Ciasteczka twarogowe z cukrem

Te serowe ciasteczka są uzależniające! Od razu dam Wam dobrą radę - pieczcie z podwójnej porcji bo są pyszne. Robi się je szybko a w krojeniu czy maczaniu w cukrze mogą pomóc nawet małe dzieciaki. Jedyny minus to fakt, że ciasto musi poleżeć przynajmniej kilka godzin, a najlepiej całą noc, w lodówce żeby było dobrze schłodzone bo od tego zależy czy i jak ciasteczka wyrosną. Ale wystarczy zagnieść ciasto wieczorem, to trwa kilka chwil, a upiec można następnego dnia o dowolnej porze.

Takie, albo bardzo podobne, ciasteczka jadłam już gdzieś lata temu, ale przypomniała mi o nich całkiem niedawno Iwona, serwując je jako małe słodkie co nieco na koleżeńskim spotkaniu. Oczywiście wzięłam przepis i zaczęło się... Co upiekę to zaraz nie ma, co kogoś poczęstuję to chce przepis albo prosi "upiecz mi, upiecz".

Jak już mówiłam ciasteczka serowe są uzależniające, ale nie bądźcie egoistami, nie zostawiajcie mnie z nimi samej! Bierzcie przepis i też takie sobie upieczcie!

ciasteczka z bialym serem, ciasteczka serowe, ciasto jak francuskie, proste ciastka, slodkie co nieco, male slodkosci, moje wypieki, sprawdzony przepis,


Bardzo łatwe ciasteczka serowe

czas przygotowania: 20 minut + czas chłodzenia + czas pieczenia
składniki: 
  • 200 g twarogu, sera białego - użyłam półtłustego
  • 200 g masła 
  • 200 g mąki pszennej, użyłam luksusowej
  • 1/4 łyżeczki soli 
  • 1 jajko 

  • kilka łyżeczek cukru w kryształkach - może być biały albo trzcionowy demerara
  • ew. 1 surowe białko jajka

ciasteczka z bialym serem, ciasteczka serowe, ciasto jak francuskie, proste ciastka, slodkie co nieco, male slodkosci, moje wypieki, sprawdzony przepis,

Jak zrobić ciasteczka serowe?

Zimne masło, takie prosto z lodówki starłam na tarce jarzynowej o dużych oczkach. Można je pokroić na małe kawałki, ale zetrzeć jest prościej i szybciej. Twaróg, taki najzwyklejszy niezbyt suchy i niezbyt mokry biały ser w kawałku, rozdrobniłam tylko widelcem. Do tych obu rozdrobnionych składników dosypałam mąkę, odrobinę soli i wbiłam jajko. Szybko zagniotłam ciasto, ale nie wyrabiałam go bo nie ma takiej potrzeby a nawet nie jest to wskazane. Zagniotłam tylko tyle żeby składniki się zlepiły więc nie przejmujcie się absolutnie grudkami sera czy masła widocznymi w cieście.

ciasteczka z bialym serem, ciasteczka serowe, ciasto jak francuskie, proste ciastka, slodkie co nieco, male slodkosci, moje wypieki, sprawdzony przepis,

Zagniecione ciasto zawinęłam w folię spożywczą i odłożyłam do lodówki na noc. Powinno dobrze się schłodzić więc musi poleżeć przynajmniej kilka godzin.

Schłodzone ciasto wyjęłam na stolnicę oprószoną lekko mąką, wałek też obsypałam mąką, i rozwałkowałam je na grubość ok. 0,5 cm. Radełkiem pokroiłam na nieduże kawałeczki mniej więcej 2x2cm. Każdy kawałeczek "maczałam" z jednej strony w cukrze i układałam ciasteczka, stroną z cukrem do góry, na blasze wyłożonej papierem do pieczenia.

Ciasto można pokroić zwykłym nożem - w kwadraciki, paski, romby i jak tylko chcecie. Można też wykroić je jakąś małą foremką. Nam pasują takie małe kostki bo najwygodniej kiedy są takie na jeden kęs. 

ciasteczka z bialym serem, ciasteczka serowe, ciasto jak francuskie, proste ciastka, slodkie co nieco, male slodkosci, moje wypieki, sprawdzony przepis,
ciasteczka z bialym serem, ciasteczka serowe, ciasto jak francuskie, proste ciastka, slodkie co nieco, male slodkosci, moje wypieki, sprawdzony przepis,
ciasteczka z bialym serem, ciasteczka serowe, ciasto jak francuskie, proste ciastka, slodkie co nieco, male slodkosci, moje wypieki, sprawdzony przepis,

Ciasto jest lepkie i żeby wałkować bez problemu trzeba oprószyć je mąką więc może zdarzyć się tak, że cukier nie za bardzo będzie chciał się przyklejać. Ale i na to jest sposób. Można roztrzepać surowe białko jajka i po rozwałkowaniu i przycięciu nierównych boków posmarować powierzchnię ciasta tym białkiem. Następnie pokroić na kawałeczki i dopiero maczać w cukrze a wtedy ten na pewno się przylepi.

Ciasteczka piekłam ok. 12-14 minut w piekarniku nagrzanym do 200 st. C. Powinny stać się złocisto brązowe. Po wyjęciu blachy z pieca pozwoliłam ciasteczkom spokojnie na niej ostygnąć.

To ciasto twarogowe, jeśli tylko nie zmęczy się go dłuższym zagniataniem i odpowiednio schłodzi, listkuje się podczas pieczenia podobnie jak ciasto francuskie. Ciasteczka są niezbyt słodkie, ale chrupiące i prze-pysz-ne!

Smaczna Pyza serdecznie poleca.

ciasteczka z bialym serem, ciasteczka serowe, ciasto jak francuskie, proste ciastka, slodkie co nieco, male slodkosci, moje wypieki, sprawdzony przepis,
ciasteczka z bialym serem, ciasteczka serowe, ciasto jak francuskie, proste ciastka, slodkie co nieco, male slodkosci, moje wypieki, sprawdzony przepis,

58 komentarzy:

  1. Lubię takie proste przepisy, wierzę, że są to pyszne ciasteczka i wypróbuję - to pewne. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. a może możniałoby posmarować białkiem, posypać cukrem i dopiero pokroić? :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Czy one nadają się do przechowywania w puszce? Lubię zrobić większą ilość i mieć pod ręką :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. jeśli będą dobrze zrumienione to tak, ale najpierw niech postoją i dobrze wystygną zanim je zamkniesz w puszce - najlepsze jednak są świeżo pieczone

      Usuń
  4. czy te ciasteczka były pieczone z termoobiegiem, czy bez?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. piekarnik elektryczny, grzanie góra dół, bez termoobiegu

      Usuń
  5. Witam. Ciasteczka zrobiłam i mogę potwierdzić, że są przepyszne. Już wiem dlaczego zalecała Pani zrobić z podwójnej porcji. Dobrze, że udało mi się "łapnąć" kilka z blaszki, bo w momencie zniknęły.

    OdpowiedzUsuń
  6. Upiekłam, powiem tak ----> b.łatwo, b.szybko, b.przyjemnie, b.smacznie. Pooolecam.

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie dziwię się , że uzależniają :). Wyglądają pysznie :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Izuniu upiekłam ciasteczka. Są pyszne.
    Linka do swoich co byś mogła zobaczyć podsyłam ci na FB :)
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Dlaczego moje ciasteczka pływały podczas pieczenia w maśle

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Powodów może być kilka - ciasto niedostatecznie (zbyt krótko) chłodzone; niższa temperatura pieczenia i ciasto zamiast od razu się zapiekać najpierw topi się i "puszcza" tłuszcz; zbyt tłusty i/albo zbyt mokry ser biały. Trochę tłuszczu zawsze z tego rodzaju ciasta wypływa w trakcie pieczenia na papier, ale nigdy mi w nim nie pływają.

      Usuń
  10. Ciasteczka wyszły rzeczywiście odlotowe, nie mogłam upilnować w lodówce, mimo, że za Twoją radą zrobiłam podwójną porcję. Z lenistwa ser ugniotłam ugniataczką do puree ziemniaczanego, było szybciej niż widelcem. Dla takiego lenia jak ja taki przepis to zbawienie, szybki, prosty i łatwy do zapamietania. Dodatkowym plusem było to, że rodzina pożarła ciasteczka i nie chcieli obiadu. To była wyjątkowa oszczędność czasu. :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. zdecydowanie nie polecam jadania ciasteczek zamiast obiadu - lepiej zjeść normalny obiad z dużą ilością warzyw a ciasteczka niech będą deserem i wtedy wystarczy ich na dłużej!

      Usuń
  11. Masz rację, ale nie wszystko można kontrolować a ja nad własną rodziną nie panuję. :-) właśnie zamieniłam Twoje ciasteczka na pożywny obiad z dużą ilością warzyw. Kidy robiłam ciasto okazało się, że nie mam w domu ani grama cukru. Posoliłam więc i ugniotłam na dnie tortownicy. Liście zamrożonego szpinaku podsmażyłam na patelni, ostudziłam, dodałam 2 jajka, pokruszoną gorgonzolę i tą masę wylałam na ciasto. Piekła.m chyba ze 40 minut. Tego też nie zdążyłam wystudzić. Pożarli na pniu, ale może tym razem mnie pochwalisz :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aniu, ależ ja Cię wcale nie ganiłam! Z tą tartą fajnie wykombinowałaś 😊

      Usuń
    2. Czy mozna zamiast twarogu uzyc serka homogenizowanego?

      Usuń
    3. Homogenizowany jest za rzadki, a jeśli dosypie się więcej mąki to mogą nie wyjść

      Usuń
  12. Droga Pyzo,
    Czy moge uzyc serka typu Filadelfia zamiast twarogu? Tu gdzie mieszkam nie mamy typowego twarogu polskiego... :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można spróbować, nie wiem czy ciasto będzie miało taką samą konsystencję

      Usuń
  13. Odpowiedzi
    1. ja to doskonale wiem i dlatego polecam przepis wszystkim czytelnikom

      Usuń
  14. Czy można je piec z termoobiegiem ?
    Jeśli tak to rozumiem, że o połowę krócej ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można, ale wtedy trzeba zmniejszyć temperaturę piekarnika o 20 stopni. Czas niekoniecznie się skraca, trzeba obserwować ciasteczka. Pieczenie z termoobiegiem ma sens w przypadku jednoczesnego pieczenia więcej niż jednej blachy ciasteczek.

      Usuń
  15. Czy można do ciasta dodać cynamon i cukier, następnie zagnieść i odstawić do schlodzenia ?

    OdpowiedzUsuń
  16. A ja wlasnie dodalam 2 lyzki cukru i wstawilam na noc do lodowki moga nie jutro nie wyjsc?

    OdpowiedzUsuń
  17. A mozna wogole ominac ten cukier. Moczyc np w cynamonie lub czym innym zastapic. I czy wyjda np z maki kukurydzianej lub inbej bezglutenowej?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. z mąki bezglutenowej nie próbowałam ich piec, ale cukier jest tu potrzebny, żeby nie powiedzieć konieczny

      Usuń
  18. Czy można do przepisu użyć sera twarogowego do sernika w wiaderku?Taki akurat mam w lodówce

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Raczej nie. Taki ser z wiaderka jest dużo rzadszy, bardziej mokry, niż twaróg i ciasto będzie zbyt wilgotne a ciasteczka mogą nie wyrosnąć . Ale nie próbowałam.

      Usuń
  19. Ja piekłam dawniej takie ciasteczka bez jajka i cukru (masło 20dkg + mąka20 dkg + ser 20dkg), po upieczeniu posypywałam cukrem pudrem lu używałam jako ciasto do słonych przekąsek (np. pasztecików). Zawsze się udawało.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jajko powoduje, że ciasto rośnie. Takie bez jajka też robiłam, ale jest trochę inne i ciasteczka smaczniejsze z ciasta z dodatkiem jajka

      Usuń
  20. Ciasteczka są przepyszne , najlepsze zaraz po upieczeniu i lekkim przestudzeniu. Podobnego ciasta używam do wypieków wytrawnych, słodka wersja bardzo mi się podoba .

    OdpowiedzUsuń
  21. Witam. Ja robię te ciasteczka od wielu lat, szczególnie na Boże Narodzenie ale nie dodaje jajka, po niu maluję lukrem i ozdabiam różnymi posypkami.Wykrawuje w serduszka, gwiazdki itp. Robię też takie na słono, przed pieczeniem posypuje kominkiem albo czarnuszka, ciasto jest dość mokre, więc nie smaruje niczym. Można przegrywać do piwa, barszczu,jak kto lubi. Znikają błyskawicznie. 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kiedyś mi ze wykorzystam któryś z Twoich pomysłów na ich wykończenie. Dzięki.

      Usuń
  22. A czy te ciasteczka na prawdę wymagają tyle masła? Chlodzilam je cała noc, rano od razu robiłam ale kurcze trochę tego masła wypłynęło a i tak go dałam mniej ok 180g na porcje bo tyle miałam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najwyraźniej coś zrobiłaś nie tak. Może zbyt długo wyrabiałaś ciasta? I prawdopodobnie wstawiłaś do za mało nagrzanego piekarnika. Piekłam je wiele razy i nigdy masło nie wypływało. Jest co też tyle ile trzeba.

      Usuń
  23. Witam wszystkie kuchareczki.Z przykrością informuje,iż polowa "ciasteczek" poszła do śmietnika ( po upieczeniu w środku zakalec,masło dosłownie wylało się,wytopiło się z ciasta na blachę...Bardzo szkoda,robiono było wszystko wg przepisu,a tu taka niespodzianka... :( Nie mam pojęcia co poszło nie tak :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A co z drugą połową, bo tego nie piszesz? Na pewno użyłaś prawdziwego masła a nie mixu?
      Jeśli masło wypływa to prawdopodobnie ciastka włożone do słabo nagrzanego piekarnika i wcześniej ciasto za mało schłodzone

      Usuń
    2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

      Usuń
    3. Upiekłam jedna tylko cześć przygotowanego ciasta.Jak zobaczyłam efekty,to druga część po prostu wywaliłam do kosza (ta surowa część) ,bo to juz nie bylo sensu piec.Co do tluszczu,uzylam zwykla margaryne do pieczenia,nie maslo.Ciasto stalo w lodowce prawie dobe,piekarnik byl nagrzany.Nawet jak pierwsza runda ciastek byla no niech bedzie w malo nagrzanym piekarniku,to juz druga rundka byla w nagrzanym na pewno,a efekt byl ten sam :)No nic :) To absolutnie nie znaczy ze przepis jest zly czy cos tam :) Poprostu mi sie nie udalo i tyle :) Podchodze do tego z dystansem,-to tylko ciastka :) Wszystkim zycze fajnej zabawy i smacznego deserku :)A Pania pozdrawiam serdecznie i zycze milego dnia :)

      Usuń
    4. Skoro zmieniłaś masło ba margarynę to sama jesteś winna, że ciastka nie wyszły. W przepisie podałam, że trzeba użyć masła, prawda? Nie zawsze da się coś tak po prostu zastąpić.

      Usuń
  24. Niestety ciastka nie wyszły:(
    Pierwszy raz coś takiego z przepisów Pyzy się zdarzyło. Wszystko zrobione jak w przepisie .Masło wypłynęło z ciasta podczas pieczenia .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Za zimny piekarnik, być może też za słabo schłodzone ciasto. Poszłyśmy z koleżankami te ciastka już tyle razy, że przepis jest sprawdzony

      Usuń
  25. przepis bez proszku do pieczenia?

    OdpowiedzUsuń
  26. Ratunku! Zagniotłam wczoraj wieczorem ciasto i coś mi się pomyliło i dałam same żółtko zamiast całego jajka :( czy ciasteczka wyjdą mimo to?

    OdpowiedzUsuń
  27. Niestety, nie zachwyciły mnie ani moich trzech ciastkożerców. Wyglądają ciekawie, ciasto fajnie rozwarstwiło się, jednak są bardzo tłuste, ciężkie, długo w żołądku zalegają. Stoją już drugi dzień i nie ma na nie chętnych...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. rzeczywiście to nie są "chude" ciasteczka, ale jak wszystko ich lubienie to kwestia gustu

      Usuń
  28. Ratunku! Nie mogę przestać jeść! Są rewelacyjne: chrupiące, miękkie, mokre, słodkie aaaah bajka!

    Bardziej rosną te grubiej wałkowane.
    Ktoś tu pytał o przechowywanie w puszce- to nierealne! Są zbyt smaczne
    Dziękuję

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger