Wpisz czego szukasz

Ładowanie...

.

Instagram

poniedziałek, 19 grudnia 2011

Keks na białkach

Nigdy nie przepadałam za keksem bo to zwykle suche ciasto. Ale szukając czegoś żeby wykorzystać zamrożony nadmiar białek trafiłam na ten przepis i wynika z niego, że ciasto wychodzi dość wilgotne. Ponieważ Żarłoczek keksa uwielbia więc postanowiłam spróbować bo jakby co to On zje :D - odrobinkę zmieniłam proporcje.


Ale nie zawiodłam się - wyszło bardzo pysznie, pachnąco i świątecznie, ciasto jest wilgotne i u nas połowa zniknęła zanim dobrze wystygła. Jest też już zamówienie na powtórkę właśnie na świąteczny stół bo na prawdę warto, polecam serdecznie.



składniki:
  • 230 g surowych białek jaj - 1 szklanka
  • 230 g cukru drobnego
  • 250 g mąki pszennej luksusowej
  • 2 dość czubate łyżki mąki ziemniaczanej
  • 250 g masła albo margaryny
  • 1/4 łyżeczki soli
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia
  • kilka kropli aromatu do ciast migdałowego
  • ok. 1,5 szkl. posiekanych owoców kandyzowanych i suszonych - u mnie rodzynki, żurawina, papaja, morele, daktyle, ananas, imbir - albo po prostu tzw. mieszanka keksowa


sposób przygotowania: użyłam białek, które zostały mi z pieczenia ciasteczek i zamroziłam je w woreczku foliowym - takie mrożone wyciągam wieczorem i zostawiam żeby do rana się rozpuściły. Powiem Wam, że nawet lepiej się ubijają niż takie świeże.

Owoce wsypałam do miseczki, większe pokroiłam na mniejsze kawałki. Wymieszałam je z mąką ziemniaczaną. Mąkę pszenną przesiałam razem z proszkiem do pieczenia. Tłuszcz rozpuściłam i przestudziłam. Naszykowałam foremkę 24x12 cm i wyłożyłam ją papierem do pieczenia - można posmarować tłuszczem i wysypać tartą bułką.

Białka wlałam do miski, dodałam sól i ubijałam mikserem ustawionym na intensywne obroty aż piana była bardzo gęsta. Cały czas ubijając dosypywałam powoli cukier i ubijałam dalej aż piana była lśniąca i zupełnie sztywna. Wyłączyłam mikser. Partiami, stopniowo dosypywałam mąkę i wlewałam tłuszcz mieszając ciasto łyżką. Na koniec dodałam owoce i kilka kropli aromatu migdałowego. Przelałam masę do naszykowanej foremki. Piekłam ok. 60 min. w piekarniku nagrzanym do 170 st. C - przed wyjęciem sprawdziłam patyczkiem czy ciasto jest upieczone.

Po upieczeniu wystudziłam na kratce a następnie polałam gęstym lukrem utartym z cukru pudru i mleka, posypałam posiekaną kandyzowaną skórką pomarańczową.

9 komentarzy:

  1. Prezentuje sie pieknie i pewnie tak smakuje :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Wygląda rzeczywiście fantastycznie! ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ciekawy przepis. Nie spotkałam się wcześniej z takim keksem. Faktycznie, wygląda bardzo smakowicie. No i zdjęcia bardzo ładne :-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Jest pyszny! Piekłam wg tego przepisu rok temu i w tym roku również zamierzam upiec na spotkanie wigilijne w pracy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja też piekę go na każde święta bo bardzo lubimy :)

      Usuń
  5. Ciasto pycha ,upiekłam na święta wyszło i smakowało rewelacyjnie.Jeśli tylko mogę prosić o przepis na lukier.Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ucieram w kubku cukier puder dolewając po troszku gorącego mleka - lukier ma być gładki i gęsty, ale lejący - takim smaruję ciasto

      Usuń
  6. A czy nie wychodzi bardzo słodki? Chętnie zmnieszylabym ilość cukru tylko nie wiem czy nie wyjdzie przez to twardsz?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. nie da się ukryć - jest słodki, ale moi panowie lubią właśnie słodkie ciasta :) możesz zmniejszyć trochę ilość cukru i nie lukrować

      Usuń

Dziękuję za pozostawienie komentarza. Będzie mi bardzo miło gościć Cię znowu na moim blogu. Ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj ? Zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie na adres izakulinska@o2.pl

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...