Zupa jarzynowa zimowa z zacierkami

Zimą brakuje mi niektórych warzyw. Tęsknię za świeżą fasolką szparagową, młodą soczystą marcheweczką i jeszcze kilkoma innymi. Zupa jarzynowa, taka ze świeżych warzyw, nie ma sobie równych, ale o tej porze roku też można sobie podobną zrobić. Są przecież mrożonki i warto z nich korzystać - ja to czasami robię bo nie tylko przypominają mi lato, ale też bardzo ułatwiają życie w mocno zapracowane dni.


Kupując mieszankę jarzyn na zupę nie muszę już niczego obierać ani kroić - wystarczy wsypać do garnka z wodą albo bulionem i za kilka chwil mamy gorący posiłek. Tak samo szybko możemy przygotować śliczne zielone puree z mrożonego groszku albo kalafiora czy warzywa jako dodatek do drugiego dania, jakąś marchewkę z groszkiem czy wspomnianą już wcześniej fasolkę.

Nie mam ulubionego wytwórcy mrożonek i kupuję produkty różnych firm. Jedni mają lepsze zupy, inni właśnie lepsze warzywa któregoś rodzaju. Poza tym robię zakupy w różnych miejscach a nie wszędzie jest duży wybór.

Nie ważne jakiej firmy mrożone warzywa kupujemy zwróćmy uwagę na to jak są przechowywane. Zamrażarki powinny być zamknięte, warzywa paczkowane i nie zbrylone - powinny luźno przesypywać się w torebkach a jeśli tworzą zwartą bryłę to znaczy, że były rozmrażane i zamrażane ponownie - wtedy nie radzę ich kupować. Takie mrożonki na wagę też odradzam - nie wiadomo tak naprawdę co się z nimi działo, często są po prostu zanieczyszczone i świadomość, że ktoś nad nimi kichał, prychał jakoś mnie zniechęca.

I nie bójmy się mrożonych warzyw - są dużo bardziej wartościowe niż konserwowe bo proces szybkiego mrożenia pozwala zachować więcej witamin.
  
Zupa jarzynowa zimowa z zacierkami 

czas przygotowania : ok. 45 minut 
składniki : 
  • 3-4 skrzydełka z kurczaka 
  • 3 średnie ziemniaki 
  • ok. 300 g mieszanki warzywnej mrożonej (marchewka, pietruszka, seler, zielona fasolka szparagowa, brukselka, kalafior) 
  • ok. 150 g żółtej fasolki szparagowej mrożonej 
  • 4-6 łyżek gęstej śmietany 18 %
  • 1/2 pęczka natki pietruszki 
  • 1 duży liść laurowy
  • 3 ziarenka ziela angielskiego 
  • do smaku - sól, pieprz ziołowy, papryka słodka mielona

  • ZACIERKI - 100 g mąki pszennej luksusowej
  • kilka łyżeczek wody

sposób przygotowania : skrzydełka umyłam i wrzuciłam do garnka, zalałam ok. 1 l zimnej wody. Gotowałam ok. 30 minut. W tym czasie obrałam i pokroiłam w kostkę ziemniaki oraz przygotowałam zacierki.

Do mąki dodawałam po 1 łyżeczce zimnej wody zagniatając ciasto - powinno być gładkie, ale bardzo zwarte, dość twarde, na tyle żeby utworzoną z niego bryłkę dało się zetrzeć na dużych oczkach tartki jarzynowej. Po zagnieceniu tak właśnie je starłam i posypałam niewielką ilością mąki żeby małe kluseczki się nie pozlepiały.

Do garnka z ugotowanymi skrzydełkami dorzuciłam ziemniaki, liść laurowy i ziele angielskie. Gotowałam ok. 5 minut żeby ziemniaki nieco zmiękły. Następnie dosypałam mieszankę warzywną i połamaną na mniejsze kawałki żółtą fasolkę - dolałam trochę gorącej wody żeby warzywa były przykryte. Gotowałam kolejne 5-8 minut. Potem dosypywałam zacierki jednocześnie mieszając zupę żeby się w niej nie skleiły - wystarczą im 2-3 minuty żeby się ugotowały. Na koniec roztrzepałam śmietanę z odrobiną soli i zahartowałam gorącą zupą, wlałam do garnka. Doprawiłam do smaku solą, pieprzem ziołowym i papryką. Podałam posypując posiekaną świeżą natką pietruszki.

Taką zupę można ugotować także na wodzie - wtedy będzie dużo szybciej. Jeśli dla kogoś byłaby zbyt postna to można wtedy dodać więcej śmietany albo dodatkowo łyżkę masła. 




5 komentarzy:

  1. idealna na zimę, to racja :) chociaż ja nie gardzę zupami w żadną porę roku i zawsze je uwielbiam!

    OdpowiedzUsuń
  2. Odpowiedzi
    1. Katerina, spróbuj kiedyś - łatwo je zrobić a może będzie Ci smakować taka wersja zupy :)

      Usuń
  3. Bardzo chętnie bym się poczęstowała:), wygląda mega apetycznie, no i ta zacierka..:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Zamiast śmietany 18% bardziej polecam 30%

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger