Tarta z kurczakiem i buraczanym makaronem

Tarta z mięsem i warzywami to dobry pomysł na uniwersalne, prawie jednogarnkowe danie obiadowe. W przypadku tarty wystarczy tylko tortownica i patelnia do obsmażenia mięsa. Ciasto na spód, zamarynowanie mięsa to czynności, które można wykonać kilka godzin a nawet dzień wcześniej. Potem, po powrocie z pracy, wymieszajcie tylko składniki farszu i do pieca! Za mniej więcej godzinę wyciągacie z pieca gorący obiad dla całej rodziny bo taką zapiekanką najedzą się na pewno 4  dorosłe osoby. 

Tarta z dobrze skomponowanym nadzieniem to danie pożywne, bardzo smaczne i nie tylko na zwykły, codzienny obiad. Często robię tarty właśnie wtedy kiedy spodziewam się gości bo  łatwo je porcjować i nie muszę podawać obiadu w kilku częściach. Jeśli nie jesteście przekonani do wytrawnych tart to ja gorąco namawiam Was do ich przyrządzania. Dają duże pole do popisu i można w nich wykorzystać prawie wszystko co macie w lodówce.

Spróbujcie też zapiekanki z kurczakiem i warzywami - to także dobry pomysł na pyszny obiad dla całej rodziny!

zapiekanka z kurczakiem i burakiem, tarta wytrawna, spaghetti z buraka, makaron z warzyw, polubisz zawartosc, obiad z piekarnika, tarta z miesem i warzywami

Tarta orzechowa z kurczakiem i burakiem

czas przygotowania: 45 minut + czas pieczenia
składniki na 4-6 porcji: 
  • SPÓD - 200 g mąki pszennej luksusowej 
  • 100 g zmielonych orzechów włoskich
  • 1/3 łyżeczki soli
  • 70 g masła 
  • 3 żółtka ze średnich jajek 
  • 3-4 łyżki zimnej wody

  • FARSZ - 350 g filetu z udźca kurczaka
  • marynata do kurczaka - 1,5 łyżki sosu sojowego jasnego
  • 1 łyżka oleju roślinnego 
  • 4 duże ząbki czosnku
  • 1/3 łyżeczki słodkiej papryki mielonej
  • 1/3 łyżeczki pieprzu czarnego świeżo mielonego 

  • 1 mała czerwona cebula 
  • 300 g makaronu z buraka - surowy burak pokrojony na długie, spiralne, cienkie wiórki a'la makaron
  • 2 średnie jajka 
  • 3 białka ze średnich jajek 
  • 200 ml śmietanki kremówki 30%
  • 3 łyżki startego sera żółtego, długo dojrzewającego - u mnie peccorino
  • 2 czubate łyżki świeżej zieleniny (1 łyżka natki, po pół łyżki koperku i tymianku) 
  • 1/2 łyżeczki soli
  • 1/2 łyżeczki pieprzu czarnego świeżo mielonego

zapiekanka z kurczakiem i burakiem, tarta wytrawna, spaghetti z buraka, makaron z warzyw, polubisz zawartosc, obiad z piekarnika, tarta z miesem i warzywami
zapiekanka z kurczakiem i burakiem, tarta wytrawna, spaghetti z buraka, makaron z warzyw, polubisz zawartosc, obiad z piekarnika, tarta z miesem i warzywami, orzechy wloskie, orzechowy spod, kurczak

Jak zrobić spód pod tartę? 

Orzechy włoskie łuskane przebrałam i zmieliłam z malakserze. Wymieszałam z mąką i solą. Dodałam zimne, pokrojone na kawałki masło i roztarłam aż grudki masła nie były widoczne. Można też całość dokładnie posiekać. Do tej mieszanki dodałam żółtka i zaczęłam zagniatać ciasto. Dolewałam po łyżce bardzo zimnej wody do momentu aż ciasto dało się zlepić. Gotowym ciastem wylepiłam dno i częściowo boki (jakieś 4 cm) tortownicy o średnicy 22 cm. Odstawiłam do lodówki na pół godziny.

Na schłodzony spód położyłam arkusz papieru do pieczenia a na papier wysypałam ceramiczne kuleczki  - można wykorzystać też suchy groch, fasolę czy ryż. Tak przygotowane ciasto wstawiłam do piekarnika nagrzanego do 220 st. C i piekłam 10 minut. Po tym czasie usunęłam ostrożnie papier z obciążeniem i piekłam ciasto następne 10 minut zmniejszając temperaturę do 200 st. C. W międzyczasie przygotowałam farsz.

spod zapiekanki, tarta z kurczakiem i makaronem buraczanym, zapiekanka z kurczakiem i burakiem, tarta wytrawna, makaron z warzyw, polubisz zawartosc, obiad z piekarnika, orzechy wloskie, tarta z miesem i warzywami

Jak przygotować farsz do tarty?

FARSZ - mięso z udek kurczaka, bez skóry, pokroiłam w kostkę o boku mniej więcej 2x2 cm. Skropiłam sosem sojowym, olejem i oprószyłam przyprawami, dodałam posiekany drobno czosnek, wymieszałam dokładnie. Wrzuciłam na mocno rozgrzaną patelnię i smażyłam dosłownie kilka chwil, tylko tyle żeby mięso się przyrumieniło we wszystkich stron. Odstawiłam do przestudzenia.

wiorki buraczane, spaghetti z buraka, tarta orzechowa z kurczakiem i makaronem buraczanym, zapiekanka z kurczakiem i burakiem, tarta wytrawna, makaron z warzyw, polubisz zawartosc, obiad z piekarnika, tarta z miesem i warzywami
tarta orzechowa z kurczakiem i makaronem buraczanym, spaghetti z buraka, orzechowy spod, zapiekanka z kurczakiem i burakiem, tarta wytrawna, orzechy wloskie, kurczak, makaron z warzyw, polubisz zawartosc, obiad z piekarnika, tarta z miesem i warzywami

W misce roztrzepałam jajka, białka i śmietankę. Cebulę obrałam, pokroiłam w drobną kostkę. Do masy jajecznej sypałam przyprawy, starty ser, cebulę oraz posiekaną zieleninę. Dodałam buraczany makaron oraz podsmażonego kurczaka. Całość dokładnie wymieszałam żeby płynna masa pokryła mięso i warzywne wiórki. 

Jak przygotować tartę z kurczakiem i buraczanym makaronem?

Na podpieczony spód wyłożyłam cały farsz rozkładając go równomiernie  i polewając resztą płynnej masy z dna miski. Formę z tartą wstawiłam do piekarnika i piekłam ok. 45 minut w temp. 180 st. C, grzanie góra/dół. Przed wyjęciem dobrze jest sprawdzić czy masa na pewno dobrze się zapiekła nakłuwając środek do samego dna np. czubkiem szerokiego noża.

Tartę z kurczakiem i makaronem warzywnym podałam po lekki przestudzeniu.

tarta orzechowa z makaronem buraczanym i kurczakiem, spaghetti z buraka, zapiekanka z kurczakiem i burakiem, tarta wytrawna, makaron z warzyw, polubisz zawartosc, obiad z piekarnika, tarta z miesem i warzywami, orzechowy spod, orzechy wloskie, kurczak

Wykorzystałam makaron warzywny (wiórki z buraka ćwikłowego) gotowe, kupiony w sklepie, ale to nowość na rynku i na razie można ten produkt marki Fit&Easy spotkać tylko z supermarketach Auchan i Intermarche. Jeśli go nie dostaniecie to możecie zwykłe buraki pokroić w cieniutkie słupki albo przy pomocy obieraczki do warzyw na wstążki a następnie nożem w wąskie paseczki.

zapiekanka z kurczakiem i burakiem, spaghetti z buraka, tarta orzechowa z kurczakiem i makaronem buraczanym, tarta wytrawna, makaron z warzyw, polubisz zawartosc, obiad z piekarnika, tarta z miesem i warzywami, buraki




3 komentarze:

  1. Świetny makaron, wygląda to rewelacyjnie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Czyli tarta to taka pizza, tylko na innym cieście? :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie, tarta to nie pizza, to dwa zupełnie inne wypieki

      Usuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger