Łatwy placek z rabarbarem

Jakoś nie pamiętam z dzieciństwa ciasta z rabarbarem - Babcia nie piekła takiego na pewno.

I ja też omijałam go szerokim łukiem nie bardzo wiedząc jak się do niego zabrać. Ale gdy przyszedł sezon skusiłam się na kilka łodyg z pięknej, zielono różowej sterty na straganie - a co tam! przecież dam radę, nie? I tak powstał prosty placek z rabarbarem, co którego będę wracać co roku.




składniki:

  • 5 jajek
  • 1 i 1/3 szklanki cukru
  • 3 szklanki mąka pszenna luksusowej
  • 2 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 200 gram masła
  • 1 łyżeczka ekstraktu waniliowego
  • 1/2 szklanki maślanki
  • 4-5 dorodnych łodyg rabarbaru

  • kruszonka: 50 gram masła
  • 1/2 szklanki mąki
  • 1/2 szklanki cukru

sposób przygotowania: Rabarbar umyłam, osuszyłam, obrałam i pokroiłam na kawałki m/w 2 cm długości. Składniki kruszonki roztarłam palcami aż się połączyły, przesypałam do torebki foliowej i włożyłam do lodówki. Jajka ubiłam z cukrem na puszystą masę. Cały czas ubijając wlałam cienkim strumieniem rozpuszczone, przestudzone masło. Miksując dodałam mąkę przesianą z proszkiem do pieczenia i 2-ma szczyptami soli. Dolałam też maślankę i ekstrakt waniliowy. Ciasto przelałam na blachę wyłożoną papierem do pieczenia, u mnie blacha 25x35cm.. Na wierzchu ułożyłam gęsto kawałki rabarbaru i posypałam grudkami kruszonki. Wstawiłam do piekarnika nagrzanego do 170 st. C i piekłam ok. 45 min.. Było słodko - kwaśno i bardzo pysznie!

do odmierzania składników użyłam szkl. poj. 220 ml

27 komentarzy:

  1. Pyszne ciasto, dzisiaj zrobiłam i już prawie zjedzone:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo pyszny placek :) polecam !!!

    OdpowiedzUsuń
  3. pyszne..super przepis

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo dobry, zrobiłam ostatnio i gorąco polecam.

    OdpowiedzUsuń
  5. nie mam maślanki mogę dać mleko?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. maślanka jest bardziej gęsta niż mleka i kwaśna - nadaje innego smaku i w połączeniu z proszkiem do pieczenia powoduje, że ciasto lepiej rośnie. Jeśli mleko to zsiadłe - ze zwykłym, słodkim nie próbowałam - może masz kefir albo jogurt naturalny ? jeśli jednak nie i zdecydujesz się jednak zaryzykować ze zwykłym mlekiem to nie dodawaj od razu całej ilości bo ciasto może wyjść za rzadkie

      Usuń
    2. Ja często robię ten placek ze zwykłym mlekiem i daję go tyle, ile w przepisie jest maślanki. Wychodzi ok, może tylko z 5 minut dłużej trzymam w piekarniku (test patyczka). Ogólnie - jest to mój ukochany przepis na bazę placków z każdymi owocami, uwielbiamy go z rodziną. Szkoda tylko, że teraz będziemy sobie mogli rzadziej na tę przyjemność pozwolić, gdy masło kosztuje już prawie tyle, co krowa :(

      Usuń
    3. bez przesady, jeszcze aż tyle nie chociaż faktycznie jest coraz droższe... ja na pewno nie zamienię masła na margarynę, najwyżej będę mniej piekła

      Usuń
  6. Uwielbiam to ciasto :)
    Moja babcia robiła je zawsze w sezonie z różnymi owocami.Z rabarbarem, truskawkami albo owocami leśnymi.Szybko, prosto i przepysznie.
    Pozdrawiam
    Piotr P.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. bo to właśnie takie letnie ciasto - szybko się robi i dodajesz owoce jakie akurat są :) pozdrawiam, Piotrze

      Usuń
  7. Pyszne ciasto, pięknie wyrosło. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  8. ciasto super! Wyszło bez problemów, pycha:) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  9. Przepraszam, a czym zastapic ekstrakt z wanilii?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 1 łyżeczka ekstraktu waniliowego albo pasty waniliowej jakiej najczęściej używam równa się ziarenkom zeskrobanym ze środka jednej laski wanilii

      Usuń
  10. A te jajka to razem do ubijania z zoltkiem czy osobno

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. jajka całe tzn. razem białka i żółtka, wybite tylko oczywiście ze skorupek :)

      Usuń
  11. Piekłam na niedzielę i wszystkim bardzo smakował,znikął błyskawicznie.

    OdpowiedzUsuń
  12. Pani Pyzo,
    Pani przepisy jeszcze nigdy mnie nie zawiodły. Z przyjemnością wracam do tego miejsca.
    Dziś spróbuje swoich sił w pieczeniu placka.
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. zatem trzymam kciuki i czekam na wieści - może zrobisz i przyślesz zdjęcie swojego ciasta ?

      Usuń
  13. A czy mogę dodać inne owoce? Truskawki, maliny, borówki lub jabłka?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak najbardziej można do tego ciasta wykorzystać inne owoce

      Usuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger