Chleb wieloziarnisty na drożdżach

To był mój pierwszy chleb upieczony samodzielnie :)

Jakoś do chlebków nie mam ani ręki ani zacięcia - wolę bułeczki. I Żarłoczki chyba też chociaż ten z różnościami w środku jest bardzo, bardzo smaczny. Przepis na bardzo podobny chleb krąży w sieci i pojawia się na wielu stronach więc nie będę przytaczała tutaj żadnego adresu żeby nikogo nie urazić ani nie wyróżniać, bo chyba nikt nie wie kto upiekł go pierwszy.

chleb pszenny z ziarnami, chleb wieloziarnisty, chleb drozdzowy, drozdze, ziarna, chlebek, domowa piekarnia, bochenek, domowy chleb, moje wypieki,
chleb z ziarenkami - maj'2017

pieczywo, chleb wieloziarnisty, chleb drożdżowy, bochenek
chleb wieloziarnisty na drożdżach - zdjęcie 2011r.

Bardzo łatwo chleb wieloziarnisty na drożdżach 

czas przygotowania: 15 minut + etapy wyrastania + czas pieczenia

składniki:
  • 25 g świeżych drożdży
  • 2 szkl. wody
  • 2 łyżki cukru
  • 2 i 3/4 szkl. mąki pszennej, użyłam luksusowej (można użyć tylko połowy mąki pszennej luksusowej dodając mąki pszennej graham lub pełnoziarnistej i mąki orkiszowej)
  • 1 łyżeczka soli
  • 1/2 szkl. otrąb 
  • po 3 czubate łyżki siemienia lnianego, suchego maku, ziarna słonecznika i sezamu
  • żółtko + odrobina mleka do posmarowania wierzchu (można zrezygnować ze smarowania i posypywania wierzchu)
  • troszkę ziarenek do posypania

pieczywo, chleb wieloziarnisty, chleb drożdżowy, bochenek

Jak zrobić bardzo łatwy chleb drożdżowy z ziarnami?


Drożdże rozkruszyłam i wsypałam do letniej, przegotowanej wody. Dodałam 2 łyżki cukru i 2 łyżki mąki - wymieszałam i odstawiłam na 15-20 min. żeby rozczyn ruszył. W tym czasie przesiałam 2 i 3/4 szkl. mąki z dodatkiem soli morskiej. Dodałam jeszcze otręby, siemię lniane, ziarno słonecznika, sezam i mak. Spieniony rozczyn wlałam do suchych składników, dodałam drugą szklankę letniej wody i wymieszałam ciasto drewnianą łyżką. Jest dość luźne, ale takie właśnie ma być. Nie trzeba go wyrabiać - ot, wystarczy wymieszać dokładnie wszystko i odstawić pod przykryciem w ciepłe miejsce na ok. 30 - 40 min. żeby podrosło. Następnie zamieszałam aby odgazować ciasto i odstawiłam znów na 15 min.. Ponownie przemieszałam i przełożyłam do blaszki (12 x 24 cm) posmarowanej olejem (można ją wysypać otrębami albo jakimś ziarnem) - ponieważ bałam się, że rzadkie ciasto będzie mi uciekać z formy przy wyrastaniu to nałożyłam je tylko do połowy wysokości a to co zostało upiekłam w drugiej, małej foremce.

Odstawiłam chleb w blaszce na kolejne 15 min. żeby podrósł po czym posmarowałam wierzch żółtkiem roztrzepanym z odrobiną mleka i posypałam ziarnami sezamu oraz makiem. Wstawiłam blaszkę do zimnego piekarnika (zwykły, elektryczny, bez termoobiegu) i nastawiłam na 180 st. C. Piekłam ok. 1 godziny, na wyczucie, na sam dół piekarnika postawiłam blaszkę z wodą żeby chleb nie wysechł za bardzo . . . Po upieczeniu wyjęłam od razu z formy i zostawiłam na kratce do ostudzenia - to ważne bo jeśli od dołu nie będzie dostępu powietrza to zawilgotnieje.

Do odmierzania składników użyłam szkl. poj. 250 ml. Czas wyrastania ciasta może być dłuższy jeśli w pomieszczeniu nie jest zbyt ciepło.

chleb pszenny z ziarnami, chleb z ziarenkami, chleb drozdzowy, drozdze, ziarna, chlebek, domowa piekarnia, bochenek, domowy chleb, moje wypieki,

15 komentarzy:

  1. przepis dodany do ulubionych, do wypróbowania oczywiście;) pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. Ostatnio jestem na etapie przerabiania przepisów na pieczywa, więc przepis zapisuję :)

    OdpowiedzUsuń
  3. ja na pewno nie jestem i pewnie nigdy nie będę specjalistką w tej dziedzinie - brak mi cierpliwości do chleba a poza tym podobno chleb lubi pozytywne emocje a takich ostatnimi czasy u mnie mało....

    OdpowiedzUsuń
  4. Czy ciasto wyjdzie rzadkawe? Własnie chcę upiec ten chleb :)

    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Basienko, to ciasto jest dość rzadkie więc nie nakładaj go do formy więcej niż do połowy wysokości żeby podczas wyrastania nie wypłynęło zanim dobrze się nie zapiecze

      Usuń
    2. chleb bardzo, ale to bardzo pyszny, mięciusieńki. Dzisiaj jest powtórka i coś czuję, ze w najbliższych dniach będziemy piekli właśnie ten chleb. :) Izuniu w przepisie jak zrobić chleb został pominięty słonecznik ot tak napisałam :) Dziękuje bardzo za przepis i pozdrawiam serdecznie .

      Buziaki

      Usuń
  5. Czasami jak piekę chleb obojętnie jaki to strasznie się kruszy. Czy powinnam więcej mąki dodać czy wody? :)

    Pozdrowionka :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Chleb z tego przepisu piekłam już kilka razy ,jest bardzo smaczny. Do środka dodaję co mam aktualnie w kuchni np. dzisiaj zamiast otrąb owsianych dodałam żytnie a zamiast maku - pestki dyni i też jest pyszny;)
    Bardzo dziękuję za przepis.Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja też zmieniam dodatki w zależności od tego co akurat mam i za każdym razem chleb wychodzi świetnie

      Usuń
  7. Piekę bardzo często z tego przepisu,zawsze wychodzi.dziękuję za przepis:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. też często do niego wracam bo jest bardzo smaczny

      Usuń
  8. Nie udał mi się już 3 raz robię chleb tym z pani przepisu i w środku jest surowy dlaczego ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli w środku jest surowy to po prostu nie jest upieczony - każdy piekarnik inaczej piecze, swój powinnaś znać i najwyraźniej musisz taki chleb piec dłużej, być może w nieco wyższej temperaturze. Ja go piekę często, bo jest taki prosty i szybko się robi. Jeszcze nie zdarzyło się żeby nie wyszedł.

      Usuń
  9. Chlebek wyszedł tak pyszny, że zniknął po 2 dniach (1 duża blaszka 40x13). Jedyna zmiana to zamiast otrąb dodałam łupiny babki jajowatej i zmieszałam mąkę orkiszową z pszenną. Ten przepis na stałe zagości w naszym domu. Dziękuję Pani Izo, za świetne przepisy :).

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger