Sałatka ziemniaczana 5 grzybków

Ziemniaki i grzyby to zawsze dobre połączenie. Sprawdza się w wielu potrawach. Zupę grzybową lubię najbardziej właśnie z ziemniakami, a wszyscy przecież wiedzą, że sos grzybowy idealnie pasuje do kopytek, placków ziemniaczanych lub po prostu do świeżo ugotowanych ziemniaków.  Taką sałatkę z ziemniaków i grzybków marynowanych możecie przygotować na jakąś imprezę, ale dobrze też sprawdzi się na świątecznym stole.

Chciałabym jeszcze wytłumaczyć się z tego, że była dłuższa przerwa na blogu. Wybaczcie to milczenie, ale czasami muszę odpuścić bo praca i inne sprawy zajmują mnie mocno, a zdrowie nie zawsze pozwala na intensywniejsze działania. Po prostu czasami nie wyrabiam na zakrętach i nie wystarcza mi ani sił, ani nawet chęci, żeby wszystko ogarnąć. Takie życie. Starzeje się ta Smaczna Pyza i musi się z tym pogodzić, że już nie jest młoda koza tylko podstarzała wiedźma. Ale jestem jak niespłacony weksel - zawsze wracam, wcześniej czy później. I zawsze o Was, kochani, ciepło myślę, tęsknię i cieszę się z każdego komentarza, każdych Waszych odwiedzin tutaj. Zaglądajcie do mnie i piszcie co myślicie.

Ściskam i pozdrawiam ciepło!

salatki ziemniaczane, grzybki w occie, grzyby marynowane, na impreze, imprezowa, ziemniaki, kartofle, salatka kartoflana, z grzybami,


Jakie ziemniaki są najlepsze do sałatek?

Ziemniaki są bardzo różne, zależnie od odmiany. Jedne nadają się bardziej po prostu do ugotowania na sypko, inne na kluski a jeszcze inne właśnie do sałatek. Te sałatkowe są bardziej zwarte i ich miąższ nie rozsypuje się w gotowaniu czyli kawałki powinny dobrze zachowywać kształt.

Ziemniaki do sałatek oznaczane są jako typ A. Należą do tej grupy odmiany Agata, Almera, Altesse, Annabelle, Belana, Bellinda, Cecile, Colette, Dali, Denar, Impala, Impresna, Krasa, Lors, Mozart, Musica, Nicola, Oberon, Ochestra, Otolia, Regina, Riviera, Vineta, Vivaldi, Viviana, Zenia.  Właśnie takich ziemniaków szukajcie w sklepach jeśli chcecie zrobić dobrą sałatkę ziemniaczaną.

Do swojej sałatki wrzuciłam różne gatunki grzybków w occie, takie jakie miałam. Wy wykorzystajcie takie jakie macie - można użyć tylko jednego rodzaju albo kilku. Ja zaszalałam z ilością, możecie dodać ich mniej jeśli chcecie zrobić delikatniejszą sałatką. Moja sałatka jest bardzo wyrazista, porządnie kwaskowa i doskonale sprawdziła się na spotkaniu imprezowym.  

salatka ziemniaczana, ziemniaki, grzybki w occie, grzyby marynowane, salatki, domowe jedzenie, najsmaczniejsza, z grzybami, grzyb, menu na impreze

Sałatka z ziemniaków i grzybków marynowanych

czas przygotowania: 60 minut + kilka godzin chłodzenia
składniki:
  • ok. 1,5 kg ziemniaków sałatkowych
  • 2 średnie czerwone cebule
  • 3 łyżki octu spirytusowego 10% albo winnego
  • 1 łyżka cukru

  • 1 pęczek natki pietruszki 
  • 1 słoik marynowanych podgrzybków
  • 1 słoik marynowanych kolczaków rudawych
  • 1 słoik marynowanych kołpaków
  • 1 słoik marynowanych opieniek
  • 1 słoik marynowanych rydzów*
  • 150 g gęstego jogurtu naturalnego 
  • 6 lekko czubatych łyżek majonezu 
  • 3 łyżki musztardy francuskiej z całymi ziarnami gorczycy
  •  
  • do smaku - sól, pieprz czarny mielony

*Słoiki grzybków poj. 0,3l

salatka ziemniaczana, salatka z ziemniakow, ziemniaki, grzyby marynowane, grzybki w occie, menu imprezowe, na impreze, domowe jedzenie, najsmaczniejsza salatka, ziemniaki salatkowe, miska salatki


Jak zrobić sałatkę ziemniaczaną z grzybkami marynowanymi? 

Ziemniaki wyszorowałam. Ugotowałam bez obierania. Można też upiec w piekarniku, też bez obierania. Ugotowane przelałam zimną wodą i odstawiłam żeby przestygły, a następnie obrałam je ze skórki i pokroiłam w kostkę, mniej więcej 2x2cm.

Cebule obrałam, pokroiłam w cienkie piórka, wsypałam do miseczki. Skropiłam octem, posypałam cukrem, wymieszałam, odstawiłam na 15 minut. Osączyłam i dodałam do ziemniaków.

Grzybki marynowane osączyłam z zalewy octowej. Te mniejsze zostawiłam w całości, większe można poprzekrawać na połówki lub ćwiartki. Grzybki dodałam do ziemniaków. Natkę pietruszki opłukałam i osuszyłam. Posiekałam, dosypałam do sałatki.

Jogurt wymieszałam z majonezem i musztardą, wlałam do sałatki. Wymieszałam dokładnie, ale delikatnie żeby nie porozgniatać kawałków ziemniaków. Doprawiłam do smaku solą i świeżo mielonym pieprzem. Odstawiłam do lodówki na przynajmniej godzinę, a najlepiej zrobić tę sałatkę dzień wcześniej przed planowanym podaniem żeby smaki dobrze się przegryzły.

27 komentarzy:

  1. Odpowiedzi
    1. Mojej rodzinie i znajomym bardzo smakuje taka sałatka, ale pewnie znajdą się też przeciwnicy

      Usuń
  2. Witaj Pyzo...bo już się martwiłam ....każdy z nas jest na zakrętach ..życiowych ..a to nuda ...jesienna,brak czasu ,chęci ...itd itd ,powodzenia i czekam na nowości w przepisach. Pozdrawiam Jadzia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jadziu, dziękuję, że się odezwałaś 😊 będę pisać, obiecuję, może tylko nieco rzadziej niż kiedyś. Zobaczymy jak dam radę.

      Usuń
  3. Pyzo kochana,mam nadzieję, że już dobrze? Zaglądałam i zaglądałam , aż trochę się zmartwilam .Na szczęście Jesteś . Dużo dobrego życzę Ci Wiedzmo 😉 Bo na ziołach się znasz , na grzybach się znasz , na mieszaniu w kotle się znasz.....Tyś😆 prawdziwa Wiedzma . Pozdrawiam serdecznie Marzena.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Marzenko, jestem cały czas. Tylko trochę wolniej i mniej intensywnie. To, że zaglądacie do mnie i tęsknicie bardzo dużo dla mnie znaczy i dziękuję Wam za to 😊

      Usuń
  4. Zaglądam do Ciebie codziennie i dłuższa nieobecność mnie zastanawiała - dobrze, że już jesteś! :)
    Sałatkę na pewno zrobię - przepis bardzo mi się podoba :)
    Pozdrawiam, Ania :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. w razie większego niepokoju zawsze można do mnie napisać maila - zawsze odpowiadam

      Usuń
    2. Izo, ale z drugiej strony bardzo szanuję Twoją prywatność :)

      Usuń
  5. Witaj Iza.Sałatka widzi mi się a jakże,może jak dla mnie to za duzo grzybków ale jak kto lubi.Mam jedno pytanie,dla jakiego efektu polewasz wodą ugotowane w obierkach ziemniaki?Serdecznie pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przelanie zimną wodą ugotowanych warzyw hamuje proces gotowania i łatwiej się je potem obiera. Grzybków w sałatce rzeczywiście dużo i jest mocno kwaskowa, ale zawsze można dodać ich mniej, wedle własnego smaku.

      Usuń
  6. No a ja myslalam,ze pojechalas gdzies w swiat szukac grzybkow :)))
    ciesze sie,ze jednak nas nie zostawiasz i mam nadzieje ,ze czasami sie cos pokaze na Twoim blogu,duzo sily i pozytywnej energii na codzien Ci zycze...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na razie polskich lasów mamy pod dostatkiem i zupełnie mi wystarczają :)

      Usuń
  7. Ufff.... Nareszcie Jesteś !!!!!
    Ulżyło mi.
    Dużo , dużo zdrowia ! Lidka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. jestem, żyję i póki co jeszcze się ze mną pomęczycie

      Usuń
  8. Pyza, rozumiem, że dwa tygodnie dochodziłaś do siebie po tej imprezie z sałatką w tle:) Pozdrawiam. Dorota

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. chyba miało być śmiesznie a wyszło jakoś niemiło

      Usuń
  9. Re Nic na siłę Izo..ale czekam ...może jakaś niespodzianka na zbliżające się święta ,pozdrawiam Jadzia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Co masz na myśli pisząc o niespodziance? Jakiś konkretny przepis czy zupełnie coś innego?

      Usuń
    2. RE Izo ..tylko o przepisach mowa. Pozdrawiam Jadzia.

      Usuń
  10. Ach, super, właśnie w piatek panowie graja u nas w brydża - chyba mnie pokochają za taka sałatkę. Myślisz Pyziu, ze do pieczonego udźca z indyka, pokrojonego i podawanego na zimno będzie w sam raz?

    OdpowiedzUsuń
  11. Sałatka jest pyszna.Dałam podgrzybki,rydze,zielone i hubanki , bo takie mam.
    Goście zachwyceni, a ja szczęśliwa bo coś nowego. Dziękuję i pozdrawiam:))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kluczem do sukcesu jest tutaj według mnie duże ilość grzybków i różnorodność gatunków

      Usuń
  12. Szukalam jakiegos pomyslu na swiateczna salatke i nie zawiodlam sie,wiedzialam ze tu cos znajde.Dzis robie te salatke!Super jest widzc po samym przepisie.Tylko mi sie przykro zrobilo gdy przeczytalam Twoj wpis ze zle sie czulas😯Jestesmy z Toba Pyzuniu,trzymaj sie i Ty tez badz z nami!

    OdpowiedzUsuń
  13. Cześć pani Pyzo.Szukałam na necie sałatki,która zawiera ziemniaki,grzyby marynowane i śledzie.Takową jadłam "gdzieś" i niesamowicie mi smakowała,ale przepisu nie znam:( Po przeczytaniu stwierdziłam,że chyba zrezygnuje z "podrabiania"tamtej,skoro nie znam przepisu...i zrobię tę.. grzybki w occie świetnie podbijają smak ziemniaków,bo w same w sobie są właśnie zbyt kwaskowe,ewentualnie w formie przekąski,ale to też raczej do wędlin,sałatek...a lepszą wersją uważam jest od razu skomponowanie jej w sałatce. Zapisałam sobie proporcje podzielone na 5,ponieważ chcę zrobić kilka rzeczy a w mniejszej ilości,oraz przepis w komórce(przyda się i na zakupach i podczas przygotowania w kuchni,żeby już nie dzielić i nie szukać przepisu),zastanawia mnie jednak jakbym dodała te śledzie?pokrojone w taką kostkę jak ziemniaki,albo mniejsze.Jak myślisz?czy zrobić równe proporcje,czy zaniżyć śledzia,aby sałatka była bardziej ziemniaczana/delikatniejsza?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. jak najbardziej można dodać ziemniaki, ale ilość to już zależy od gustu - śledziożercy na pewno lubią dużo

      Usuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger