wpisz czego szukasz

Wpisz czego szukasz

Ładuję...

niedziela, 9 października 2011

Ciasto orkiszowe z budyniem i jabłkami

Lubię takie ciasta - kremowe wnętrze z owocami a spód kruchy i chrupiący czyli zestaw, który  zawsze wychodzi i smakuje pysznościowo. Akurat miałam małe jabłuszka, w sam raz do takiego deseru. Chłopaki na pewno będą się rozglądali jutro już od rana za czymś słodkim więc będę przygotowana :-)  Przezornie upiekłam ciacho wczoraj wieczorem żeby krem dobrze zastygł.


składniki:
  • CIASTO - 200 g mąki orkiszowej pełnoziarnistej
  • 50 g drobnego cukru
  • 100 g zimnego masła albo margaryny
  • 1/4 łyżeczki soli
  • 1 jajko
  • 1 łyżeczka cukru waniliowego

  • WYPEŁNIENIE - 5 albo 6 małych jabłuszek
  • trochę konfitury z płatków róży Polska Róża
  • trochę suszonej żurawiny i drobnych rodzynek
  • 250 ml mleka
  • 500 ml śmietanki kremówki 30%
  • 50 g cukru
  • 2 żółtka
  • 2 op. budyniu waniliowego w proszku - takiego na 1/2 l mleka

sposób przygotowania:
mąkę zmieszałam z cukrem zw., waniliowym i solą, dodałam pokrojone na kawałki zimne masło i roztarłam palcami jak na kruszonkę. Wbiłam jajko i szybko zagniotłam ciasto. Włożyłam je do foliowego woreczka i schowałam do lodówki na ok. 1 godzinę. Gdy się schłodziło wylepiłam nim tortownicę śr. 24 cm robiąc dość wysoki brzeg, ok. 5 - 6 cm..

Jabłka umyłam, obrałam, poprzekrawałam na połówki i ostrym nożykiem usunęłam gniazda nasienne. W ich miejsc nałożyłam po ok. 1/3 łyżeczki konfitury z róży i po kilka żurawin oraz rodzynek. Połówki jabłek ułożyłam brzuszkami do góry na dnie tortownicy.

Do 125 ml zimnego mleka dodałam proszek budyniowy i żółtka - dokładnie roztrzepałam. Resztę mleka zagotowałam razem ze śmietanką. Do gotującego płynu dodałam mieszankę budyniową i energicznie mieszając rózgą zagotowałam, masa po chwili mocno zgęstniała. Gorącą wylałam na ciasto z jabłkami. Kilka razy postukałam formą o blat żeby budyń wpłynął w szczeliny między owocami. Ciasto wstawiłam do piekarnika nagrzanego do 180 st. C i piekłam pełną godzinę.

Po upieczeniu trzeba ciasto zostawić w formie do całkowitego wystudzenia a nawet jeszcze schłodzić więc najlepiej upiec je dzień wcześniej przed planowanym podaniem. Jeśli rozkroimy niedokładnie ostudzone ciasto to budyń może nam się rozpłynąć. Przed podaniem oprószyłam lekko cukrem pudrem i posypałam płatkami różyczek.

13 komentarzy:

  1. Widziałam że będzie piękne i na pewno pyszne :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Wygląda jak sernik, ciekawa jestem smaku pieczonego budyniu... ;-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Wspaniałe ciasto:) Poproszę kawałek:)

    OdpowiedzUsuń
  4. O rany! Cudnie wygląda!! Ja też uwielbiam ciacha z takim wypełnieniem!
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  5. strasznie podoba mi się pomysł z nadzianiem jabłek :)

    OdpowiedzUsuń
  6. widze ze i ty szalejesz w swej kuchni z orkiszem.

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo lubię ciasta z budyniem! Aż dziw, że Twoje chłopaki nie zwęszyli go już wczoraj! Łasuchy jedne! :)))

    OdpowiedzUsuń
  8. Kasia, zwęszyli, ale dzielnie broniłam :-)

    Bernika, bardzo mi przypasowała mąka orkiszowa i w ogóle pełnoziarnista, do wypieków - zawsze ciut zdrowiej.

    Kubełek smakowy, jeśli w ogóle lubisz budyń to smakowałoby Ci - ten jest po prostu gęstszy

    monami, to nadzienie świetnie dopełnia smaku :-)

    A tak w ogóle to częstujcie się, Wszyscy, póki jeszcze jest :D

    OdpowiedzUsuń
  9. Pyzo, jesteś niesamowita! :D to ciacho jest...no właśnie aż brak mi słów! ;))) super, też je chcę!

    OdpowiedzUsuń
  10. Fajne smaki, ale jaka prezentacja! Wygląda imponująco :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Pyzuniu a jaką dużą użyłaś formę jeśli można wiedzieć aby cisto było takie fajnie wysokie?
    Baśka

    OdpowiedzUsuń

Jeśli spodobał Ci się ten post zostaw pod nim swój komentarz. Polub profil mojego bloga na kanałach społecznościowych - FB, Google+, Instragram, Twitter a także Pinterest. Będzie mi bardzo miło gościć Cię znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie na adres izapyzakulinska@gmail.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...