Miodówki marynowane w occie jabłkowym

Miodówki to nic innego jak maślaki pstre. Moja Babcia mówiła na nie jakubki, a słyszałam jeszcze inne nazwy - m.in. hubanki, bagniaki, pociechy, muchowiki czy siniaki. 

Znam jakubki od dawna. Zbierałam je już prawie samodzielnie jako dziecko, podczas wakacji w Mikoszewie, bo kiedy raz je poznasz, nie pomylisz z żadnymi innymi. Rzadko spotykam zaczerwione miodówki i bardzo sobie je cenie za smak i konsystencję. Pięknie pachną, nie tylko świeże, ale też suszone. Rozglądajcie się za tymi uroczymi grzybkami pod sosnami, bo występują właśnie w ich sąsiedztwie.

Maślaczki pstre są świetne do zupy - uwielbiam krupnik z dodatkiem jakubków

Małe jakubki idealnie nadają się do zamarynowania. Pozostają jędrne i są bardzo smaczne. Tym razem zamarynowałam je w zalewie z octu jabłkowego.

grzybki marynowane, bagniaki, hubanki, siniaki, jakubki, sloiki, przetwory, grzyby, zakaski, marynata, ocet jablkowy


Maślaki pstre w marynacie z octu jabłkowego z estragonem

czas przygotowania: 30 minut
składniki: 
  • małe maślaki pstre - miodówki, jakubki, bagniaczki, hubanki

  • ZALEWA - 500 ml octu jabłkowego 5%
  • 600 l wody
  • 2 ząbki czosnku 
  • 1/2 średniej cebuli 
  • 2 łyżeczki suszonego estragonu
  • 5 łyżek cukru 
  • 1 łyżeczka soli
  • 4 liście laurowe 
  • 1 łyżeczka ziaren pieprzu czarnego
  • 1 łyżeczka ziaren gorczycy białej

grzybki do marynaty, marynowanie grzybow, sloiki, grzyby, jakubki, miodowki, hubanki, pociechy, muchowiki, spizarnia

Jak zrobić miódówki z occie jabłkowym z estragonem?

Maślaczki pstre do marynaty powinny być małe i jędrne. Oczyściłam je dokładnie resztek ściółki, przycięłam trzonki sprawdzając czy nie ma śladów po lokatorach. Grzyby obgotowałam przez 2-3 minuty w wodzie z solą i kilkoma łyżkami octu. Odcedziłam.

grzybki w occie, grzyby marynowane, maslak pstry, maslaczki, jakubki, miodowki, pociechy, muchowiki, marynata, ocet jablkowy

ZALEWA - czosnek  i cebulę obrałam. Cebulę pokroiłam w piórka, ząbki czosnku poprzekrawałam na pół. W garnku zagotowałam wodę z octem. Dodałam cebulę, czosnek, estragon, pieprz, gorczycę, sól i cukier. Gotowałam ok. 15 minut żeby wszystkie dodatki oddały swój smak zalewie. Przecedziłam.

Obgotowane, odcedzone dokładnie, ale jeszcze gorące grzyby nałożyłam do wyparzonych słoików, do 3/4 wysokości. Zalałam wrzącą marynatą. Zakręciłam słoiki wyparzonymi zakrętkami i odstawiłam stawiając do góry dnem.

grzyby w occie, grzybki marynowane, maslaki, maslaczki, maslak pstry, miodowka, pociechy, muchowiki, siniaki

Marynaty zostawiam na przynajmniej 2 tygodnie  w spokoju. 

Większe maślaki pstre, takie o poduchowatych kapeluszach można z powodzeniem smażyć i gotować. Jeśli nie są zbyt nasiąknięte wodą i mokre można je też suszyć. Suszone pięknie pachną i będą cennym składnikiem zimowych sosów czy zup.

grzybki w occie, grzyby w marynacie, marynata, ocet jablkowy, estragon, maslaki, maslak pstry, maslaczki, sloiki, przetwory

1 komentarz:

  1. Te piękne grzybki zbieraliśmy garściami w lesie przy plaży w Dębinie.

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger