wpisz czego szukasz

Wpisz czego szukasz

Ładowanie...

czwartek, 6 listopada 2014

Jak kupić dobry i prawdziwy miód pszczeli

Dzisiaj będzie trochę reklamy. I to reklamy, za którą nikt mi nie zapłacił. Uważam po prostu, że warto polecać dobre rzeczy w dobie zalewającego nas zewsząd badziewia i podróbek. Będzie o słodziutkim miodzie bo wcale nie jest łatwo kupić ten prawdziwy. W sklepach jest mnóstwo słoików z czymś co tylko z wyglądu lub nazwy go przypomina. Warto wiedzieć kilka rzeczy zanim wybierzemy się na zakupy.

Miód  pszczeli można podzielić na dwie kategorie - nektarowy czyli taki produkowany z nektaru kwiatów i spadziowy tzn. ten zbierany przez pszczoły z wydzielin mszyc i czerwców pasożytujących na drzewach. Naturalny miód ma wiele właściwości leczniczych znanych i cenionych już od najdawniejszych czasów. Te cenne właściwości mogą być różne w zależności od rodzaju miodu. Jednak żeby jedzenie miodu przynosiło efekty i rzeczywiście wzmacniało nasz organizm warto go spożywać regularnie, w ciągu całego roku, a nie dopiero wtedy kiedy jesteśmy chorzy. Miód jest lekiem nie tylko na zwykłe przeziębienie, ale o tym za chwilę.

Miody, które kupujemy i jemy w naszej rodzinie od dawna pochodzą z Pasieki Wigor. To gospodarstwo z wieloletnią, już ok. 100 letnią tradycją hodowli pszczół i produkcji miodów oraz innych produktów pszczelich. Mieści się niedaleko Braniewa, na Równinie Warmińskiej, w dolinie Pasłęki. Czyste, zielone środowisko i miłość właścicieli do pszczół powodują, że miody z tego miejsca są bardzo wartościowe i doskonałej jakości. Polecam je szczerze wszystkim znajomym i nieznajomym - u mnie w domu innego nie znajdziecie i właśnie przybyły świeże zapasy.

Czy wiesz, że przeciętna szybkość lotu pszczoły to 24 km/h ?

Wolicie płynny czy twardy miód ? Krystalizacja miodu czyli jego powolne scalanie jest procesem naturalnym. Podczas tzw. konfekcjonowania czyli pakowania go w słoiki przeznaczone do handlu detalicznego miód, który już zdążył się scukrzyć podgrzewa się trochę, maksymalnie do 40 st. C, specjalnymi grzałkami i przelewa. Przy takim postępowaniu nic złego się z nim nie dzieje i po jakimś czasie skrystalizuje się ponownie w nowych opakowaniach. Przegrzany już cały czas będzie płynny i prawie bezwartościowy. Mając wybór różnych gatunków miodu w jednym miejscu warto przyjrzeć się czy przynajmniej część z nich jest skrystalizowana. Niektóre miody poddaje się kremowaniu czyli częstemu mieszaniu w celu rozbicia kryształków cukru. Dzięki temu taki miód nie scukrzy się i będzie miał konsystencję praz wygląd maślanego kremu. Robi się to bez podgrzewania więc taki miód zachowuje wszystkie swoje dobre właściwości.

Ile kosztuje prawdziwy miód ? Niestety, musi swoje kosztować, chociaż bez przegięcia też w drugą stronę. Zarówno bardzo niska jak i bardzo wysoka cena powinna wzbudzić naszą czujność. Pierwsza może świadczyć o tym, że miód jest podrabiany a druga, że sprzedawca jest nierzetelny. Miody z pasieki Wigor kosztują od 21 do 25 zł za słoik pojemności 0,5 l i to według mnie jest bardzo dobra cena.

Gdzie kupić prawdziwy miód ? Ja kupuję tylko od ludzi i w miejscach, do których mam zaufanie. Takie buduje się długo. Trzeba pytać sprzedawców i producentów o szczegóły, podpytywać innych o dany produkt oraz samemu go próbować, używać i obserwować. Warto też polecać sobie nawzajem rzetelnych producentów żeby inni mogli korzystać z prawdziwych, dobrych produktów. I dlatego ja dzisiaj polecam Pasiekę Wigor bo po prostu im ufam.

Nie kupuję miodów no name czyli bez etykiet z dokładnymi informacjami na temat miejsca pochodzenia, adresem pasieki i datą zbioru. Chcę wiedzieć jak najwięcej o tym co kupuję i w razie jakichkolwiek zastrzeżeń mieć namiary na producenta. Najlepiej gdyby to był miód pochodzący z polskiej pasieki. Niestety, na nasz rynek często trafiają miody opisane tylko jako pochodzące z Unii Europejskiej albo nawet z Chin - ja takich nie kupuję bo mogą zawierać dziwne rzeczy np. wysokie dawki metali ciężkich.  

Czy wiesz, że pszczoła robotnica żyje przeciętnie tylko od 25 do 35 dni ? Królowa żyje do 5 lat i codziennie składa ok. 3000 jajeczek.

Jak przechowywać miód ? Kiedy już kupimy miód przechowujmy go w chłodnym i ciemnym miejscu. Miód nie lubi światła ani wysokiej temperatury. Podgrzany powyżej 40 st. C traci swoje lecznicze właściwości - dlatego najzdrowszy jest na surowo jedzony po prostu łyżeczką albo rozpuszczony, ale w chłodnym płynie. Bardzo wartościowym napojem jest woda z miodem i cytryną, przy czym miód należy rozpuścić w niej np. wieczorem a wypić dopiero rano. Pojemniki z przechowywanym miodem muszą być szczelnie zamknięte ponieważ miód chłonie wilgoć i zapachy.

Jaki miód jest najlepszy ? Miody, poza tym że są słodkie, smakują bardzo różnie. Jedne są łagodne a inne ostrzejsze i nie każdemu pasuje konkretny smak czy zapach. Mają też różne właściwości więc używa się ich przy innych schorzeniach :

WIELOKWIATOWY -  łagodny lub ostrzejszy. Jest antyalergiczny. Ma działanie regenerujące i  mocno odżywcze.
LIPOWY - łagodny, ale z nutką ostrości. Stosowany przy schorzeniach górnych dróg oddechowych, przeziębieniu oraz bezsenności. Ma właściwości rozgrzewające i uspokajające
RZEPAKOWY - łagodny w smaku. Stosuje się go w chorobach wątroby, serca, dróg moczowych i nerek
AKACJOWY - łagodny. Stosowany przy nadkwasocie żołądka i zaburzeniach trawienia, działa osłonowo. Zapobiega powstawaniu kamieni w organizmie.
GRYCZANY - ostry. Stosowany przy chorobach serca i układu krążenia. Dostarcza żelaza więc używa się go przy leczeniu niedokrwistości.
MNISZKOWY - łagodny. Stosowany przy nadkwasocie żołądka, chorobach wątroby i dróg żółciowych.
NAWŁOCIOWY - kwaśno gorzki. Stosowany przy leczeniu dróg moczowych i chorobach górnych dróg oddechowych.
MALINOWY - lekko kwaskowy. Ma właściwości rozgrzewające, napotne i przeciwgorączkowe. Stosowany także przy niedokrwistości.
MIÓD Z PYŁKIEM - łagodny, kwiatowy. Stosowany w przypadkach wyczerpania organizmu, anemii a nawet białaczki. Wspomaga krążenie i obniża poziom złego cholesterolu.
SPADZIOWY LIŚCIASTY - lekko cierpkim żywiczny. Ma właściwości przeciwzapalne i dezynfekujące. Stosowany w chorobach układu moczowego i bólach stawów.
SPADZIOWY IGLASTY nazywany miodem królewskim - lekko korzenny, żywiczny. Ma działanie przeciwzapalne, łagodzące kaszel. Stosowany przy chorobach górnych dróg oddechowych - zapaleniach oskrzeli, płuc, astmie, gruźlicy a także przy biegunkach i zaparciach. Wspomaga leczenie wielu chorób w tym reumatycznych, serca, układu moczowego, układu nerwowego, skóry - przyspiesza gojenie ran,

Na nowo powstałej stronie internetowej gospodarstwa pasiecznego "Wigor" znajdziecie dużo więcej informacji na temat historii pszczelarskiej rodziny a także ciekawostek o miodzie. W zakładce kontakt są namiary na ten pyszny miód - na pasiekę i punkty gdzie można go kupić. Także na Facebooku znajdziecie profil Pasieki Wigor i miodowe aktualności. 

15 komentarzy:

  1. A jak to jest z miodem który dodaje się do potraw czy do pieczenia pieczywa itp zamiast cukru i jaki powinno se do tych celów używać? Kwiatowy?
    Mówi się, ze nie powinno się go dodawać do wysokiej temp.

    Dziekuję za informację o miodach juz zaglądam do sklepu, ha ale o malinowym to pierwsze słyszę :)
    Ja mam pana który ma swoje ule i sie tym zajmuje i u niego kupuję, ale mogę spróbować...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. do celów kulinarnych możesz używać jakiego chcesz - kwiatowego, akacjowego, gryczanego czy innego. W daniu po ugotowaniu czy pieczeniu pozostanie smak, ale niestety właściwości leczniczych już nie będzie. Jednak szkodliwy po podgrzaniu nie jest

      Usuń
  2. oj trzeba uważać z tym miodem, a najlepiej nie kupować na targach. Jest wiele osób, które oszukują, dosypują cukru rozcieńczając, a nawet barwią rozcieńczony miód kawą rozpuszczalną by sprzedać jako gryczany

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aga, z kawą to nie słyszałam - niezły patent :D aż strach kupować !

      Usuń
    2. obok naszych pasiek po sąsiedzku mamy takiego cwaniaka, a w dodatku niszczy gość inne pasieki ludziom by od niego kupować. Masakra. Oczywiście jak go ludzie przyuważyli co wyczynia z miodem to zrobili mu odpowiednią renomę i teraz się mści. Mój tata zrobił ogrodzenie i nasze pasieki są bezpieczne. Sąsiedzi też zaczynają się odgradzać. Szkoda tylko pszczół w tym wszystkim, bo zdobyć dobre roje nie jest łatwo

      Usuń
    3. faktycznie niezły cwaniak i szczerze mówiąc chyba nawet niebezpieczny

      Usuń
  3. Na miodach zawsze sprawdzam pochodzenie. Czasem miód nazwany polskim okazuje się, że pochodzi spoza UE... a przecież mamy dobre polskie pasieki,.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dokładnie - trzeba po prostu czytać etykiety i najlepiej kupować ze sprawdzonych źródeł

      Usuń
  4. A ja ponad dwadzieścia lat robię sobie miód z mniszka lekarskiego,zaczęło się od choroby syna,który nie powinien leczyć się antybiotykami.Teraz przeziębienia to pryszcz, trwa z 3 dni,raz w roku.
    A gotowany sernik z miodem lub piernik to pychota.Ewa,pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ewa, ten miodek o którym piszesz to pewnie gotowany syrop z cukru i płatków mniszka - jest zdrowy, ale to jednak nie miód prawdziwy. Ma inne właściwości.

      Usuń
  5. Ja kupuję miód od pszczelarza po 13 zł za pół litra (Wielkopolska)

    OdpowiedzUsuń
  6. Miod napewno dobry szkoda tylko ze w plastikowym sloiku !! i wlasnie dlatego nie kupilabym takiego miodu tak wiec producenci pomyslcie to tak jakby diament opakowac w papier toaletowy. Ja wiem ze jest taniej i mniej stluczek ale Wasz produkt traci bardzo duzo na jakosci i estetycznosci! Wole dac wiecej a kupic w szkle.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A gdzie Ty widzisz plastikowe słoiki z miodem!? Miód na zdjęciu jest w szklanych słoikach różnej wielkości, tak jak wszystek pakowany w tym gospodarstwie. Plastikowe są tylko zakrętki, ale one nie mają styczności z miodem

      Usuń
  7. Szkoda, że miód prawdziwy i jedynie słuszny :0 jest taki drogi, gdyby była możliwość założenia własnej pasieki na balkonie, z pewnością bym z niej skorzystała :) Mieć taki miód faceliowy pod dostatkiem - eh samo zdrowie i pyszności pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo ciekawy artykuł i rzetelne komentarze. Ja od dawna próbuję różnych miodów odmianowych od różnych pszczelarzy. Jeszcze z Pasieki Wigor nie miałem okazji, ale to nie oznacza, że nie skorzystam:) Ogłoszeń z ofertami sprzedaży miodu szukam tu: http://www.portalpszczelarski.pl/ogloszenia/12/miod.html Da się czasem kupić miód w dużo lepszej cenie niż w Biedronce czy Kauflandzie.

    OdpowiedzUsuń

Jeśli spodobał Ci się ten post zostaw pod nim swój komentarz, ale nie dodawaj w nim linku do swojej strony. Polub profil mojego bloga na kanałach społecznościowych - FB, Google+, Instragram, Twitter a także Pinterest. Będzie mi bardzo miło gościć Cię znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie na adres izapyzakulinska@gmail.com