Lemoniada chabrowa. Napój bławatkowy

To idealny napój na lato. Kojarzy mi się z dzieciństwem i wakacjami na wsi. Kiedy dorośli pracowali przy sianie czy zbożu, dzieciaki mogły zająć się czymś przyjemnym. Zbieranie kwiatków zawsze należało do przyjemności, szczególnie według dziewczynek. 

Dzisiaj chabrów już mniej bo pola nawozi się różnymi środkami ochrony roślin, a chabry to ponoć zwykłe chwasty. Poza tym mało komu chce się iść na pole i skubać delikatne płatki. Przecież lepiej pójść do sklepu i kupić gotową oranżadę czy colę, prawda? Otóż wcale nieprawda! Taka domowa lemoniada jest lepsza i dużo zdrowsza. Też zawiera cukier, ale nie jest niczym nasycana tylko przez kilka dni naturalnie, lekko fermentuje więc wykazuje właściwości probiotyczne. Jeśli postoi dłużej i mocniej sfermentuje to będzie zawierać także nieco alkoholu.

napoj blawatkowy, lemoniada z modrakow, winko chabrowe, wino modrakowe, chaber blawatek, kwiaty jadalne, napoj fermentowany, platki kwiatow, domowe przetwory, domowe napoje
napój bławatkowy ma właściwości probiotyczne

Do czego wykorzystać chabry bławatki?


Jeśli tylko traficie gdzieś z dala od miasta i uczęszczanych dróg na łąkę czy pole z chabrami to poświęćcie trochę czasu na zebranie płatków. Naprawdę warto! Możecie zrobić lemoniadę albo ususzyć płatki i dodawać je do parzonych herbat. Płatki obrywa się z koszyczków w pogodny dzień, kiedy obeschnie rosa. Suszyć trzeba szybko, w przewiewnym i cienistym miejscu, żeby zachować kolor bo razem z nim kwiaty tracą właściwości lecznicze.

Kiedyś z płatków chabra bławatka wytwarzano niebieski barwnik i barwiono nim m.in. wełnę. Sokiem można zabarwić papier i wyroby spożywcze.

chabry blawatki, kwiaty na lace, modraki, laka kwietna, kwiaty jadalne, lemoniada z platkow chabra blawatka
łąka pełna chabrów - w takim miejscu zbieranie płatków idzie sprawnie

Jakie właściwości ma chaber bławatek?

Chaber bławatek jest rośliną miododajną, jadalną i leczniczą. Zbiera się same płatki, bez kielicha kwiatowego. Te niebieskie, delikatne płateczki zawierają dużo antycyjanidów, flawonoidów, cychorynę, centaurynę i sole mineralne, szczególnie dużo manganu. Wykazują działanie moczopędne, przeciwzapalne, żółciopędne. Napar stosuje się zewnętrznie do przemywania oczu podczas zapalenia spojówek, przy leczeniu trudno gojących się ran i wrzodów. Można pić go przy chorobach nerek oraz problemów z krążeniem. Osoby cierpiące na łupież i grzybicę skóry głowy mogą płukać włosy z naparze chabrowym.

chaber blawatek, modrak, woloszek, macoszka, modrzenczyk, wawer, kwiaty jadalne, lemoniada kwiatowa, napoj blawatkowy, winko chabrowe
kwiaty chabrów mają przepiękny niebieski kolor

Lemoniada chabrowa 

czas przygotowania: kilka dni
składniki:
  • ok. 1 litr płatków chabra bławatka 
  • 1,5-2 litry wody 
  • 10 łyżek zwykłego cukru
  • ew. sok z 1 cytryny

napoj chabrowy, lemoniada kwiatowa, wyroby domowe, przetwory, platki kwiatow, wino modrakowe, modraki
lemoniada chabrowa smakuje najlepiej po schłodzeniu
chaber blawatek, napoj blawatkowy, lemoniada chabrowa, wino chabrowe, winko modrakowe, modraki, platki kwiatow, kwiaty jadalne
obrywanie płatków z koszyczków kwiatowych chabrów to czasochłonne zajęcie
chaber blawatek, chabry blawatki, lemoniada chabrowa, napoj blawatkowy, wino modrakowe, winko chabrowe, kwiaty jadalne, blekit pruski
zrobienie lemoniady chabrowej jest bardzo proste - płatki zalewa się ostudzoną wodą z cukrem i sokiem cytrynowym

Jak zrobić napój z płatków chabra bławatka?

Kwiaty zbierałam w pogodny, suchy dzień. Zrywałam same niebieskie płatki z korony koszyczków chabrowych.

Płatki przesypałam do wyparzonych słoików, mniej więcej do 1/3-1/2 ich wysokości. Wodę przegotowałam, rozpuściłam w niej cukier i ostudziłam. Zimną wodą zalałam płatki nalewając jej prawie do pełna w słoiki. Dolałam sok z cytryny i wymieszałam wyparzoną łyżką. Słoiki zakręciłam i odstawiłam w słoneczne, ciepłe miejsce. Najlepiej postawić je na parapecie okna od słonecznej strony.

lemoniada blawatkowa, napoj z chabrow, chaber blawatek, kwiaty jadalne, domowe napoje, przetwory, winko modrakowe, modraki, platki kwiatow, koszyczki kwiatowe
niebieskie płatki zalane słodzoną wodą i zostawione w cieple powoli fermentują

Już następnego dnia kolor płynu w słoikach zaczyna zmieniać kolor na różowy i ten kolor z dnia na dzień staje się intensywniejszy. Napój jest gotowy po kilku dniach kiedy lekko sfermentuje. Taki lekko gazowany napój zlałam do butelek odcedzając płatki.  Butelki szczelnie zakręciłam i odstawiłam. Może stać kilka dni, im dłużej tym mocniej będzie fermentował i nabierał mocy.

napoj blawatkowy, wino chabrowe, winko modrakowe, modraki, kwiaty jadalne, lemoniada kwiatowa
już następnego dnia po nastawieniu lemoniada zaczyna zmieniać kolor na różowy

Napój bławatkowy jest najlepszy schłodzony. Ma smak słodko-kwaskowy, jest pyszny i orzeźwiający. W ciemnym i chłodnym miejscu można go przechowywać nawet kilka miesięcy. W tym czasie będzie dojrzewał, z czasem stanie się bardziej wytrawny i mocniej gazowany.

Czasami fermentacja takich napoi jest dość gwałtowna i niektórzy obawiają się, że zamknięte naczynie może eksplodować. Jest takie niebezpieczeństwo, ale możemy je zminimalizować. Obserwujcie swoje słoiki czy butelki, w których trwa proces fermentacyjny. Jeśli jest naprawdę gorąco i burzowo to przestawcie je do cienia. Można też poluzować nieco zakrętki, a nawet odkręcić je na chwilę zupełnie, i uwolnić część gromadzących się w środku gazów. To nie powinno zaszkodzić przetworowi, a uspokoi nieco sytuację w środku naczynia.

Nie polecam kiszenia w plastikowych butelkach czy baniakach. Plastik w kontakcie z kwasem, choćby takim lekkim jak w przypadku napoju fermentowanego, może wchodzić w niekorzystne reakcje chemiczne. Dlatego wszystkie kiszonki umieszczam w naczyniach szklanych bo szkło jest neutralne. Ogórki czy inne warzywa kiszę też w kamionkowym garnku bo beczki, niestety, nie posiadam, a dodatkowo nie miałabym jej gdzie postawić.

wawer, modrak, modraszek, macoszka, kwiaty jadalne, platki kwiatow, rosliny lecznicze, kwiaty jadalne, lemoniada chabrowa, napoj chabrowy,
chaber bławatek, ulubiony kwiat Wilhelma I, był uznawany za symbol pruskiej skromności

14 komentarzy:

  1. Nie znałam takiej lemoniady, ale dzięki za przepis, może zdążę jeszcze zrobić. Dużo dobrych właściwości posiada chaber, to prawda. Za wszystkie przepisy dziekuję, jestem często na Pani blogu. Ela

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. chabry kwitną przez całe lato więc zdążysz na pewno

      Usuń
  2. nie słyszałam o takowy , moze uda się nazbierać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. naprawdę warto - dla mnie to smak dzieciństwa, ale może być fajną odmianą w lecie kiedy chłodne, orzeźwiające napoje mile widziane

      Usuń
  3. Tak,plastikowe naczynia nie są wskazane...w ogóle nie powinny być stosowane do kontaktu z wodą pitną...dlatego u nas zrezygnowaliśmy z wody mineralnej ze sklepu i założyliśmy filtr na ujęciu wody, filtr redox. A przepis na lemoniadę z chabrów wypróbuję bo sporo ich jeszcze na polach :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Wow, nigdy nie słyszałam nawet o czymś takim. Koniecznie muszę wypróbować, dziekuje bardzo!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. bardzo proszę :) taka lemoniada jest naprawdę pyszna!

      Usuń
  5. Uwielbiam chabry... a ja zrobiłam konfiture z płatków :) jest idealna do ozdobienia deserów. Koniecznie trzeba dodać sok z cytryny dla koloru.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wyobrażam sobie jaką jest piękna! Niestety, ja musiałam uciekać już przed deszczem a kilka godzin później wyjeżdżałam do domu... Może innym razem

      Usuń
  6. Koleżanka mnie kiedyś poczęstowała taką lemoniadą, tylko dodała cisowiankę perlage, żeby była bąbelkowa. I wyglądała i smakowała genialnie. Muszę kiedyś zakasać rękawy i sama taką przyrządzić.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dobrze sfermentowany napój chabrowy jest musujący sam z siebie i niczym nie trzeba go rozcieńczać

      Usuń
  7. O Boziu, to chyba jeden z najpiękniejszych napoi ^^ Takie słoiczki pełne kolorów mogłabym trzymać nawet dla ozdoby. Cudne! Czy to jest jeszcze dobra pora żeby zebrać chabry?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. jeśli tylko znajdziesz kwitnące kwiaty to pora jest jak najbardziej odpowiednia - zwykle chabry kwitną aż do jesieni chociaż w nieco mniejszych ilościach niż na początku lata

      Usuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger