Świąteczne zapachy. Domowy ekstrakt waniliowy

Dzisiaj przepis na kolejny domowy dodatek do ciast - tych świątecznych i nie tylko. Poza ekstraktami cytrusowymi bardzo przydaje się też ekstrakt waniliowy. Jest bez cukru więc nie dosłodzi nam dodatkowo ciasta czy innej potrawy tak jak cukier waniliowy. Można go przechowywać bardzo długo i wtedy tylko zyskuje na aromacie.



Ekstrakt waniliowy domowej roboty

czas przygotowania : 3 minuty + kilka tygodni dojrzewania
składniki : 
  • 5-6 lasek wanilii
  • 250 ml wódki albo brandy, albo rumu

sposób przygotowania : laski wanilii poprzekrawałam wzdłuż na pół, ale nie zeskrobywałam ziarenek ze środka. Pokroiłam je jednak na mniejsze kawałki długości kilku centymetrów żeby w później były całkiem przykryte alkoholem. Włożyłam wanilię do butelki, zalałam wódką i zamknęłam szczelnie a następnie mocno potrząsałam przez kilka chwil. I to już właściwie wszystko co trzeba zrobić.

Buteleczkę odstawiłam w ciemne miejsce, do szafki kuchennej gdzie stoi sobie obok butelek z ekstraktami z cytrusów i co jakiś czas potrząsam nimi. Ekstrakt waniliowy musi postać kilka tygodni żeby alkohol wyciągnął z wanilii jak najwięcej smaku, koloru i zapachu. Powoli nabierze barwy mocnego naparu herbacianego. W miarę zużywania można dolewać wódki i dokładać kolejne laski wanilii, nawet takie bez ziarenek.

Ekstrakt waniliowy możecie zrobić także zalewając wanilię brandy albo rumem - takie są jeszcze bardziej aromatyczne.


10 komentarzy:

  1. świetny pomysł na taki ekstrakt :) dzięki... spróbuje zrobić i zobaczę jak smakuje

    OdpowiedzUsuń
  2. Że ja nie wpadłam na taki ekstrakt już dawno podzieliłabym cukier i ekstrakt sprawiedliwie laską wanilii . Pomysł ekstra . Dzięki Marta (Twoja Fanka nr 1)

    OdpowiedzUsuń
  3. Witam! Kochana Pyzunio! Od dawna szukam aromatu anyżowego, do tych małych ciasteczek anyżowych, no i nie mogę nigdzie dostać. Mam za to te gwiazdeczki anyżowe, czy mogę z nich zrobić taki ekstrakt jak z wanilii? Jeśli tak to jak mam z nimi postępować?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. trzeba by wydłubać z gwiazdek nasionka, utłuc je i zalać alkoholem, ale proporcji Ci nie podam bo jeszcze nie robiłam takiego ekstraktu

      Usuń
  4. Witam Droga Pyzo. Chciałam zapytać czy alkoholu nie da się niczym zastąpić? Chodzi o to, żeby dzieciom nie dawać ciasta z ekstraktem na alkoholu. Bardzo proszę o odpowiedz i pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. nie, robiąc ekstrakt nie da się niczym zastąpić alkoholu, ale uspokoję Cię - na całe ciasto dajesz 1-2 łyżeczki takiego ekstraktu a dzieci zjedzą pewnie najwyżej 3-4 kawałki wiec na pewno się nie upiją. Alkohol jest też składnikiem popularnych syropów na dzieci a przecież nikt nie mówi, że szkodzi dzieciom w takiej niewielkiej ilości. Do tego przy ciastach pieczonych alkohol wyparuje podczas pieczenia pozostawiając rozpuszczony w nim aromat wanilii. Możesz też używać naturalnej laski wanilii albo zrobić samodzielnie cukier waniliowy miksując pokrojone laski waniliowe ze zwykłym bądź trzcinowym cukrem.

      Usuń
  5. Dziękuję bardzo za odpowiedź. Jesteś najlepsza Droga Pyzo. Zabieram się za robienie ekstraktów.

    OdpowiedzUsuń
  6. A rum jasny czy ciemny?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. specjalnie dużego znaczenia to nie ma, ale ciemny jest mocniejszy i bardziej aromatyczny więc użyłabym raczej ciemnego

      Usuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger