Jesienny placek orkiszowo - marchewkowy

To ciasto kojarzy mi się z jesienią. Nie wiem czemu, może lekki zapach cynamonu zwiastuje zbliżające się coraz większymi krokami Święta . . . Może to zasługa jesiennych orzechów i żurawiny albo słodkiej marchwi - zresztą nie ważne bo jest pyszne nie tylko o tej porze roku. Mięciutkie, wilgotne, pachnące . . . A przepis udostępniła mi kiedyś koleżanka Sylwia, której dzieciaki też bardzo je lubią.

I powiem Wam jeszcze, że moje Żarłoczki zeżarły już pół blaszki zanim dobrze wystygło :-) 


składniki:
  • 4 jajka
  • 300 g cukru
  • 300 g mąki orkiszowej pełnoziarnistej
  • 250 g masła albo margaryny, albo 1 szkl. oleju roślinnego
  • 1,5 łyżeczki sody oczyszczonej
  • 2 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 1/4 łyżeczki soli
  • 2 - 3 łyżeczki cynamonu
  • 450 g świeżej marchwi
  • 2 łyżeczki soku z cytryny
  • 100 g orzechów włoskich łuskanych
  • 100 g suszonej żurawiny

  • POLEWA: 2 łyżeczki masła albo margaryny
  • 6 łyżeczek cukru
  • 3 łyżeczki kakao naturalnego
  • 6 łyżeczek mleka

sposób przygotowania: odmierzyłam sobie najpierw wszystkie składniki sypkie. Cynamon, proszek i sodę zmieszałam z 2-ma łyżkami mąki. Do bakalii też dodałam jej jakieś 2 łyżki i wymieszałam. Masło stopiłam a marchewkę oczyściłam i starłam na małych oczkach tarki jarzynowej - tak jak ziemniaki na placki, dodałam do niej sok z cytryny.

Jajka wybiłam do miski, ubijałam je z cukrem i solą aż masa była bardzo puszysta i prawie biała. Wtedy mieszając dalej łyżką dodawałam partiami mąkę i płynny tłuszcz a potem marchew, mieszankę proszku z cynamonem i na koniec bakalie. Masę przelałam do formy wyłożonej papierem do pieczenia - u mnie blaszka 25x35 cm. Piekłam ok. 45 min. w piekarniku nagrzanym do 180 st. C. Po ostudzeniu posmarowałam polewą i posypałam cukrem perlistym.

POLEWA: składniki umieścić w rondelku, zagotować mieszając, pogotować jeszcze chwilkę i gotowe.

9 komentarzy:

  1. dla mnie cynamon to właśnie jesień, święta kojarzą mi się bardziej z zapachem przyprawy korzennej do piernika ;)
    A przepis w sam raz dla mnie, zapisuję.

    OdpowiedzUsuń
  2. marchew i cynamon w cieście coś pysznego :)

    OdpowiedzUsuń
  3. bardzo lubię wszelkie warzywne ciasta, więc i Twoje chętnie wypróbuję w najbliższym czasie

    OdpowiedzUsuń
  4. Też mi się ten placek skojarzył z jesienią\, orkisz, cynamon, marchewka, bakalie, wszystkie te składniki tworzą wspaniałą jesienną, słodką kombinację :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Przepisów na dobre i sprawdzone ciast nigdy nie za dużo! Twoje ciasto prezentuje się baaardzo apetycznie. Przepis już sobie zapisałam i muszę wypróbować :)
    Pzdr Aniado

    OdpowiedzUsuń
  6. Ciasto rewelacyjne. Z małymi modyfikacjami, bo nie miałam orzechów, a mąkę tylko razową chlebową ale i tak pycha :) Pierwsze ciasto marchewkowe bez zakalca :) Dziękuję za przepis, pozdrawiam serdecznie. Magda

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger