Chlebek pszenny, ziołowy z cebulą i serem

Taki ziołowy chleb jest pyszną przekąską. Pachnie i smakuje wyśmienicie. Pokrojony w grube kromki można zajadać tak po prostu bez żadnych więcej dodatków. Może być też wsparciem do kremowej zupy jarzynowej lub pieczonych warzyw czy gulaszu. Dobrze smakuje z wędliną lub pomidorami. To Wy decydujecie jak go podać i z czym zjeść. Najważniejsze żeby smakował, prawda? 

Zamiast chleba możecie upiec sobie bułeczki czosnkowo ziołowe

Tak się jakoś złożyło, że w tym tygodniu Smaczna Pyza zaproponowała go do upieczenia koleżankom w ramach akcji "Wypiekanie na śniadanie", która odbywa się cyklicznie na Facebooku. Mam nadzieję, że ktoś jeszcze, oprócz mnie, go upiecze chociaż chętnych niewielu.

Przepis znalazłam w książce "Domowe wypieki" wydawnictwa Oleksiejuk i lekko zmodyfikowałam wedle swoich potrzeb.

chlebek ziolowy z serem, chleb na drozdzach, puszysty chleb z ziolami, chleb ziolowo cebulowo serowy, domowa piekarnia, bochenek, chleb z farszem ziolowo cebulowo serowym, chleb zwijany


Chleb z ziołami, cebulą i serem

czas przygotowania: 15 minut + czas wyrastania + czas pieczenia
składniki na bochenek z foremki 26x12x8 cm: 
  • CIASTO - 500 g mąki pszennej , użyłam typ 450 
  • 300 ml letniej wody
  • 25 g świeżych drożdży 
  • 1 łyżeczka cukru 
  • 1 łyżeczka soli 
  •  
  • FARSZ -3 średnie cebule 
  • 100 g sera żółtego - użyłam sera Cheddar
  • 6 czubatych łyżek posiekanych świeżych ziół - mieszanka natki pietruszki, bazylii, tymianku, koperku
  • 1 średnie jajko
  • 1/4 łyżeczki pieprzu
  • 1/4 łyżeczki soli 
  • 2 łyżki masła

  • do posmarowania chleba - 1 żółtko
  • 1 łyżeczka mleka 

  • do formy - 1 łyżeczka masła 
  • 1 łyżka mąki

chlebek ziolowy z serem, chleb na drozdzach, puszysty chleb z ziolami, chleb ziolowo cebulowo serowy, domowa piekarnia, bochenek, chleb z farszem ziolowo cebulowo serowym, chleb zwijany

Jak zrobić chlebek ziołowy? 

Mąkę przesiałam do miski. Drożdże wkruszyłam do kubka. Wlałam do nich 50 ml wody, dodałam cukier i 3 łyżeczki mąki, rozmieszałam dokładnie, odstawiłam na 15 minut do wyrastania.

Do mąki w misce dosypałam sól, wlałam spieniony zaczyn drożdżowy i resztę wody. Zagniotłam ciasto. Wyrabiałam je przez kilka minut aż stało się gładkie i elastyczne. Miskę przykryłam szczelnie folią i odstawiłam na ok. 1 godzinę żeby ciasto wyrosło i podwoiło swoją objętość.

chlebek ziolowy z serem, chleb na drozdzach, puszysty chleb z ziolami, chleb ziolowo cebulowo serowy, domowa piekarnia, bochenek, chleb z farszem ziolowo cebulowo serowym, chleb zwijany
chlebek ziolowy z serem, chleb na drozdzach, puszysty chleb z ziolami, chleb ziolowo cebulowo serowy, domowa piekarnia, bochenek, chleb z farszem ziolowo cebulowo serowym, chleb zwijany

Wyrośnięte ciasto zagniotłam lekko odgazowując, przełożyłam na stolnicę posypaną lekko mąką. Rozwałkowałam na placek o wymiarach 26x36 cm z czego krótszy bok miał długość foremki, w której miałam zamiar piec. Płat ciasta posmarowałam 1 łyżką miękkiego masła. Nałożyłam farsz i rozprowadziłam go równo po całej powierzchni. Zwinęłam ciasto z obu krótszych boków do środka tworząc taką podwójną roladę.

chlebek ziolowy z serem, chleb na drozdzach, puszysty chleb z ziolami, chleb ziolowo cebulowo serowy, domowa piekarnia, bochenek, chleb z farszem ziolowo cebulowo serowym, chleb zwijany
chlebek ziolowy z serem, chleb na drozdzach, puszysty chleb z ziolami, chleb ziolowo cebulowo serowy, domowa piekarnia, bochenek, chleb z farszem ziolowo cebulowo serowym, chleb zwijany

Tak przygotowany chlebek przełożyłam do naszykowanej wcześniej foremki o wymiarach 26x12x8 cm. Wysmarowałam ją wewnątrz masłem i wysypałam mąką. Formę przykryłam folią i zostawiłam na ok. 30 minut żeby chleb wyrósł. Przed pieczeniem wierzch posmarowałam żółtkiem roztrzepanym z mlekiem.

chlebek ziolowy z serem, chleb na drozdzach, puszysty chleb z ziolami, chleb ziolowo cebulowo serowy, domowa piekarnia, bochenek, chleb z farszem ziolowo cebulowo serowym, chleb zwijanychleb pszenny drozdzowy z ziolami i serem,

FARSZ - cebule obrałam i pokroiłam w drobną kostkę. Zioła posiekałam, i radzę ich nie żałować, a ser starłam na tarce jarzynowej na małe wiórki. Na patelni rozpuściłam 1 łyżkę masła, wsypałam cebulę, doprawiłam ją solą i pieprzem. Smażyłam na małym ogniu przez kilka minut aż zeszkliła się i zmiękła. Ostudziłam a następnie wymieszałam razem z serem, ziołami i jajkiem.

Chleb piekłam 40 minut wstawiając go do piekarnika nagrzanego do 190 st. C. Po upieczeniu wyjęłam formę z pieca a chleb przełożyłam na kratkę i zostawiłam do przestudzenia.

chlebek ziolowy z serem, chleb na drozdzach, puszysty chleb z ziolami, chleb ziolowo cebulowo serowy, domowa piekarnia, bochenek, chleb z farszem ziolowo cebulowo serowym, chleb zwijany
chlebek ziolowy z serem, chleb na drozdzach, puszysty chleb z ziolami, chleb ziolowo cebulowo serowy, domowa piekarnia, bochenek, chleb z farszem ziolowo cebulowo serowym, chleb zwijany

W wypiekaniu udział wzięli:
Agnieszka - Najsmaczniejsze 
Edyta - Pasja smaku
Ewa - Koper w kuchni
Nina - Gotuj sam
Dorota -  Moje małe czarowanie

5 komentarzy:

  1. Fajnie Iza że podałaś ten przepis, chleb jest znakomity. Dziękuję za nasze pieczenie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Pyszny chlebek - bez dwóch zdań!
    Dzięki za wspólną zabawę.

    OdpowiedzUsuń
  3. Dziękuję za przepis i wspólne pieczenie! Chlebek jeszcze do nas wróci :-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Pani Izo przepis super i na pewno kiedyś upiekę ten chlebek z farszem ,ale piekę go bez farszu ponieważ mój 5-latek i mąż uwielbiają pszenny chlebek bez dodatków,a oczywiście pozostała trójka chłopców lubią przeróżne pieczywo.Więc wg.Pani przepisu z małymi zmianami piekę ten chlebek dodając do ciasta 50g miękkiego masła,a wierzch smaruję 1 łyżeczką wody wymieszaną z jedną łyżeczką oleju.Jest bardzo smaczny,pulchny.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przepis jest bazą i cieszę się, że z niego skorzystałaś, a zmiany każdy może sobie zrobić wedle gustu

      Usuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger