Domowe pieczywo. Chleb pszenny razowy na zakwasie, ze słonecznikiem

Lato w pełni. Upał na dworze taki, że nie chce mi się nic gotować a już na pewno nie włączać piekarnik. Ale co zrobić kiedy zachciało nam się prawdziwego, dobrego chleba ? Ano trzeba się poświęcić i upiec. Poświęcenie zaowocowało tym, że wyszedł bardzo smaczny razowy chleb, który jedliśmy już na kolację ze świeżym masłem i dżemem z truskawek

To chlebek z rodzaju cięższych i mniej puszystych bo jest w nim dużo razowej mąki. Ale taki jest zdrowszy - oczywiście dla tych, którym nie szkodzi duża ilość błonnika i naturalny zakwas.

Zobacz przepisy na inne chleby i bułeczki domowe.




Chleb pszenny razowy na zakwasie, z melasą i słonecznikiem


czas przygotowania : ok. 20 godzin
składniki : 
  • ZACZYN - 100 g zakwasu żytniego 
  • 160 g mąki pszennej typ 650
  • 160 g mąki pszennej typ 1850 
  • 325 ml wody 

  • CIASTO WŁAŚCIWE - cały zaczyn
  • 100 g mąki pszennej typ 650
  • 100 g mąki pszennej typ 1850 
  • 40 g melasy z cukru trzcinowego 
  • 1 łyżeczka soli
  • 60 g łuskanego słonecznika 
  •  
  • do formy - 1 łyżka oleju
  • 3-4 łyżki otrąb


sposób przygotowania : ZACZYN - mąki wsypałam do miski, dodałam zakwas i wodę, wymieszałam. Odstawiłam w szczelnie przykrytej folią spożywczą misce do lodówki na 10 godzin.

CIASTO WŁAŚCIWE - zaczyn wyjęłam z lodówki i zostawiłam na godzinę żeby się ogrzał. Następnie dosypałam mąkę zwykłą i razową, sól oraz dodałam melasę. Zagniotłam ciasto i wyrabiałam je kilka minut. Uformowane w kulę odłożyłam znów w przykrytej misce na ok. 1-3 godziny aż podwoiło swoją objętość. Po tym czasie wyjęłam na blat, odgazowałam naciskając pięścią i rozpłaszczając. Posypałam połową słonecznika, złożyłam jak kopertę i obsypałam resztą ziaren. Ponownie odłożyłam ciasto do miski, złączeniem do góry, i zostawiłam na 1-2 godziny żeby podrosło. Wyrośnięte znów wyjęłam na blat, odgazowałam, złożyłam w kopertę i przełożyłam do formy 22x12 wysmarowanej olejem i wysypanej otrębami. W foremce ułożyłam złączeniem do dołu. Przykryłam ściereczką i zostawiłam żeby chleb się napuszył na ok. 30 minut.

Piekarnik nagrzałam do 250 st. C wstawiając od razu na dno naczynie z wodą. Do naparowanego piekarnika wstawiłam wyrośnięty chleb w formie. Piekłam 20 minut po czym zmniejszyłam temperaturę do 220 st. C i piekłam dalej ok. 30 minut.



3 komentarze:

  1. Świetnie się prezentuje ten chlebek, ja bardzo lubię domowe pieczywo :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Właśnie taki chlebek uwielbiam czyli razowy ciemny na zakwasie i bez ulepszaczy, po prostu samo zdrowie !!!!

    OdpowiedzUsuń
  3. Chlebek na pewno smakuje wyśmienicie :), jak wszystkie chlebki tego typu, a w szczególności kiedy są w nim jakieś ziarna :)...muszę się jednak przyczepić do nazwy , ponieważ wchodząc w opis tego produktu widzę 1 chlebek, a nie dwa jak wskazuje tytuł przepisu :). Chleb z mąki mieszanej to chleb pszenno-razowy lub razowo-pszenny....w zależności od tego , której mąki jest więcej w recepturze...tutaj tytuł wskazuje na to, ze to przepis na 2 chlebki z różnych mąk...:)

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger