Karczek w szmacianym sosie

To było mięciutkie mięso z dodatkiem ciekawego i bardzo smacznego grzyba, o lekko orzechowym posmaku - całość bardzo, bardzo pyszna.

Ale przypominam, że chociaż Szmaciak gałęzisty (siedzuń sosnowy - Sparassis crispa) jest grzybem jadalnym i bardzo smacznym to w Polsce podlega ścisłej ochronie. Można go zbierać i spożywać u naszych sąsiadów czyli w Niemczech i na Słowacji.



składniki:
  • 4 kotlety z karkówki wieprzowej b/k
  • 1 niezbyt duży owocnik szmaciaka
  • 6 łyżek sosu sojowego jasnego
  • 1 cebula
  • 2 nieduże marchewki
  • 1 łyżka soku z cytryny
  • 1/2 strączka papryczki chili
  • 2 ząbki czosnku
  • do smaku: pieprz mielony, ew. sól
  • do panierowania mięsa: trochę mąki
  • do obsmażenia: masło klarowane

sposób przygotowania:
Karkówkę wybrałam chudą a kotlety były dość grube. Lekko je rozbiłam tłuczkiem - nie tyle żeby rozpłaszczyć co raczej zmiękczyć mięso. Oprószyłam je solidnie pieprzem, skropiłam sokiem z cytryny i sosem sojowym, odłożyłam do lodówki na ok. 2 godziny.


W tym czasie dokładnie opłukałam i oczyściłam grzyba - trzeba to zrobić starannie bo z zakamarkach owocnika zawsze jest dużo resztek ściółki. Podzieliłam grzyba na mniejsze kawałki. Cebulę obrałam i posiekałam, czosnek także. Marchewkę oskrobałam i pokroiłam w talarki. Kotlety oprószyłam mąką, strzepnęłam nadmiar i obsmażyłam je na gorącej patelni z 2 - ma łyżkami masła klarowanego. Gdy się zrumieniły przełożyłam je na talerz a na patelnię dodałam jeszcze ciut masła i zeszkliłam cebulę z czosnkiem. Włożyłam mięso z powrotem, dodałam kawałek papryczki chili (nie posiekany żeby później łatwo go znaleźć i wyjąć), podlałam całość ok. 1 szkl. wody i dusiłam aż mięso było miękkie. Wtedy na wierzchu ułożyłam marchewkę i kawałki szmaciaka i dusiłam razem jeszcze ok. 15 min.. Mięso podałam obkładając je kawałkami grzyba i polewając sosem, z ryżem i duszoną cukinią.

Jeśli sos będzie za mało słony można go doprawić solą, ale mnie wystarczył sos sojowy.

6 komentarzy:

  1. Odpowiedzi
    1. jeden z moich ulubionych, ale niestety, bardzo rzadko mam okazję nim się cieszyć

      Usuń
  2. Szmaciaka zjadam tylko i wyłącznie z masełkiem i jajecznicą dla mnie to niebo w gębie

    OdpowiedzUsuń
  3. Witam. Potrzebuje prosty przepis na szmaciaka bez żadnych cudów, tak żeby szybko przygotować. Z góry dziękuje ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. po prostu go podduś chwilę z niewielką ilością wody, dodaj ciut śmietanki, dopraw i już masz sos

      Usuń
  4. Dostałem grzyba od Mamy i zrobiłem dzisiaj na obiad wg Twojego przepisu i wyszło super.Cała potrawa wyszła pyszna , ja podałem z ziemniakami.Żonie smakowało :)

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger