Omlet z szynką, sumakiem i marchewkową jarzynką

Jakiś czas temu Szwagier przywiózł mi z Turcji kilka przypraw. Kumin, curry czy mięta mnie nie zdziwiły, ale dostałam też sumak, którego nie znałam wcześniej. Musiałam trochę pogrzebać żeby dowiedzieć się cóż to takiego. Pomału "uczę się" go i dodaję do różnych potraw.

Sumak inaczej sumaq, sumak sycylijski - to przyprawa z suszonych i mielonych owoców sumaka garbarskiego, krzewu z rodziny nanerczowatych

Pochodzi ze strefy śródziemnomorskiej i Azji Południowo Zachodniej. Sumak, w postaci czerwonych jagód albo brązowo-czerwonego proszku, ma kwaskowy, kwaśno-słony smak, używa się go jako namiastkę cytryny szczególnie do dań tłustych. Używa się go też tak jak u nas soli do doprawiania dań już na talerzu. Ma właściwości ściągające, poprawiające i przyspieszające trawienie oraz zapobiega biegunkom. Używa się go szczególnie w kuchni arabskiej i tureckiej. Sumak możemy dodawać do ryżu, ryb, mięsa z grilla, smażonych ziemniaków, sałatek, dań z ziaren strączkowych. Można posypywać nim dania albo sporządzić wywar i dolewać do potraw do smaku. Suma jest składniki wschodniej mieszanki przyprawowej "zahtar", "za'atar".






składniki:
  • 6 jajek kurzych
  • 15 dkg szynki wiejskiej
  • 2 łyżeczki masła
  • 1 łyżeczka oleju
  • do smaku: sól, chili w proszku, papryka słodka mielona, sumak,
  • 2 łyżki posiekanego grubego szczypioru

  • Jarzynka - 2 duże młode marchewki
  • 1 mały młody por albo kawałek większego
  • 2 łyżeczki czarnuszki
  • 1 łyżka oleju
  • do smaku: sól, cukier, chili w proszku

sposób przygotowania:
Warzywa dokładnie umyłam, osuszyłam i obrałam. Marchewkę pokroiłam w podłużne plastry a następnie w cienkie paseczki. Pora też pokroiłam w paski, ale dość grubo. Na patelni rozgrzałam olej, wsypałam czarnuszkę i smażyłam ja kilka/kilkanaście sekund, wrzuciłam marchewkę, oprószyłam lekko solą i cukrem a po chwili smażenia podlałam odrobinką wody i dusiłam 2 min.. Następnie dodałam pora i trochę chili do smaku, smażyłam razem jeszcze 2 - 3 min..

Szynkę pokroiłam w paseczki, podsmażyłam na patelni z 1 łyżeczką oleju, pod koniec smażenia oprószyłam chili. Jajka umyłam, wybiłam po 3 do dwóch miseczek, lekko roztrzepałam doprawiając odrobiną soli i słodką papryką. Na patelni rozgrzałam 1 łyżeczkę masła, wlałam 1 porcję jaj - usmażyłam omlet przechylając patelnię i podważając brzegi. Kiedy wierzch omletu był już prawie ścięty wyłożyłam na niego połowę szynki i dosmażyłam. Zsunęłam na talerz. Tak samo usmażyłam drugi. Na talerzach oprószyłam omlety sumakiem i posypać szczypiorem. Podałam z jarzynką.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger