wpisz czego szukasz

Wpisz czego szukasz

Ładowanie...

środa, 19 grudnia 2012

Ryba po grecku

To jedno z takich dań gdzie w nazwie pojawia się niby wskazówka skąd pochodzi a w rzeczywistości mieszkańcy danego kraju nie mają o czymś takim pojęcia. Podobnie jest z fasolką po bretońsku, śledziem po japońsku czy jeszcze kilkoma innymi specjałami. 

U nas tak przygotowana ryba nie ma jakiegoś wielkiego powodzenia - po prostu nie wszyscy ją lubią i doskonale to rozumiem. Przecież gdybyśmy byli tacy sami, mieli wszyscy taki sam smak i gust to byłoby nudno. Ja jednak lubię i robię niedużą porcje - podam Wam przepis właśnie na taką niezbyt wielką ilość tego dania, tak żebyście nie musieli jeść jej przez całe Święta. Zresztą, na wigilijnym stole będą też inne dania i zjemy wszystkiego po troszeczku a jeśli na wieczerzy ma być dużo osób to zawsze można sobie wszystko przemnożyć jeśli ktoś chce :)


czas przygotowania - ok. 1 godziny
składniki na 6 porcji:
  • 3-5 mrożonych kostek z mintaja albo innej białej ryby 
  • 1 jajko 
  • 2 łyżki mąki 
  • 1/2 szkl. bułki tartej

  • 1 marchewka
  • 1/2 małej pietruszki 
  • kawałek selera korzeniowego wielkości małego jajka
  • 1 cebula
  • 1/2 papryczki chili 
  • kawałek pora - ok. 8 cm 
  • 3 - 4 łyżeczki koncentratu pomidorowego 30 %
  • 1 łyżka sosu sojowego 
  • 1 łyżka słodkiego sosu chili 
  • 2 listki laurowe
  • 2 ziarna ziela angielskiego  
  • 2 łyżki posiekanej natki pietruszki
  • do smaku - sól, pieprz czarny mielony, pieprz ziołowy, cukier
  • olej do smażenia 

sposób przygotowania: kostki rybne wyjęłam z lodówki na godzinę przed smażeniem żeby odtajały. Warzywa oczyściłam, obrałam. Cebulę i pora pokroiłam w ćwierć plasterki, chili posiekałam a korzenie starłam na tarce jarzynowej - w sumie na tę ilość ryby warzyw miałam ok. 2 szklanek. Oczywiście ich proporcje można sobie zmieniać i dodać czegoś więcej albo mniej, wedle gustu.

Na patelni rozgrzałam 2 łyżki oleju roślinnego, wrzuciłam wszystkie rozdrobnione warzywa i smażyłam mieszając ok. 5 minut. Dodałam liście laurowe, ziele angielskie i koncentrat. Wlałam ok. 3/4 szkl. wody, sos sojowy i chili, dusiłam 20 minut na małym ogniu. Gdy warzywa zmiękły doprawiłam je do smaku i odstawiłam do przestudzenia.

Kostki rybne przekroiłam każdą na pół, osuszyłam ręcznikiem papierowym. Jajko roztrzepałam dodając trochę soli i pieprzu. Rybę panierowałam kolejno w mące, jajku i bułce tartej. Kładłam na mocno rozgrzaną patelnię z kilkoma łyżkami oleju. Smażyłam do zrumienienia z obu stron po czym zmniejszyłam ogień i smażyłam jeszcze chwilę pod przykryciem.

Na półmisek wyłożyłam połowę duszonych warzyw zmieszanych jeszcze z natką pietruszki. Na nich ułożyłam kawałki smażonej ryby, którą przykryłam pozostałą porcją jarzyn. Przybrałam kawałeczkami cytryny i listkami natki.

Ryba po grecku smakuje świetnie zarówno na zimno jak i na ciepło - podajcie tak jak wolicie. Ja lubię jak postoi kilka godzin w temperaturze pokojowej i smaki trochę się przegryzą :) 

 

18 komentarzy:

  1. A w moim domu jest raz w tygodniu, to jedyna postać ryby jaką je mój syn i dopóki mu się znudzi , będzie, raz po raz dorzucam co innego, raz to jest papryka, innym razem pieczarki i mamy wariację na temat ryby po grecku:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. no proszę :) miłośnik rybki w warzywach :)

      Usuń
  2. Ja uwielbiam więc na pewno zrobię większa porcję :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Katka, jak lubisz to koniecznie więcej :)

      Usuń
  3. Pyzo dodaj troszke cynamonu do sosu i wtedy jest mega swiatecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. o widzisz, jakoś nie pomyślałam żeby tak ją doprawić - dzięki :)

      Usuń
  4. Coś pysznego, aż ślinka cieknie. Pozdrawiam! :)

    OdpowiedzUsuń
  5. swietnie, wlasnie na ten przepis czekalam :)

    OdpowiedzUsuń
  6. ja akurat bardzo lubię. Moja mama taką przyrządza :)pyszka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja właśnie do swojej Mamy ją przejęłam :)

      Usuń
  7. Bardzo podoba mi się strona ;) sporo informacji i estetycznie przedstawione.
    Pozdrawiam

    Also visit my web blog ... katalog

    OdpowiedzUsuń
  8. Super przepisy,wykorzystam w swojej kuchni pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  9. Już nie mogę się doczekać tych świąt :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Od kiedy pojawił się tutaj przepis na rybkę co roku gosci na naszym wigilijnym stole! Przepysznie!
    :)

    OdpowiedzUsuń

Jeśli spodobał Ci się ten post zostaw pod nim swój komentarz, ale nie dodawaj w nim linku do swojej strony. Polub profil mojego bloga na kanałach społecznościowych - FB, Google+, Instragram, Twitter a także Pinterest. Będzie mi bardzo miło gościć Cię znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie na adres izapyzakulinska@gmail.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...