Nalewka podlaska. Podlasianka według Smacznej Pyzy

Nalewka podlaska powstała dość spontanicznie z tego co sama zebrałam w ogrodzie, lesie i na łące podczas mojego ubiegłorocznego jesiennego urlopu. Ponieważ wyszła bardzo smaczna to w tym roku nastawiłam jej już więcej. 

Zajrzyjcie koniecznie do działu PRZETWORY - znajdziecie tam wiele przepisów nie tylko na nalewki, ale też na przetwory z grzybów, owoców i warzyw.

Do nalewki podlaskiej trafiło trochę owoców czeremchy - trochę bo ubiegłej jesieni nie było jej dużo na Podlasiu. W ogrodzie, na jednym krzaczku, dojrzało zaledwie kilkanaście niedużych owoców pigwowca, zebrałam i do słoja! Miałam też trochę winogron z ogrodu sąsiadki, pani Lidy i wszystkie te owoce przeznaczyłam właśnie na nalewkę, a że zostały zebrane na Podlasiu to i nalewka podlaska. Nawet mięta jest z tamtejszego ogrodu, zebrana przydała się do nalewek, na syrop, a ususzona też na herbatkę  i do pierniczków.

Tak więc mamy pełną smaków, o intensywnym kolorze i zapachu nalewkę "Podlasiankę". Jest wyjątkowa pod każdym względem i po prostu pyszna. Z Podlasia pochodzi też moja pyszna i wyjątkowa nalewka lipowa - pamiętajcie o niej na wiosnę!

nalewki domowe, czeremcha, owoce, pigwowiec, winogrona, podlasie, przetwory, butelka, alkohol, spizarnia, spirytus, wodka, mieta


Nalewka z czeremchy, winogron i pigwowca z miętą

czas przygotowania: 20 minut + kilka miesięcy
składniki:
  • 750 g czeremchy 
  • 350 g ciemnych winogron ogrodowych
  • 150 g pigwowca
  • 2 łyżeczki suszonych liści mięty albo kilka gałązek świeżej
  • 400 g cukru
  • 500 ml spirytusu 95%
  • 250 ml wódki czystej  40 %
  • 250 ml przegotowanej wody

nalewka, nalewki domowe, wodka owocowa, pigwowiec, czeremcha, winogrona, mieta, przetwory, alkohol,
nalewka podlsianka, przetwory, pigwowiec, czeremcha, winogrona, spizarnia, wodka owocowa, spirytus
nalewka podlaska, podlasianka, podlasie, owoce, wodka owocowa, czeremcha, pigwowiec, winogrona, spizarnia, nalweki domowe

Jak zrobić nalewkę podlaską?

Wszystkie owoce przebrałam i opłukałam. Czeremchę i winogrona oberwałam z szypułek i wsypałam do oddzielnych słoi. Owoce pigwowca pokroiłam w cienkie plasterki, dorzuciłam do czeremchy. Wszystkie owoce przesypałam cukrem, słoje zakręciłam i odstawiłam w słoneczne miejsce na 2 dni. Po tym czasie powinny puścić sporo soku - powinny pływać w syropie z tego soku i cukru. Spirytus wymieszałam z wódką i wodą, wlałam do słoików z owocami. Zakręciłam i odstawiłam na 3 miesiące - stały w kącie kuchni, w półmroku. Po 2 miesiącach do słoika z czeremchą dosypałam suszone, roztarte w dłoniach, liście mięty.

Używają mięty świeżej można włożyć do słoja/słoików gałązki z liśćmi razem z owocami i zasypać cukrem. 

Po 3 miesiącach nalewkę zlałam filtrując. Przelałam do butelek. Odstawiłam na przynajmniej 3 miesiące w ciemne miejsce.

Proporcje na ok. 2 litry nalewki. 

podlasianka, nalewki domowe, czeremcha, pigwowiec, winogrona, spizarnia, przetwory, wodka owocowa, spirytus, wyroby domowe, alkohol, owoce

7 komentarzy:

  1. Mmm idealna :) Sama pochodzę z podlasia i jak miło powspominać rodzinne czasy :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Czy po dodaniu czeremchy nie jest bardzo migdałowy smak? Zrobiłam mąkę z czeremchy i była bardzo aromatyczna. Ciekawe skladniki :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. jest migdałowy, bo nie usuwałam pestek, ale mnie taki właśnie pasuje

      Usuń
  3. Nalewki to zdecydowanie nie moja bajka. Aczkolwiek przepis pokażę mojej mamie, która specjalizuje się w tego typu trunkach. Pewnie trochę zachodu będzie ze zdobyciem czeremchy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. czeremcha jest bardzo popularną rośliną w Polsce, rośnie w bardzo wielu miejscach więc na pewno na nią traficie

      Usuń
  4. Ale czeremchę należy sparzyć ponieważ wytwarza się cyjanek potasu!!!

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger