Najlepsze oponki serowe

Nie wiem czy znajdzie się ktoś kto nie zna serowych oponek bo to ciastka bardzo popularne nie tylko w czasie karnawału. Smakują podobnie jak pączki drożdżowe a robi się je zdecydowanie łatwiej i szybciej. Dzieciaki je uwielbiają a dorośli też chętnie zjedzą co sprawdziłam wielokrotnie. 

Ale nawet jeśli znacie podobny przepis to trudno, ja i tak wiem, że ten jest najlepszy bo już kilka innych przerobiłam. Proporcje odpowiednie, ciasto miękkie, ale elastyczne i oponki wychodzą przepyszne.

Jeśli nie macie dużo czasu żeby poczekać aż wyrośnie ciasto drożdżowe na zwykłe, tradycyjne pączki to takie oponki serowe będą w sam raz dla Was. Koniecznie je usmażcie bo karnawał się kończy!

Smażyliście już w tym roku faworki? Przypominam, że mam na nie sprawdzony przepis.

paczki serowe, oponki z białym serem, oponki na twarogu, ciastka, karnawal, tlusty czwartek, ostatki, paczuszki twarogowe, jak zrobic oponki serowe


Serowe oponki 

czas przygotowania: 30-45 minut
składniki:
  • 300 g twarogu, sera białego półtłustego 
  • 2 średnie jajka 
  • 50 g zwykłego cukru 
  • 20 g masła 
  • 200 g mąki pszennej t. 480 (może ciut więcej i trochę do posypania stolnicy)
  • 100 g mąki pszennej pełnoziarnistej 
  • 1 łyżeczka proszku do pieczenia 
  • 1/3 łyżeczki sody oczyszczonej 
  • 1/3 łyżeczki soli
  • 1 łyżeczka pasty waniliowej albo ziarenka z 1 laski wanilii 
  • 2 łyżki spirytusu 95%
  •  
  • do smażenia - olej roślinny albo smalec 
  • do oprószenia - cukier puder 

paczki serowe, oponki z białym serem, oponki na twarogu, ciastka, karnawal, tlusty czwartek, najlepsze oponki serowe, ostatki, paczuszki twarogowe, jak zrobic oponki serowe

Jak zrobić oponki serowe?

Obie mąki wymieszać razem z solą, proszkiem do pieczenia i sodą. Ser biały zmieliłam. Użyłam prawdziwego twarogu bo nie każdy serek z wiaderka się nada. Te rzadsze mogą spowodować, że ciasto wyjdzie zbyt luźne. Jajka ubiłam z cukrem na puszystą, kremową pianę, pod koniec dodając do nich pastę waniliową (lub ziarenka zeskrobane z przeciętej wzdłuż laski wanilii).

Do mąki dodałam pokrojone na małe kawałki masło i roztarłam je aż nie było widać grudek. Dodałam też zmielony ser, ubite jajka z cukrem i wanilią a także spirytus. Zagniotłam miękkie, elastyczne ciasto.

paczki serowe, oponki z białym serem, oponki na twarogu, ciastka, karnawal, tlusty czwartek, najlepsze oponki serowe, ostatki, paczuszki twarogowe, jak zrobic oponki serowe
paczki serowe, oponki z białym serem, oponki na twarogu, ciastka, karnawal, tlusty czwartek, najlepsze oponki serowe, ostatki, paczuszki twarogowe, jak zrobic oponki serowe

Przełożyłam ciasto na stolnicę mocno oprószoną mąką i rękami rozpłaszczyłam na placek grubości ok. 0,5cm. Foremkami wycinałam krążki (u mnie takie bardziej kwiatki) i w środku każdego dodatkowo otwór. Jeśli nie macie foremek to wycinajcie krążki zwykłą szklanką czy kubkiem a środki np. kieliszkiem albo nakrętką od butelki po napoju. Te wycięte środki można usmażyć, wyjdą malutkie pączusie, albo można zagnieść ponownie z resztkami ciasta i wykroić z niego kolejne oponki.

paczki serowe, oponki z białym serem, oponki na twarogu, ciastka, karnawal, tlusty czwartek, ostatki, najlepsze oponki serowe, paczuszki twarogowe, jak zrobic oponki serowe

Wycięte oponki delikatnie kładłam na rozgrzany w garnku olej i smażyłam do zrumienienia z obu stron. Jeśli boicie się, że miękkie ciasto zdeformuje się to przekładajcie najpierw oponkę ze stolnicy na łyżkę cedzakową i dopiero na niej wkładajcie do tłuszczu. Po usmażeniu wyjmowałam łyżką cedzakową na ręcznik papierowy żeby osączyć z nadmiaru tłuszczu.

Ostudzone ciastka oprószyłam cukrem pudrem. Jeśli chcecie możecie oponki polukrować i posypać jakąś posypką cukrową albo posiekaną skórką pomarańczową.

paczki serowe, oponki z białym serem, oponki na twarogu, ciastka, karnawal, tlusty czwartek, ostatki, najlepsze oponki serowe, paczuszki twarogowe, jak zrobic oponki serowe

receptura na podstawie przepisu z książki "Kuchnia polska według Pawła Małeckiego"

6 komentarzy:

  1. Przepis zapisałam i na pewno wypróbuję. Dziękuję.Iren-Ka

    OdpowiedzUsuń
  2. Witam :) Czy zamiast mąki pełnoziarnistej można dać całość pszennej 480 ?

    OdpowiedzUsuń
  3. Oponki serowe pyszne. Zrobiłam z mąki pszennej i dodałam 200g serka Mój Ulubiony.Z ciastem dobrze się pracowało. Dziękuję za przepis. Ela

    OdpowiedzUsuń
  4. Oponki wyszły pyszne , właśnie zajadamy . Zrobiliśmy bez mąki pełnoziarnistej. Dziękujemy za przepis.Rodzinka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dzięki użyciu mąki pełnoziarnistej, przynajmniej w części, oponki wydają się ciut zdrowsze, ale można je zrobić w całości z mąki pszennej tortowej albo luksusowej

      Usuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger