wpisz czego szukasz

Wpisz czego szukasz

Ładowanie...

czwartek, 1 sierpnia 2013

Piaskowiec modrzak

Piaskowiec modrzak Gyroporus cyanescens to dość rzadki grzyb jadalny. Znajduje się nawet na czerwonej liście grzybów wielkoowocnikowych w Polsce ze statusem "rzadki" co oznacza, że jego występowanie jest zagrożone i powinniśmy zrezygnować z jego zbierania a także nie niszczyć miejsc gdzie występuje.




Kapelusz piaskowca dorasta od 3 d0 12 cm średnicy. Początkowo jest półkulisty, wypukły, rosnąc dalej staje się poduchowaty i raczej spłaszczony. Powierzchnię ma matową, jakby włóknistą i pilśniową, koloru piaskowego, ochrowego, kremowego, czasami prawie białego. Od spodu ma hymenofor rurkowaty - białawe albo żółtawe rurki z porami, które po dotknięciu czy uszkodzeniu natychmiast zmieniają kolor na błękitny.

Trzon wysoki na 5 - 12 cm i gruby na 3 cm. W górnej części zwykle cieńszy, a na dole  zgrubiały. Kolor podobny do koloru kapelusza. Na powierzchni dolnej filcowaty, wyżej gładki z wyraźnym zgrubieniem. U młodziutkich grzybów pełny, twardy, ale szybko robi się w środku watowaty i tworzą się w nim komory dobrze widoczne po przekrojeniu.

Miąższ kruchy, jędrny, szczególnie w kapeluszu. Kolor miąższu biały, białawy, żółtawy - wszystkie części po przekrojeniu albo uszkodzeniu szybko zmieniają kolor na błękitny a nawet atramentowy (odmiana var lacteus nie zabarwia się). Smak i zapach niewyraźne. Nigdy nie spotkałam owocnika zaczerwionego.

Piaskowiec modrzak występuje od czerwca do października, w lasach liściastych, iglastych i mieszanych, zwykle na glebach piaszczystych.W niektórych rejonach kraju jest niezwykle rzadki , w innych dość pospolity. Mimo rzadkości występowania gatunek dopuszczony do obrotu handlowego w Polsce.

Ze względu na pilśniową powierzchnię kapelusza, komorowaty trzon i przebarwienia pomylenie z innym gatunkiem jest bardzo mało prawdopodobne.

Piaskowiec modrzak nadaje się do różnych rodzajów dań , traktowany podobnie jak borowiki. Ususzony ma kolor niebieski i traci go podczas obróbki cieplnej.
























źródło : B. Gumińska, W. Wojewoda „Grzyby i ich oznaczanie”
M. Fluck „Atlas grzybów. Oznaczanie, zbiór, użytkowanie”

E. Gerhardt - Grzyby. Wielki ilustrowany przewodnik – 2006
P.Skoubla "Wielki atlas grzybów", Elipsa, Poznań 2007 

14 komentarzy:

  1. Iza dzięki za ten post. Już kilka razy znalazłam takie grzyby, miałam przeczucie, że są jadalne, ale nie byłam pewna i nie brałam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. przeczucia w lesie to zdecydowanie za mało, ale mam nadzieję, że opisałam grzyba dokładnie i teraz będziesz wiedział jak go odróżnić od innych. Pamiętaj, zbieraj tylko czego jesteś pewien !

      Usuń
    2. Moja córka i mój mąż zebrali dzisiaj w okolicach Poznania kilka bardzo ładnych "modrzaków", suszę je, są przepiękne. Dodam kilka płatów do zupy mieszanej ze świeżych i suszonych grzybków, myślę, że będzie pyszna

      Usuń
    3. Na pewno zupa będzie wspaniała!

      Usuń
  2. Pyzo my te grzybki za dzieciaka nazywaliśmy siniaki (ewentualnie siniaczki) i było w lesie ich od groma, ale to było hmm w okolicach 2000 r. i górę... teraz rzadko go widuje...
    poza tym pamiętam, że grzyb skupowano, ale ze względu na jego wysyp cena za kg wahała się w okolicach 2 zł/kg? stare czasy, na wspomnienia mnie naszło :) pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. nazwa jak najbardziej trafna bo faktycznie szybko zmienia kolor :) ponieważ jest dopuszczony do obrotu to nic dziwnego, że się go skupuje - miejscami ponoć występuje licznie - ja znajduję tylko pojedyncze egzemplarze i to bardzo rzadko

      Usuń
  3. droga pani. Moze pomoze mi pani odn.grzyba ktory znalazlam w Anglii w lesie debowo-bukowym jasno brazowa skorka zamszowa tak jak zajaczek pod spodem rurki zolte jak u podgrzybka wykrecilam korzonek obcielam konic a on caly sinieje,przepolowilam na pol tez sie zrobil siny zebralam ich ilkanascie w domu umylam - woda niebieska wlozylam do garnka i gotuje pieknie sie ugotowaly jak podgrzybki i sprobowalam jednego b.smaczny woda w gotowaniu brazowa taka jaka byc powinna prosze o pomoc mnie sie wydaje ze jest to grzyb jadalny nazwa borowik omglony prosze odpowiedziec na maila dlaewy@o2.pl dziekuje za szybka pomoc jest tu ich bardzo duzo bo nikt grzybow w Anglii nie zbiera

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. po samym opisie nie mogę jednoznacznie odpowiedzieć jaki to gatunek. Kilka gatunków borowików niebieszczeje i sinieje, ale nie chcę gdybać

      Usuń
  4. z twojego opisu sądzę że ten grzyb miodówka która też sinieje.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. miodówką nazywa się czasami maślaka pstrego http://smacznapyza.blogspot.com/2013/09/maslak-pstry-bagniak-jakubek-miodowka.html

      - w odniesieniu do piaskowca takiej nazwy nie słyszałam

      Usuń
  5. Przyznam szczerze, że jak kiedyś w "swoich miejscówkach" znajdowałam sporo tych grzybków, tak przez ostatnich parę lat pojedyncze sztuki.

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja od kilku lat zbieram te grzyby w, mam nadzieje, tylko mi znanych miejscach. W tym roku jest ich nawet więcej. Słyszałem, iż w niektórych rejonach w kraju nie występują także dodam, ze mieszkam na Mazowszu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rosną na piaszczystym podłożu a Mazowsze takie jest

      Usuń
  7. Dwa razy w życiu znalazłam modrzaka, sztuk dwie. Pokrojony na masełko, lekko posolony, tak jak się robi rydza...pyszny słodki grzybek

    OdpowiedzUsuń

Jeśli spodobał Ci się ten post zostaw pod nim swój komentarz, ale nie dodawaj w nim linku do swojej strony. Polub profil mojego bloga na kanałach społecznościowych - FB, Google+, Instragram, Twitter a także Pinterest. Będzie mi bardzo miło gościć Cię znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie na adres izapyzakulinska@gmail.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...