Zupa krem z kiszonej kapusty

Gorący kapuśniak to świetna propozycja na zimowy obiad. Jednak z kapuśniakiem jest czasami ten problem, że gorące włókna kapusty mogą parzyć brodę czy spadać z łyżki. Mam na to świetny sposób - robię kapuśniak w formie kremowej zupy! 

Ponieważ od jakiegoś czasu sama kiszę kapustę w słoikach to przeważnie mam jej choć trochę w zapasie. Najbardziej lubię podjadać kiszonki tak po prostu, ze słoika, no i są doskonałym dodatkiem do prawie wszystkich dań obiadowych czy nawet kanapek. Od kiedy jem kiszonki bardzo regularnie, właściwie codziennie chociaż troszeczkę, to jestem zdrowsza i nie łapię byle infekcji. Codziennie dostarczam  sobie porcję naturalnej wit. C i błonnika, a także dobrych probiotycznych bakterii. Polubcie kiszonki jeśli do tej pory mieliście z nimi nie po drodze. Kiszonki to też doskonały składnik zup!

Z dziecięcych lat pamiętam kapustę kiszoną duszoną z kaszą - ależ to dobre! 

Oczywiście w zupie, kiedy kiszone warzywa zagotujemy, tych witamin i wartości jest mniej, ale przecież nie samą surowizną człowiek żyje. Miska gorącej zupy to mój comfort food. Jeśli jest to zupa gęsta i kwaśna to jestem w kulinarnym raju!

zimowy kapusniak, kapusniaczek, kiszona kapusta, zupa dnia, zupa z kapusty kiszonej, obiad,kremowa kwasnica, domowa zupa, co z kapusty kiszonej


Kremowy kapuśniak 

czas przygotowania: 40 minut
składniki:
  • 2 średnie ziemniaki, ok. 300 g
  • 2 liścia laurowe
  • 3 ziela angielskie 
  • 1 średnia cebula 
  • 1 łyżka smalcu gęsiego (albo oleju roślinnego)
  • 750 ml wywaru mięsnego, u mnie na żeberkach wieprzowych
  • 500 g kapusty kiszonej
  • 1 łyżeczka kminku mielonego 
  • 1 łyżeczka pieprzu ziołowego 
  • do smaku - pieprz czarny mielony 
  •  
  • ew. 1/2 łyżeczki ziaren białej gorczycy 

zupa krem, kapusta kiszona, kapusniaczek, zupa dnia, domowe jedzenie, obiad, zupa z warzyw, kapusciana,

Jak zrobić zupę krem z kiszonej kapusty? 

Do swojej zupy użyłam domowej kiszonej kapusty, ukiszonej z dodatkiem soli i ziaren gorczycy. Jeśli użyjecie kapusty bez gorczycy to możecie ziarenka dosypać podczas gotowania albo pominąć ten dodatek. Wywar ugotowałam na kawałku wieprzowego, surowego żeberka, ale może być wywar z wędzonki albo innego mięsa.

Ziemniaki obrałam, pokroiłam w dużą kostkę, zalałam w garnku 1 szklanką wywaru. Dodałam ziele angielskie i liście laurowe. Gotowałam ok. 15 minut aż ziemniaki były zupełnie miękkie.

W rondlu rozgrzałam łyżkę smalcu. Jeśli używacie kapusty bez gorczycy to dosypcie ją właśnie teraz i przesmażcie chwilę. Dodałam obraną i pokrojoną w kostkę cebulę. Smażyłam aż zaczęła się leciutko rumienić. Przełożyłam do gotujących się ziemniaków, a do rondla wrzuciłam kapustę kiszoną. Zalałam resztą wywaru i dusiłam na małym ogniu ok. 30 minut aż zmiękła. Dopiero uduszoną przełożyłam, razem z płynem, do ziemniaków.

Zupę zblendowałam na dość gładki krem. Doprawiłam do smaku mielonym kminkiem, pieprzem ziołowym i pieprzem czarnym. Nie soliłam bo kapusta kiszona już jest słona. Zagotowałam i gotowe!

Krem z kiszonej kapusty podałam posypując szczypiorkiem i kawałeczkami zrumienionego boczku wędzonego.

zupa krem z kapusty kiszonej, zupa dnia, kapusta kiszona, kiszonki, zupy domowe, kapusniak, kapusniaczek, warzywa, zupa z warzyw

14 komentarzy:

  1. w tej wersji jeszcze nie jadłam :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Matko! Pyzo, a ja w pracy i właśnie dostałam ślinotoku :)
    Jutro wypróbuję!!!

    OdpowiedzUsuń
  3. I trafilas Pyzo w moj gust ..! kapucha jest w lodowce niedawno ukiszona w przyszlym tygodniu bedzie zupka z Twojego przepisu

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja robilam w poniedzialek kapusniak na zeberkech z duza iloscia suszonych grzybow , wszystkie kwasne zupy lubie ..czekam na kolejna wersje Twojej zupki

    OdpowiedzUsuń
  5. Taki kremowy kapuśniaczek to z chęcią byśmy zjedli. Na prawdę pysznie wygląda. Mega taka zupka.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. proste danie, wystarczy ugotować i cieszyć się smakiem

      Usuń
  6. Bardzo ciekawy przepis, musze go spróbować bo szczerze mówiąc nigdy nie jadłam takiej zupki :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Super to wygląda, aż narobiłem sobie apetytu na taką wiosenną zupkę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koniecznie wypróbuj i daj znać czy Ci smakowało 😊

      Usuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger