Kiszona sałatka ogórkowa z octem

Lubię sałatkę z kiszonych ogórków i często ją robię, szczególnie zimą. Ale zwykle po prostu kroiłam ogórki zakiszone wcześniej w całości. Tymczasem można ukisić je właśnie w kawałkach i mieć gotową sałatkę w słoikach. Przyprawy prawie tak jak do zwykłych ogórków, ale dodałam dużo więcej czosnku i gorczycę, którą bardzo lubię w kiszonkach. Dodałam też trochę octu. Dlaczego? Zaraz Wam odpowiem. 

ogorki kiszone, salatka z ogorkow, kiszonka, kiszonki, domowe przetwory, na zime, sloiki, spizarnia, kiszenie z octem, ocet do kiszonki

Do swojej kiszonej sałatki ogórkowej dolałam ocet. Tak, właśnie ocet, ale tylko troszkę więc na pewno nie są to ogórki marynowane. Podobno tak się robi m.in. na Podlasiu. Niewielki dodatek octu ma spowolnić proces kiszenia, szczególnie kiedy panują upały. Poza tym ocet ma wpływać na dłuższą trwałość kiszonki i większą chrupkość ogórków. Ani z trwałością, ani z chrupkością moich ogórków nigdy problemu nie było, ale upał trwa więc postanowiłam spróbować. Podejrzewam, że inne gospodynie dolewają zwykły ocet spirytusowy, ale ja dolałam domowego octu jabłkowego.

Jak wyszło? Wyszło świetnie! Sałatka jest przepyszna, plastry ogórków po kilku dniach kiszenia chrupiące i pewnie nie sprawdzę wielomiesięcznej trwałości, bo zjemy je szybko. Octu wcale nie czuć, ale przy obecnych upałach wcale nie spowolnił kiszenia - zawartość słoików buzowała już po kilku godzinach od nastawienia.

kiszonka, kiszone ogorki, ogoreczki, salatki w sloikach, sloiki, przetwory, spizarnia, na zime, kiszenie z dodatkiem octu, ocet do kiszonki, kiszenie jest latwe

Sałatka ogórkowa kiszona z dodatkiem octu


czas przygotowania: 20 minut + kilka dni kiszenia
składniki na 4 słoiki poj. 0.7l:
  • ok. 1 kg ogórków gruntowych
  • 2 nieduże główki czosnku
  • kilka gałązek kopru z baldachami
  • 1/3 pęczka liści koperku 
  • kawałek korzenia chrzanu
  • 4 łyżeczki ziaren gorczycy 
  • 4 duże łyżki domowego octu jabłkowego
  • ok. 1l wody
  • 1 czubata łyżka soli niejodowanej
  • 1 łyżeczka cukru 

ogorki kiszone, salatki ogorkowe, z ogorkow, ogorki na zime, kiszenie z dodatkiem octu, ocet do kiszonki, przetwory domowe, wyroby domowe, zrob to sam

Jak zrobić kiszoną sałatkę ogórkową?


Ogórki do takiej sałatki mogą być nieco większe niż do kiszenia w całość, bo pokrojone łatwiej upchać w słoikach. Jeśli nie są mocniej dojrzałe to kroję je po prostu w grube plastry. Te z bardziej rozwiniętymi gniazdami nasiennymi przekrawam wzdłuż na pół, usuwam pestki i kroję w grube półplastry.

ogorki gruntowe, pokrojone w plastry, zielone ogoreczki, salatka ogorkowa, kiszonka, kiszonki domowe, kiszona salatka z ogorkow, na zime, do sloikow


Ogórki oczywiście najpierw bardzo dokładnie umyłam w zimnej wodzie. Pokroiłam w grube plastry i półplastry, razem ze skórką, bo nie ma potrzeby obierać. Koper opłukałam. Zielone listki posiekałam grubo, łodygi połamałam na krótsze kawałki. Chrzan pokroiłam na wiórki, czosnek obrałam i pokroiłam w grube plasterki. Wodę zagotowałam i rozpuściłam w niej cukier oraz sól, przestudziłam.

Do dobrze wyparzonych wcześniej słoików nakładałam kolejno po trochu gałązek kopru, kilka wiórków chrzanu i porcję czosnku. Słoje wypełniłam do 3/4 wysokości, dość ciasno, kawałkami ogórków przesypując je zielonym koperkiem. Na wierzch włożyłam znów porcję czosnku, chrzanu i gałązek kopru. Do każdego dosypałam po łyżeczce gorczycy. Ogórki zalałam solanką i wlałam po 1 łyżce octu jabłkowego. Słoiki zakręciłam i odstawiłam na kilka dni.

kiszonka ogorkowa, salatka kiszona z ogorkow, ogorki salatkowe, kiszonki domowe, kiszonka z dodatkiem octu, ocet do kiszonki, ogoreczki

4 komentarze:

  1. Hmm muszę przyznać, że nie znam tego przepisu , ale na pewno spróbuję kilka słoiczków w najbliższym czasie zrobić, bo wygląda to interesująco , a sama jestem w trakcie robienia różnych przetworów.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. spróbuj, mam nadzieję, że takie ogórki będą Ci smakować

      Usuń
  2. Zrobilam, polecam :-)

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger