Jesienny chlebek dyniowo szpinakowy na drożdżach

Smaczna Pyza zaprasza na jesienny chleb - w ubiegłym roku był piękny bochen chleba z marchewką a dzisiejszy też jest z warzywami. Sami zobaczcie jakie ma kolory! Zawdzięcza je dyni i szpinakowi, ale nie zrażajcie się - daję słowo honoru, że jest pyszny! Pachnie jak nie wiem co i cieszy oko. Pysznie smakuje z wędliną albo serem, albo tylko z masłem i 
pomidorem.  

Na pieczenie kolorowego chleba umawiałam się kilka dni temu z Agnieszką i dzisiaj okazujemy Wam oba nasze chleby. Podobają się?


Ten chlebek upiekłam specjalnie na dzisiaj bo mamy właśnie Światowy Dzień Chleba. Mnie, i pewnie wielu z Was, na szczęście go nie brakuje, ale pamiętajmy, że na całym świecie dużo ludzi głoduje. Może swoim świeżym chlebem podzielicie się z kimś kto go potrzebuje? Rozejrzyjcie się dobrze, to przecież może być sąsiad zza ściany czy bezdomna osoba spotkana na ulicy. Dzielmy się chlebem nie tylko dzisiaj, ale dziś jest dobry dzień żeby zacząć to robić.

Wypiek dołączam do akcji World Bread Day 2016 organizowanej po raz kolejny przez Zorrę

Chlebek wyszedł puszysty, miękki w środku i miał fajną, przypieczoną skórkę. Zachęcam Was do upieczenia podobnego bo taki własnoręcznie przygotowany bochenek daje mnóstwo radości osobie piekącej i domownikom.

chleb z dynia i szpinakiem, chlebek dyniowy, jak upiec kolorowy chleb, pomysl na dynie, chleb drozdzowy z warzywami, latwy chleb jesienny, chleb szachownica, chlebek w kratke
oto mój chleb na world bread day 2016
chleb dyniowo szpinakowy, chleb z dynia i szpinakiem, chlebek dyniowy, jak upiec kolorowy chleb, pomysl na dynie, chleb drozdzowy z warzywami, latwy chleb jesienny, chleb szachownica, chlebek w kratke
upiekłam taki kolorowy chleb z dynią i szpinakiem

Chlebek dyniowo szpinakowy 

czas przygotowania: 45 minut + czas wyrastania + czas pieczenia
składniki na bochenek z foremki o wymiarach 12x24x6,5cm:
  • CIASTO DYNIOWE - 100g pieczonej dyni hokkaido 
  • 75 ml mleka do zaczynu + jakieś 5 łyżek do puree
  • 100 g mąki pszennej typ 450 + 2 czubate łyżeczki do zaczynu 
  • 100 g mąki pszennej pełnoziarnistej 
  • 6 g świeżych drożdży 
  • 2 łyżeczki cukru 
  • 1 łyżeczka słodkiej papryki mielonej 
  • 2 łyżeczki oleju z czosnkiem i pomidorami  
  • 1/2 łyżeczki soli

  • CIASTO SZPINAKOWE - 100 g surowego albo mrożonego w kostkach szpinaku
  • 2 łyżki wody
  • 75 ml mleka do zaczynu  + jakieś 3 łyżki do puree
  • 130 g mąki pszennej typ 450 + 2 czubate łyżeczki do zaczynu 
  • 100 g mąki pszennej pełnoziarnistej 
  • 6 g świeżych drożdży 
  • 2 łyżeczki cukru 
  • 1 czubata łyżeczka suszonego czosnku niedźwiedziego 
  • 2 łyżeczki oleju z czosnkiem i pomidorami 
  • 1/2 łyżeczki soli 

chleb dyniowo szpinakowy, chleb z dynia i szpinakiem, chlebek dyniowy, jak upiec kolorowy chleb, pomysl na dynie, chleb drozdzowy z warzywami, latwy chleb jesienny, chleb szachownica, chlebek w kratke
miała być szachownica - jest czy nie?

Jak zrobić kolorowe ciasto na chleb?


CIASTO DYNIOWE - dynię upiekłam dzień wcześniej - rozkroiłam ją, usunęłam gniazdo nasienne i piekłam aż miąższ był miękki. Ostudzony oddzieliłam łyżką od skórki i zblendowałam na gładkie puree dolewając nieco mleka.

puree z dyni, puree ze szpinaku, chleb dyniowo szpinakowy, chleb z dynia i szpinakiem, chlebek dyniowy, jak upiec kolorowy chleb, pomysl na dynie, chleb drozdzowy z warzywami, latwy chleb jesienny, chleb szachownica, chlebek w kratke
żeby uzyskać ładny kolor ciasta chlebowego dodałam do jednej części puree z dyni a do drugiej puree ze szpinaku

Drożdże wkruszyłam do kubka. Dodałam cukier i 2 łyżeczki mąki i 75 ml mleka. Rozmieszałam żeby nie było grudek, odstawiłam na 15-20 minut do wyrastania.

Obie mąki przesiałam do miski. Dodałam sól, paprykę w proszku, olej, puree z dyni i wyrośnięty zaczyn. Zagniotłam miękkie ciasto. Wyrabiałam je przez chwilę a następnie przykryłam miskę z ciastem szczelnie folią i odstawiłam w ciepłe miejsce do wyrastania. Ciasto powinno podwoić swoją objętość co potrawa 1-2 godziny.

chleb dyniowo szpinakowy, chleb z dynia i szpinakiem, chlebek dyniowy, jak upiec kolorowy chleb, pomysl na dynie, chleb drozdzowy z warzywami, latwy chleb jesienny, chleb szachownica, chlebek w kratke
dzięki dodatkowi warzyw ciasto chlebowe zyskało piękne kolory a chleb ma puszysty i wilgotny miękisz

CIASTO SZPINAKOWE - szpinak opłukałam i bardzo dokładnie osuszyłam. Mrożony trzeba wyjąć nieco wcześniej żeby rozmarzł. Szpinak włożyłam do rondelka, wlałam odrobinę wody i dusiłam dosłownie 2-3 minuty. Ostudziłam i zblendowałam dolewając nieco mleka i dosypując czosnek niedźwiedzi.

Drożdże wkruszyłam do kubka. Dodałam cukier i 2 łyżeczki mąki i 75 ml mleka. Rozmieszałam żeby nie było grudek, odstawiłam na 15-20 minut do wyrastania.

Obie mąki przesiałam do miski. Dodałam sól, olej, puree ze szpinaku i wyrośnięty zaczyn. Zagniotłam miękkie ciasto. Wyrabiałam je przez chwilę a następnie przykryłam miskę z ciastem szczelnie folią i odstawiłam w ciepłe miejsce do wyrastania. Ciasto powinno podwoić swoją objętość co potrawa 1-2 godziny.
chleb dyniowo szpinakowy, chleb z dynia i szpinakiem, chlebek dyniowy, jak upiec kolorowy chleb, pomysl na dynie, chleb drozdzowy z warzywami, latwy chleb jesienny, chleb szachownica, chlebek w kratke
kolorowe ciasto podzieliłam na mniejsze części - wałeczki z ciasta układałam naprzemiennie i warstwami

Jak przygotować kolorowy chlebek? 

Wyrośnięte ciasta lekko zagniotłam odgazowując. Każde z nich podzieliłam na 9 mniej więcej równych części. Z każdej takiej kulki uformowałam wałeczek długości foremki czyli 24 cm. W czasie pracy z ciastem lekko podsypywałam blat mąką. Jak łatwo obliczyć kuleczek było 18


Formę wysmarowałam masłem i wysypałam mąką. Układałam kolorowe wałki ciasta naprzemiennie i warstwami. Najpierw na dnie 6 wałeczków, jeden przy drugim, a potem na nich jeszcze dwie kolejne warstwy, też po 6 wałeczków, ale tak żeby na cieście dyniowym kłaść ciasto szpinakowe i odwrotnie.

Formę z ciastem przykryłam folią i odstawiłam w ciepłe miejsce żeby chlebek wyrósł.  Trwa to ok. 1-2 godzin.

chleb dyniowo szpinakowy, chleb z dynia i szpinakiem, chlebek dyniowy, jak upiec kolorowy chleb, pomysl na dynie, chleb drozdzowy z warzywami, latwy chleb jesienny, chleb szachownica, chlebek w kratke
ułożone w formie ciasto chlebowe trzeba odstawić do wyrośnięcia żeby chleb po upieczeniu był puszysty

Formę z chlebem wstawiłam do piekarnika nagrzanego do 200 st. C, grzanie góra/dół, na dno wstawiłam małe naczynie z wodą żeby wytwarzała się para. Piekłam 40 minut. Przed wyjęciem chleba sprawdziłam stan upieczenia patyczkiem. Gdyby wierzch zbytnio się rumienił trzeba przykryć chleb arkuszem folii aluminiowej.

Po upieczeniu wyjęłam chleb z pieca i z formy, odłożyłam do całkowitego wystudzenia na kratkę.

chleb z dynia i szpinakiem, chlebek dyniowy, jak upiec kolorowy chleb, pomysl na dynie, chleb drozdzowy z warzywami, latwy chleb jesienny, chleb szachownica, chlebek w kratke
chleb z dynią i szpinakiem wyszedł piękny i bardzo smaczny
chleb z dynia i szpinakiem, chlebek dyniowy, jak upiec kolorowy chleb, pomysl na dynie, chleb drozdzowy z warzywami, latwy chleb jesienny, chleb szachownica, chlebek w kratke
taki chlebek dyniowo szpinakowy można jeść tylko z masłem i pomidorem, ale świetnie smakuje z różnymi serami czy wędliną

World Bread Day 2016 (October 16)

14 komentarzy:

  1. Kolorowo i smakowicie. Dziękuję za super szybką akcję i do następnego razu - już mam pomysł ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Jestem pod wrażeniem! :) Chlebek nie dość, że zdrowy i na pewno bardzo smaczny to jeszcze bardzo fajnie wygląda!

    OdpowiedzUsuń
  3. Super!!! A Żarłoczkowi smakowało?

    OdpowiedzUsuń
  4. Przecudny chlebek :-) Mam wielką ochotę żeby zrobić tak piękny, kolorowy chlebek i zamierzam go zrobić w najbliższym czasie. :-) Sylwia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. wydaje mi się, że opisałam sposób zrobienia takiego chleba bardzo dokładnie i każdy poradzi sobie z jego upieczeniem więc do dzieła!

      Usuń
  5. Witam, wykorzystałam przepis, ale zrobiłam podwójne ciasto dyniowe i dodałam pestek dyni (nie miałam szpinaku a dynię całą :))Nam smakuje bardzo zobaczymy jutro czy dzieci sie rozsmakują. Mam pytanie, jak skonczy się sezon na dynie to jakie inne warzywa można wykorzystać do przygotowania puree a co za tym idzie innego smaku chlebka? Pozdrawiam serdecznie i dziękuję za ten przepis :) Marta

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dynie będą do wiosny jeśli dobrze się je przechowa a puree z takiej pieczonej dyni można też zapasteryzować w słoikach albo zamrozić. Można też zastąpić je innymi pieczonymi warzywami - marchewką, burakiem, myślę że batatami też

      Usuń
  6. Great idea! Looks and sounds amazing! Dziękujemy za udział wem World Bread Day 2016!

    OdpowiedzUsuń
  7. Cudny !!!!
    Jutro robię !
    Dziękuję, pozdrawiam. Odezwę się jak wyszedł :)
    Cedra

    OdpowiedzUsuń
  8. que lindo... vou levar a receita para Portugal ... :)
    também gostava de a convidar a visitar meu blogue de culinária ;)
    cromasdacozinha.blogspot.pt
    bjs
    Carla

    OdpowiedzUsuń
  9. Zrobiłam chlebek cały dyniowy. Wszystko zgodnie z przepisem. Bardzo dobry i pięknie wygląda ale niestety strasznie się kruszy. Co zrobiłam nie tak? Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. prawdopodobnie mąka była bardziej wysuszona i ciasto bardziej zwarte, po upieczeniu wyszło zbyt suche i dlatego się kruszyło

      Usuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger