wpisz czego szukasz

Wpisz czego szukasz

Ładowanie...

poniedziałek, 16 września 2013

Maślak pstry - bagniak, jakubek, miodówka

Maślak pstry Suillus variegatus - ja znam go bardziej pod nazwą bagniak, jakubek czy miodówka i takich nazw używa się w różnych regionach Polski.

To grzyb mikoryzowy, występujący zawsze w towarzystwie sosny - najczęściej zwyczajnej, ale także innych gatunków np. kosodrzewiny. 



Kapelusz maślaka pstrego dorasta do 17 cm średnicy. Początkowo jest półkulisty, potem łukowaty, poduchowaty. U młodych owocników brzeg podwinięty, później ostry. Kolor żółty, żółtosiwy, oliwkowy, brudnopomarańczowy. Powierzchnia kapelusza matowa, jakby zamszowa czy pilśniowa, z wiekiem pokryta drobnymi, ciemniejszymi łuseczkami a na starość naga. Skórka nie da się zdjąć tak łatwo tak jak z innych maślaków i nie jest pokryta żadnym śluzem. 

Od spodu kapelusza krótkie, przyrośnięte rurki. Najpierw mają kolor żółtawe lub lekko pomarańczowe. Potem ciemnieją i robią się oliwkowe, ciemnooliwkowe. Po przecięciu lub przekrojeniu nabierają lekko błękitnego koloru. Pory, czyli zakończenia rurek, drobne a po uciśnięciu sinieją a następnie brązowieją.

Trzon osiąga wysokość do 10 cm i grubość do 4 cm. Jest gruby, walcowaty, u dołu zgrubiały. W środku pełny, mocny. Koloru podobnego do barwy kapelusza czyli żółtego, żółtobrązowego a czasami z czerwonawym odcieniem.

Miąższ bagniaka ma charakterystyczny, lekko żywiczny zapach. Jest dość twardy, soczysty i mięsisty. W kapeluszu białawy lub żółtawopomarańczowy. W trzonie żółty, brązowiejący u dołu. Smak niewyraźny. Po uszkodzeniu albo przekrojeniu lekko sinieje. 

Maślaki pstre wyrastają od czerwca do do listopada. Można je spotkać w borach sosnowych, lasach mieszanych, na wrzosowiskach i torfowiskach, zawsze w towarzystwie sosen, z którymi tworzą mikoryzę. Wyrastają na glebach piaszczystych, czasami pojedynczo, ale zwykle w niedużych grupkach.

To oczywiście grzyb jadalny. Młode owocniki można marynować, większe nadają się raczej do gotowania, smażenia czy duszenia. Zwykle używa się go w daniach razem z innymi gatunkami i ja też używam go w mieszankach. Większe okazy są często zaczerwione - nawet gdy miąższ wydaje się być zdrowy radzę sprawdzić dobrze rurki, w których bardzo często zamieszkują larwy owadów.

Z maślaków pstrych nie ma potrzeby zdejmowania skórki ani moczenia ich bo nie są pokryte śluzem tak jak inne gatunki maślaków. 


źródło : B. Gumińska, W. Wojewoda „Grzyby i ich oznaczanie”
M. Fluck „Atlas grzybów. Oznaczanie, zbiór, użytkowanie”

E. Gerhardt - Grzyby. Wielki ilustrowany przewodnik – 2006
P.Skoubla "Wielki atlas grzybów", Elipsa, Poznań 2007 

34 komentarze:

  1. My na tego grzyb mówimy pociecha :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. a takiej nazwy nie znałam :)

      Usuń
    2. A u mnie jest to łuzak

      Usuń
  2. Bardzo smaczny, a wbrew pozorom ludzie go nie rozpoznaja. Ostatnio nawet ktos w lesie wyrzucil kilka zdrowych sztuk z koszyka, prawdopodobnie nie bedac pewnym czy jest jadalny. Mysle ze zmylil ich wlasnie pomaranczowy kolor.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. też widzę, że w niektórych rejonach ludzie go nie zbierają a to taki dobry grzybek

      Usuń
  3. A ja mam interes do Ciebie:) Dałam się wmanewrować w 5 kilo namokłych deszczem podgrzybków, raczej dużych. Masz jakiś pomysł na ich zagospodarowanie? Do suszenia się nie nadają, do octu za mało reprezentacyjne. Help, bo muszę to zrobić dziś! Z góry dziękuję. Dorota z Poznania

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja nie jestem żaden ekspert kulinarny,ale w takich przypadkach zawsze wyrzucam tą namokniętą gąbkę grzyba i zostawiam tylko wierzch kapelusza i trzonek,bo to jest w miarę twarde.I potem robię z cebulką na swieżo,albo do słoików.Gdzieś tu na blogu Pyzy jest przepis:)

      Usuń
    2. Dorota, bardzo przepraszam, ale byłam na urlopie, bez komputera, i nie mogłam Ci pomóc w odpowiednim czasie. Wełniana kraina dobrze napisała - też tak robiłam. Można jeszcze takie grzyby przesmażyć, nieco odparować i zrobić taki mus czy pastę - potem używa się do sosów albo zup.

      Usuń
  4. a u mnie od zawsze to hubka jest:)
    bardzo lubię tego grzyba

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. widzę, że w każdym miejscu nazywa się go inaczej :) to ciekawe :)

      Usuń
  5. My też je zbieramy, tak jak i sitarze, które są bardzo podobne do bagniaków. Suszę je, a potem dodaję do uszek :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. za sitarzami nie przepadam bo są łykowate. Bagniaczki mają też ładniejszy zapach

      Usuń
  6. U mnie zawsze maślaki i borowiki :) Super blog!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. jedne i drugie zbieram, chociaż przyznam, że maślaki zwykłe to jednak nie są moje ulubione grzybki :D

      Usuń
  7. my mówimy o nim :muchowik . bo we mchu rośnie. jest świetny smażony " na surowo " na maśle , ale za smażonym boczkiem i cebulką . Małga z Mazur

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. tak samego smażonego na maśle nie jadłam, ale wypróbuję przy okazji :)

      Usuń
  8. U nas (Ustka) mówimy na niego "siniak" z racji tego, że po ucięciu korzonek robi się ciemno fioletowy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. faktycznie miąższ maślaka pstrego po przekrojeniu sinieje :)

      Usuń
  9. ulka z rzeszowskiego2 września 2014 07:59

    mój ulubiony grzyb doskonały do sosów, marynowania i do suszenia chociaż dłużej schnie niż prawdziwek czy podgrzybek ale po wyschnięciu aromatem nie ustępuje prawdziwkom :) ma tez te zaletę że jak jest wysyp tego grzyba to można zbierać nawet w 50 kg worek bo jest tak liczny koszyk w 5 minut zbiera się na czworaka :D już się u nas pojawił jutro jadę na grzyby mam nadzieje że coś nazbieram :D Pani Izo atlas super i zdjęcia też bardzo dobrze ukazują grzyby :D
    A głupimi komentarzami w stylu że dzieci się otruły to niech się Pani nie przejmuje :D
    Jak ktoś jest taki głupi że zbiera grzyby których nie zna to mniej głupków będzie na świecie :D
    jak nie znasz grzyba to lepiej w sklepie kup hodowlane a nie dzieciom muchomory gotujesz:D
    Ja zna wiele gatunków bo od dzieciństwa z babciom zbierałam a i tak zbieram tylko te których na 100% jestem pewna czyli podgrzybki , prawdziwki i maślaki czyli grzyby z siarką pod sporem z blaszkowych to tylko pieczarki i boczniaki ale ze sklepu hodowlane nie z lasu :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. eh, chciałabym trafić na takie pole małych jakubków żeby koszyk nazbierać :) Pozdrawiam !

      Usuń
    2. Cześć!
      Wróciłem z Lasów Janowskich. Tych grzyboli tam zatrzęsienie. Zacząłem je zbierać ale miejscowi którzy ich nie zbierają odradzili i wywaliłem. Moi znajomi wywieźli tego po 4-5 skrzynek dużych jak na owoce (same kapelusze jak malowane). Są ich całe kolonie. Sam juzżnie wiem: zbierać czy nie?

      Usuń
    3. A znajomi nie wyrzucili ? Maślaki pstre to pyszne grzyby - ja bym zbierała !

      Usuń
  10. ulka z rzeszowskiego2 września 2014 09:25

    wysyp bagniaków zależy od lata w zeszłym roku było marnie ale 2 lata temu to cały bagażnik uzbieraliśmy a mam duże auto w tym roku już się zaczeły pojawiać jutro jadę na grzyby to się okaże jak jest:) zaczął się po deszczach wysyp prawdziwków i podgrzybków ale najbardziej sie uciesze z bagniaczków i czerwonych kozaków :) wielu ludzi nie zna ich lub u nas nie zbiera dlatego jak się pojawia to dla mnie to prawdziwy rarytasik :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. też je bardzo lubię - pięknie pachną a kozaki czerwone to jedne z moich ulubionych grzybów :)

      Usuń
  11. Witam! Dzisiaj zebrałam tych grzybów pełen koszyk szybko o19 wieczorem lubię je zbierać są twarde i czyste:) Pozdrawiam i zajrzę jeszcze dobra stronka pani Izo

    OdpowiedzUsuń
  12. Jeśli chodzi o marynatę octową to miodownik lepszy od podgrzybków.
    Piękny i apetyczny zapach leśnego runa do tego bardzo fajna struktura grzyba i kolor.

    OdpowiedzUsuń
  13. Wczoraj byłam na grzybach i troche uzbierałam Bagniczków , tak u mnie w dolnoslaskim sie mówi na te grzybki.To bardzo fajne grzyby ja nawet je daje do suszenia , i w occie tez sa bardzo dobre ale jak juz to malutkie.

    OdpowiedzUsuń
  14. A w moich rejonach nazywamy go Bagniaczek super grzybek zawsze go zbieram.Malutkie bagniaczki robie w ocet sa pyszne.

    OdpowiedzUsuń
  15. Witam
    Dzisiaj pierwszy raz znalazlam takie grzyby i moja znajoma nazywa je Bagniaki
    Bede pierwszy raz je jesc i zrobie z nich sos i naprawde ladnie pachna
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  16. Całe wiadro przyniosłam do domu dzisiaj, w lesie po przekrojeniu, ogonki zdrowe, kapelusze niby ok. Ale jak w domu zaczęłam się przyglądać to przy samych gąbkach znalazłam lokatorów prawie w każdym:/ Ale powycinałam gąbki i dało rade ;D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. bardzo często larwy muchówek rozwijają się właśnie z rurkach od spodu kapeluszy grzybów rurkowych, szczególnie starszych egzemplarzy - tak jest często u koźlarzy, podgrzybków zajączków czy właśnie maślaków

      Usuń
  17. U nas na pustyni Błędowdkiej jest ich bardzo dużo...no ale tu wszystkich gatunków jest dużo.
    Tylko wysyp nie tylko hubana zaczyna się później i później się kończy (gdzieś koło grudnia)
    Krzysiek

    OdpowiedzUsuń
  18. szkoda ze tak późno tu trafiłam... w drugiej połowie sierpnia byłam na Pojezierzu Drawskim nad Jeziorem Siecino. Przywiozłam po dwóch tygodniach pobytu trzy 4,5 litrowe słoje suszonych bagniaków - parę grzybków już zjadłam - pyyyycha!!!Pozdrawiam forumowiczów i Panią

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gratuluję udanych zbiorów. Ja bardzo lubię te grzyby, mają niepowtarzalny aromat. Pozdrawiam i zapraszam częściej.

      Usuń

Jeśli spodobał Ci się ten post zostaw pod nim swój komentarz, ale nie dodawaj w nim linku do swojej strony. Polub profil mojego bloga na kanałach społecznościowych - FB, Google+, Instragram, Twitter a także Pinterest. Będzie mi bardzo miło gościć Cię znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie na adres izapyzakulinska@gmail.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...