Naziemek zielonawy - bielaczek grzebieniasty

Naziemek zielonawy Albatrellus cristatus - kolejny rzadki grzyb jaki znalazłam na Orawie. Ten gatunek znajduje się na Czerwonej Liście Grzybów Wielkoowocnikowych ze statusem E czyli wymierający. W lasach orawskich na szczęście raczej nie jest rzadki i często mogłam go oglądać.

Zobacz jakie stwory spotkałam podczas wędrówek po Orawie !


Owocniki Naziemka zielonawego mogą dorastać do 20 cm średnicy. Mają nieregularny kształt, są łukowate, rozpostarte, często mocno powyginane, nierównym brzegu. Powierzchnia początkowo gładka, sucha, nieco aksamitna i w dotyku przypominająca skórę; z wiekiem może być spękana, skórzasta. Kolor żółtawy, oliwkowożółty, żółtobrązowy, zielonawobrązowy.

Od spodu kapelusza rurki mocno zbiegające na trzon. Początkowo białe, później białoochrowe, na starość  oliwkowoochrowe. 

Trzon krótki, za młodu białawy, potem oliwkowoochrowy. Nie zawsze centralny.

Miąższ  zwarty, mięsisty. Koloru białego, białawego. Po uszkodzeniu, szczególnie nadgryzieniu przez owady, przebarwia się na zielonawo. Pod wpływam KOH barwi się powoli na czerwono. Smak gorzkawy, szczególnie u starszych owocników.

Naziemek zielonawy rośnie od od sierpnia do października. Można go spotkać zwłaszcza w górskich lasach liściastych i iglastych; pod bukami, świerkami, brzozami. Owocniki wyrastają w grupach, często dość dużych i gęsto obok siebie, tworząc niezwykłe formy.

Naziemek zielonawy to grzyb niejadalny i bardzo rzadki. Powinniśmy chronić miejsca jego występowania żeby zupełnie nie wyginął !

źródło
E.Gerhardt „Grzyby.Wielki ilustrowany przewodnik” KDC, Warszawa 2006 
Wikipedia





4 komentarze:

  1. Iza, zaglądam na Twojego bloga od lat i nie wiem jak to się stało, że jeszcze nie zostałam Twoją fanką. Straszna ze mnie gapa :))

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger