Bardzo pachnące serduszka

Te drobne ciasteczka są kruche i pachnące. Pachną cytryną i kwiatem muszkatołowym. Bardzo przyjemnie będzie schrupać kilka do popołudniowej herbaty. 

Spokojnie, pączki też dzisiaj usmażę, ale lubię mieć takie małe, chrupiące co nieco, zamknięte w pudełeczku, dla niespodziewanych gości.

tlusty  czwartek, ciasteczka kruche, smazone na oleju, do chrupania, pachnace, male co nieco

Takie ciasteczka robi się bardzo szybko. Ciasto wystarczy zagnieść i nie trzeba go odkładać żeby leżakowało. Wykorzystując pomysł mojej Babci z przepisu na faworki, można ciasto także przepuścić przez maszynkę, taką zwykłą do mięsa. To spowoduje lepsze napowietrzenie ciasta, dzięki czemu ciastka będą potem bardziej kruche. I nie szykujcie blachy do pieczenia. Te serduszka smaży się w głębokim tłuszczu tak jak chrust. Ponieważ nie wymagają specjalnych zabiegów to zdążycie je zrobić je jeszcze dzisiaj, dosłownie w niecałe pół godziny.

Zobacz inne przepisy na Tłusty Czwartek - pyszne, domowe pączki, chrusty i inne ciastka

kruche ciasteczka, karnawalowe slodkosci, najlepszy przepis, tlusty czwartek, ostatki, chrupiace

Kruche serduszka smażone


czas przygotowania: do 30 minut
składniki:
  • 250 g mąki pszennej t. 450
  • 30 g cukru pudru
  • 50 g ziemnego masła
  • szczypta soli 
  • 2 średnie jajka 
  • skórka otarta z 1 cytryny 
  • 1 łyżka spirytusu 96%

  • do posypania: 4 lekko czubate łyżeczki cukru pudru
  • 1/2 łyżeczki mielonego kwiatu muszkatołowego 
  • skórka otarta z 1/3 cytryny

  • do smażenia: 0,5 l oleju lub smalcu

serce, przez zoladek, karnawal, domowe wypieki, foremki do ciastek, wycinanki

Jak zrobić kruche serduszka smażone?


Cytryny wyszorowałam i sparzyłam. Osuszyłam i otarłam żółtą część skórki na drobnych oczkach tarki.

Mąkę przesiałam do miski. Przesiałam do niej też cukier puder z odrobiną soli. Dodałam pokrojone na kawałeczki zimne masło i skórkę cytrynową. Roztarłam rękami tak żeby nie było żadnych grudek. Wlałam spirytus i wbiłam jajka, zagniotłam dość zwarte ciasto. Można je, tak jak ciasto na faworki, wybić wałkiem, ale po co? Lepiej po prostu przepuścić je przez maszynkę - to napowietrzy ciasto i pozwoli lepiej połączyć się składnikom. Zmielone ciasto ponownie zagniotłam, podzieliłam na mniejsze kawałki, bo mniejsze łatwiej rozwałkowywać.

Kolejno, każdy kawałek ciasta rozwałkowałam dość cienki, na placek grubości 1 mm, może odrobinę grubiej. Foremką wykrawałam małe serduszka, ale możecie wycinać kształty jakie chcecie. Można też pokroić ciasto radełkiem do faworków na nieduże kwadraciki czy prostokąty.

foremki do ciastek, ciasteczka kruche, smazone na oleju, chrupiace, tlusty czwartek, foremka, serduszka


W niedużym rondelku zagrzałam olej. Nie musi być go bardzo dużo - wystarczy warstwa 5 cm. Ja mam termometr cukierniczy więc mogę zmierzyć temperaturę. Fo smażenia ciastek powinien być rozgrzany do ok. 180-190 st. C. Grzejąc "na oko" po prostu podgrzewajcie na małym ogniu i kiedy będzie Wam się wydawało, że jest gorący to wrzućcie na próbę skrawek ciasta - jeśli zacznie od razu skwierczeć i szybko wypłynie to można wrzucać ciasteczka.

Swoje serduszka smażyłam partiami, po kilka, kilkanaście sztuk. Kiedy zezłociły się z jednej strony widelcem przewracałam je na drugą i smażyłam jeszcze chwilę. Złociste wyławiałam łyżką cedzakową na talerz wyłożony ręcznikami papierowymi żeby osączyć z nadmiaru tłuszczu.

smazone na oleju, w glebokim tluszczu, ciasteczka, kruche, serduszka, olej roslinny


Kiedy wszystkie ciasteczka były usmażone przygotowałam pachnący cukier puder. W moździerzu utłukłam na proszek kilka kawałeczków kwiatu muszkatołowego. Dodałam cukier puder i skórkę cytrynową, jeszcze chwilę razem ucierałam.

Tak przygotowanym cukrem posypałam ciasteczka - robiłam to przez sitko, na którym zostaną ew. grubsze kawałeczki skórki i kwiatu.

Ciasteczka przechowuję w szczelnie zamykanym pojemniku.

Smaczna Pyza radzi: jeśli nie macie kwiatu muszkatołowego to pomińcie go. Sama skórka cytrynowa ma intensywny zapach więc ciasteczka i tak będą pachnące. Można też zamiast muszkatołowca użyć cynamonu.

 
ciasteczka na tlusty czwartek, zamiast paczkow, karnawal, ostatki, slodkie serduszka, chrupiace ciastka

2 komentarze:

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger