wpisz czego szukasz

Wpisz czego szukasz

Ładowanie...

sobota, 21 grudnia 2013

Łamańce z makiem

Z makowcami czasami jest ten problem, że nadzienia w nich za dużo w stosunku do ciasta. Ja najbardziej lubię ten słodki mak więc idealnym rozwiązaniem dla mnie są np. łamańce z makiem. Dużo dobrze przyprawionej masy makowej i kruche ciasteczka, którymi je się ją jak łyżeczkami. Bardzo ciekawie to wygląda kiedy siedzi przy stole kilka osób i zajada takie pyszności z jednej miski.

Zobacz inne potrawy z makiem - może zainteresują Cię  Kluski z makiem albo Kutia 



na podstawie  "Kuchnia polska" Hanny Szymanderskiej

czas przygotowania : ok. 1 godziny
składniki : 
  • ŁAMAŃCE - 120/140 g mąki pszennej, użyłam luksusowej 
  • 120 g cukru pudru
  • 1 jajko 
  • 1-2 łyżeczki gęstej śmietany 
  • 1 łyżka soku z cytryny 
  • 2 szczypty soli
  •  
  • MASA MAKOWA  - 100 g suchego, mielonego maku 
  • ok. 250 ml mleka 
  • 60 g masła 
  • 2 żółtka 
  • ok. 1/2 szkl. miodu płynnego 
  • 50 g orzechów włoskich łuskanych, posiekanych 
  • 50 g migdałów ze skórką, posiekanych
  • 50 g sparzonych rodzynek 
  • 1-2 łyżki skórki pomarańczowej smażonej, posiekanej 
  • 3 figi suszone, posiekane
  • ok. 50 ml rumu
  • 1/2 łyżeczki pasty waniliowej (albo ziarenka z połowy laski wanilii)



sposób przygotowania : ŁAMAŃCE - wszystkie składniki umieściłam w misce i zagniotłam z nich gładkie ciasto. Na posypanym mąkę blacie rozwałkowywałam po kawałku i radełkiem cięłam na niezbyt duże, podłużne kawałki -w kształcie pełna dowolność. Wykrojone ułożyłam na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia. Piekłam kilka minut w piekarniku nagrzanym do 180 st. C z włączonym termoobiegiem bo wstawiłam od razu 2 blaszki. Ciasteczka są gotowe kiedy ładnie się zrumienią. Po upieczeniu pozwoliłam im wystygnąć.

MASA MAKOWA - mak wsypałam do rondla, wlałam mleko i gotowałam na małym ogniu ok. 15 minut aż mak zmiękł, wchłonąć część płynu a reszta odparowała. Ostudziłam.
W misce utarłam na puszystą masę miękkie masło, cukier i żółtka. Dodałam miód a następnie mak i bakalie. Na koniec dolałam rum i pastę waniliową, dokładnie wszystko wymieszałam.

Potrawę podaje się schłodzoną, w miseczce - salaterce, w masę makową wtykając łamańce. Można też ciastka podać w osobnym naczyniu, ale taki "jeż" ładniej wygląda :) 


6 komentarzy:

  1. :)Apetyczne łamańce:)Pozdrawiam i życzę cudownych Świąt

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. i Tobie również wszystkiego najlepszego !

      Usuń
  2. ŻYCZĘ MAGICZNYCH ŚWIĄT I POZDRAWIAM SERDECZNIE!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. i ja życzę wszystkiego najlepszego :) pozdrawiam ciepło !

      Usuń
  3. A tłuszcz do łamańców??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. nie dodaję do tego ciasta żadnego tłuszczu poza tym ze śmietany - jajko, sok z cytryny i troszkę śmietany wystarczają by składniki się połączyły

      Usuń

Jeśli spodobał Ci się ten post zostaw pod nim swój komentarz, ale nie dodawaj w nim linku do swojej strony. Polub profil mojego bloga na kanałach społecznościowych - FB, Google+, Instragram, Twitter a także Pinterest. Będzie mi bardzo miło gościć Cię znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie na adres izapyzakulinska@gmail.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...