Schab pieczony ze śliwkami

Schab piekę na każde święta czy imprezy rodzinne bo to dużo lepsza wędlina od kupnej.

Czasami piekę tylko nacierając przyprawami a czasami nadziewam owocami. Wybierając kawałek mięsa szukam takiego z tzw. warkoczem i cienką warstewką tłuszczyku na wierzchu bo takie mięso podczas pieczenia nie wysycha i jest bardziej soczyste - jeżeli ktoś tego tłuszczyku nie lubi to można bo po upieczeniu odciąć, ale zwykle wytapia się bez śladu.



składniki:
  • ok. 1 , 5 kg schabu wieprzowego bez kości
  • 15 - 20 dkg śliwek suszonych bez pestek
  • do smaku: sól, czosnek granulowany, pieprz ziołowy, majeranek
  • 2 łyżki oleju

sposób przygotowania:
Mięso myję i osuszam dokładnie a następnie nacinam ostrym nożem ze szpiczastym zakończeniem wbijając nóż z obu stron w środek - powstaje kieszeń w środku kawałka, w którą wpycham śliwki suszone - można użyć polskich wędzonych, ale te są bardzo aromatyczne i nie każdy je lubi. Można więc zastąpić je kalifornijskimi albo pomieszać oba rodzaje.

Mięso ze śliwkami natarłam porządnie solą, czosnkiem, pieprzem ziołowym i majerankiem. Zawinęłam w folię spożywczą i odłożyłam do lodówki na noc.

Przed pieczeniem skropiłam mięso olejem i ułożyłam na blasze, warstwą z tłuszczykiem do góry. Wstawiłam do piekarnika nagrzanego do 200 st.C - po 15 min. obniżyłam temperaturę do 160 st. C a mięso podlałam gorącą wodą, ok. 3/4 szkl. - piekłam dalej ok. 1 godziny polewając sosem co 10 - 15 min.. Po wyjęciu z piekarnika odstawiłam przykryte folią aluminiową na co najmniej 15 min. żeby odpoczęło jeżeli pieczemy schab do podania na gorąco a jeśli ma być jako wędlina to zostawiam bez przykrycia do wystudzenia.

Jeżeli kawałek schabu jest szeroki i dość płaski to można go po nafaszerowaniu owocami obwiązać sznurkiem kuchennym nadając bardziej okrągły kształt.

16 komentarzy:

  1. Pyszności, też taki robię. ;) Czasem też szpikuję tłustym boczkiem i czosnkiem, schab pieczony chyba w każdy sposób jest taki polski, nie? ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. chyba tak a w dzisiejszych czasach gdy wędliny w sklepach coraz gorsze wolę upiec kawałek mięsa niż kupić szynkę

    OdpowiedzUsuń
  3. A ja przyswoiłem sobie Twoje śledzie z kurkami :) No i schab też się będzie piekł w sobotę :)

    OdpowiedzUsuń
  4. widziałam :) i bardzo dobrze - mam tylko nadzieję, że będą Ci smakowały - polecam się na przyszłość

    OdpowiedzUsuń
  5. Jak na pierwszy raz schab udal mi sie wysmienicie a moja holenderska polowka nie odeszla od stolu bez dokladki. Tluszczyk wprawdzie calkiem sie nie wytopil ale miesko bylo mieciutkie i soczyste :) Pozdrawiam Anna

    OdpowiedzUsuń
  6. Aniu, jeśli tłuszczyku jest sporo to całkiem się nie wytopi, ale zawsze lepiej odciąć go po upieczeniu mięsa a nie przed. Cieszę się, że schabik smakował :)

    OdpowiedzUsuń
  7. pieczemy go bez przykrycia? bez rękawa?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja piekę bez przykrycia i bez rękawa - według mnie wcale nie jest potrzebne ani jedno ani drugie natomiast ważne jest żeby nie przepis schabu bo będzie suchy

      Usuń
  8. na noc mozna zostawic schab w mleku w tedy nie jest suchy jest barzdzo soczysty

    OdpowiedzUsuń
  9. Jak długo piec schabik, żeby nie był suchy

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. czas pieczenia podałam w przepisie i tak właśnie piekę a schab nie wychodzi suchy

      Usuń
  10. a ja poproszę o informację, jak ustawić piekarnik - góra/dół? bez termoobiegu? z góry dziękuję za odpowiedź i życzę wszystkiego najlepszego w Nowym Roku :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja piekę mięsa bez termoobiegu przy grzaniu góra dół a blaszkę wstawiam nieco niżej niż środek piekarnika

      Usuń
  11. Co 10-15 minut polewam sosem, czyli...?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. nie rozumiem czego nie rozumiesz - mięso w brytfance podlane było wodą, z niej i soków mięsnych oraz przypraw tworzy się w naczyniu, w trakcie pieczenia, sos i nim polewamy mięso żeby nie wyschło

      Usuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger