Wiosenna tarta ze szpinakiem i jajkami

Zapiekanka szpinakowo-jajeczna, na kruchym spodzie, będzie świetnie wyglądać na wielkanocnym stole. Taką tartę można podać na wielkanocne śniadanie, ale może być też obiadem czy kolacją w zwykły dzień. Jest bardzo smaczna i wygląda wiosennie.  Jeśli pominiecie dodatek szynki to będzie też świetnym daniem dla wegetarian.

Lubimy tarty i robię je dość często. Można je podawać prawie zaraz po upieczeniu albo upiec wcześniej i potem podgrzać. Zawsze staram się by moje tarty wyglądały ładnie i oczywiście smakowały jak najlepiej. Ta jest jedną z moich ulubionych, szczególnie w okolicy Wielkanocy. Jajka i zielony szpinak zapieczone na kruchym cieście tworzą bardzo udaną, zarówno smakowo jak i wizualnie, kompozycję. Możecie dodać do swojej tarty jeszcze więcej ziół, jeśli lubicie. Ja dosypałam dużo pachnącego koperku, bo go uwielbiamy. Na targu kupiłam już wielki, gruby pęk dorodnego kopru! Wiosna idzie!

Innych przepisów na wielkanocne śniadania, obiad czy desery znajdziecie TUTAJ

placek z farszem, tarta wytrawna, wielkanocne sniadanie, wielkanocne przepisy, wielkanoc, quiche, farsz szpinakowo jajeczny, jajka, szpinak, zapiekanka z jajkami i zielenina, zapiekanka wielkanocna
Taką tartę z jajkami i szpinakiem można podać na wielkanocne śniadanie albo codzienny obiad


Tarta ze szpinakiem i jajkami 

czas przygotowania:  2 godziny
składniki:
  • CIASTO - 150 g mąki pszennej luksusowej t. 550
  • 150 g mąki pszennej graham t. 1850
  • 100 g masła extra
  • 2 żółtka
  • 4 łyżki kwaśnej śmietany 18%
  • 1/3 łyżeczki proszku do pieczenia 
  • 1/2 łyżeczki soli 

  • FARSZ - 250 ml śmietanki kremówki 30%
  • 8 średnich jajek
  • 100 g świeżego szpinaku 
  • 100 g pora (jasna część)
  • garść liści koperku 
  • 1 ząbek czosnku 
  • 100 g dobrej szynki gotowanej, wędzonej 
  • 50 g sera żółtego
  • 1 łyżka masła 
  • 1 łyżeczka soli 
  • 0,5 łyżeczki pieprzu czarnego świeżo mielonego 
  • 3 szczypty świeżo startej gałki muszkatołowej

quiche z jajkami i szpinakiem, placek z farszem jajeczno szpinakowym, tarta wytrawna, obiad, sniadanie wielkanocne, wielkanocne przepisy, jajka, szpinak
Wytrawną tartę można podać na gorąco lub na zimno

Jak zrobić ciasto do tarty wytrawnej?

Obie mąki połączyłam dosypując też sól i proszek do pieczenia. Dorzuciłam bardzo zimne masło pokrojone na małe kawałeczki albo starte na tarce jarzynowej do dużych oczkach. Roztarłam rękami aż masa wyglądała jak mokry piasek i nie było widać kawałków tłuszczu. Dodałam żółta i śmietanę. Zagniotłam szybko ciasto. Wylepiłam nim tortownicę o śr. 24 cm, dno i boki na wysokość 4-5 cm, gęsto nakłułam widelcem. Dno formy wcześniej wyłożyłam papierem co pieczenia. Formę z ciastem odstawiłam do lodówki na pół godziny.

ciasto kruche, tarta wytrawna, wypieki wytrawne, moje wypieki, jak zrobić spód do tarty,
Żeby spód tarty był naprawdę kruchy trzeba ciasto przed upieczeniem schłodzić

Ciasto w formie przykryłam arkuszem papieru do pieczenia,  a na papier wsypałam obciążnik żeby ciasto się nie wybrzuszyło. Mogą ty być ceramiczne, specjalne kulki, może być suchy groch lub ryż. Tak przygotowaną formę z ciastem przełożyłam do piekarnika nagrzanego do 220 st. C. Piekłam 10 minut. Po tym czasie delikatnie usunęłam papier z obciążeniem. Ciasto piekłam kolejne 10 minut żeby nieco się zrumieniło.

farsz szpinakowo jajeczny, nadzienie z jajek i szpinaku, quiche ze szpinakiem i jajkami, tarta wytrawna, wielkanocna zapiekanka, szpinak, jajka
Kiedy ciasto na spód tarty się chłodzi przygotowujemy składniki nadzienia 
farsz szpinakowo jajeczny, nadzienie z jajek i szpinaku, jajka, szpinak, tarta wytrawna

Farsz tarty składa się ze śmietanki, jajek oraz szpinaku podsmażonego z porem, szynki, sera i koperku

Jak zrobić farsz do tarty? 

5 jajek włożyłam do garnka, zalałam zimną wodą, gotowałam 7 minut. Ostudziłam i obrałam ze skorupek, poprzekrawałam na połówki.

Pozostałe 3 jajka wybiłam do miski. Wlałam śmietankę, dodałam sól, pierz i gałkę muszkatołową. Dokładnie roztrzepałam widelcem.

Pora dokładnie oczyściłam, wypłukałam i osuszyłam. Pokroiłam w półkrążki. Szpinak opłukałam, osuszyłam, grubo pokroiłam. Czosnek obrałam, posiekałam.Na patelni rozpuściłam masło. Wrzuciłam pora i smażyłam go na malutkim ogniu, mieszając, aż zmiękł. Dorzuciłam szpinak i czosnek, smażyłam razem tylko chwilę żeby liście szpinaku zwiędły. Odstawiłam na chwilę żeby warzywa przestygły, po czym dorzuciłam je do masy jajeczno śmietanowej. Ser i szynkę pokroiłam w drobną kostkę, też dorzuciłam do masy. Dosypałam sporo koperku. Wszystko dobrze wymieszałam.

Zobacz przepis na jajka zapiekane ze smardzami - to też pomysł na wielkanocne, gorące śniadanie

wytrawna tarta, tarta szpinakowo jajeczna, quiche, jajka, szpinak, wielkanoc, przepisy wielkanocne, sniadanie wielkanocne, obiad z piekarnika
Zapiekanka z jajkami i szpinakiem jest pyszna!

Masę jajeczną z dodatkami wyłożyłam/wylałam na podpieczony, gorący spód. Na wierzchu ułożyłam połówki gotowanych jajek. Wstawiłam tortownicę z powrotem do piekarnika, zmniejszając temperaturę do 180 st. C. Piekłam 30 minut.

Tartę podałam na gorąco, ale doskonale smakuje też kiedy ostygnie. Posypałam listkami koperku i kiełkami.

Smaczna Pyza życzy smacznego! 


20 komentarzy:

  1. tarty tez lubimy , a ta smakowicie wygląda wiec wypróbuję Twój pomysł :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Piekna wiosenna tarta. Uwielbiam szpinak. Przepis zapisalam do wyprobowania. Tylko u mnie bedzie bez szynki

    OdpowiedzUsuń
  3. Izuniu kochana a gdybym tak chciała upiec tartę tylko z mąką pszenną typ 550 , to ile powinnam jej dać ?

    Monika R.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 300 g mąki bez zmiany. Może wystarczy połowa ilości śmietany żeby zagnieść ciasto więc nie dodawaj od razu całej

      Usuń
    2. Dziękuję za odpowiedź :) Tarta zagościła dziś na naszym stole ( było testowanie :D ) i jest tak pyszna że na pewno pojawi się na Wielkanocnym stole i ...nie tylko :) Dobrze że wspomniała Pani o ilości śmietany ( wystarczyło jej mniej,niż w przepisie) .
      PS. Piękna odmiana blogu - aż byłam przekonana przez moment że pomyliłam stronki :D

      Monika R.

      Usuń
  4. raz jest napisane na wystudzone ciasto raz na gorace wylac farsz to na jakie ciasto wylac ten farsz

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nigdzie nie jest napisane, że wylewać farsz na zimny spód, ale to i tak nie ma większego znaczenia. Spód można upiec wcześniej.

      Usuń
  5. czy musi byc śmietana 30% nie za bardzo mogę ze względu na moje jelita czy może być 12%

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może być 12%, ale słodka żeby się nie zwarzyła.

      Usuń
  6. Czy można dać szpinak mrożony? Jeśli tak, to czy trzeba go specjalnie przygotować?

    OdpowiedzUsuń
  7. Lepszy świeży, ale ostatecznie może być mrożony, taki w dużych kawałkach. Trzeba go przesmażyć żeby rozmrozić i odparować wodę

    OdpowiedzUsuń
  8. Napisałaś, że można później podgrzać? jak? w piekarniku?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, w piekarniku, 100 st., pod przykryciem z folii aluminiowej

      Usuń
  9. Pani Izo, wczoraj zrobiłam bułeczki z pieczarkami i suszonymi pomidorami wyszły pyszne, szkoda, że tylko 8. Jeszcze przed świętami chcę spróbować tej tarty, ale patrząc na zdjęcie, nie mogę uwierzyć, że po 30min. w piekarniku jajka tak ładnie wyglądają na wierzchu, może trzeba je przykryć, żeby się nie spiekły? Pozdrawiam Beata.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pani Beato, może Pani nie wierzyć. Ja piszę w przepisie wszystko tak jak dokładnie robiłam. Piekłam 30 minut i zdjęcia robiłam po upieczeniu tarty jak jeszcze była gorąca

      Usuń
  10. Pani Izo, czy temperatura pieczenia jest z termoobiegiem czy bez? Dziękuję za odpowiedź i serdecznie pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bez, jak używam termoobiegu to zaznaczam to wyraźnie

      Usuń
  11. Przepiekna tarta,te kolory...i na pewno smak.Jak mi sie uda wykrecic wszystko z czasem,to bedzie na Wielkanoc na pewno.Serdecznie pozdrawiam.m

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger