Najlepszy pasztet z królika

Dość długo chodził za mną ten pasztet z królika. Nie piekłam go już dawno i stęskniłam się za jego smakiem. Delikatne, królicze mięso, aromat mojego ukochanego tymianku, chrupiące orzechy - to wszystko sprawia, że taki pasztet jest wyjątkowo smaczny. Można go upiec na jakieś święto, ale będzie doskonały także bez specjalnej okazji. Smakuje świetnie do kanapek lub jako przystawka. Można go podać z konfiturą żurawinową albo lekką zieloną sałatką. 

Królik jest bardzo chudy, można go przyrządzać w wielu różnych wersjach. Można gotować, piec albo dusić i zawsze będzie smaczny. Ja nieczęsto przygotowuję to mięso, ale uwielbiam królika duszonego w białym winie z warzywami. To przepyszne i wykwintne danie. Koniecznie wypróbujcie!


najlepszy pasztet z królika , domowe wyroby , do chleba , wielkanoc , boże narodzenie , mięso , królik , tymianek , orzechy laskowe , tusza królicza , domowe pasztety , pasztet pieczony , pasztecik


Domowy pasztet z królika z orzechami laskowymi i tymiankiem

czas przygotowania: ok. 45 min. + 90 min. duszenia + 60 min. pieczenia + czas studzenia i chłodzenia
składniki:
  • 1 tuszka królicza ok. 1300-1500g, razem z podrobami
  • 500 g podgardla wieprzowego
  • 200 g wątróbki z indyka
  • 200 ml białego, wytrawnego wina + ok.150 ml wody
  • 1 średnia cebula
  • 1 średnia marchewka
  • 5 kulek ziela angielskiego
  • 3 liście laurowe
  • 3 średnie jajka
  • 1,5 suchej bułki typu kajzerka
  • 2 łyżeczki soli
  • 1 łyżeczka świeżo mielonego pieprzu czarnego
  • 2 czubate łyżeczki suszonego tymianku
  • 100 g orzechów laskowych łuskanych
  •  
  • do foremek - 50 g smalcu 
  • kilka łyżeczek bułki tartej

najlepszy pasztet z królika , domowe wyroby , do chleba , wielkanoc , boże narodzenie , mięso , królik , tymianek , orzechy laskowe , tusza królicza , domowe pasztety , pasztet pieczony , pasztecik
najlepszy pasztet z królika , domowe wyroby , do chleba , wielkanoc , boże narodzenie , mięso , królik , tymianek , orzechy laskowe , tusza królicza , domowe pasztety , pasztet pieczony , pasztecik
najlepszy pasztet z królika , domowe wyroby , do chleba , wielkanoc , boże narodzenie , mięso , królik , tymianek , orzechy laskowe , tusza królicza , domowe pasztety , pasztet pieczony , pasztecik
najlepszy pasztet z królika , domowe wyroby , do chleba , wielkanoc , boże narodzenie , mięso , królik , tymianek , orzechy laskowe , tusza królicza , domowe pasztety , pasztet pieczony , pasztecik

Jak zrobić pasztet z królika? 

Oprawioną tuszę króliczą opłukałam, osączyłam, podroby odłożyłam. Ostrym nożem wycięłam comber czyli schab króliczy, pasek mięsa biegnący wzdłuż kręgosłupa i na razie odłożyłam. Tuszę podzieliłam na ćwiartki i kawałki mięsa z kością włożyłam do dużego, szerokiego garnka. Dołożyłam pokrojone na duże kawałki podgardle wieprzowe. Cebulę obrałam, przekroiłam na 4 części. Marchewkę oskrobałam. Warzywa dodałam do garnka z mięsem. Dorzuciłam ziele angielskie i liście laurowe oraz wsypałam 1 łyżeczkę tymianku. Wlałam wino i wodę. Całość dusiłam pod przykryciem, na małym ogniu przez ok. 90 minut aż mięso było miękkie. Na jakieś 20 minut przed końcem gotowania na wierzchu ułożyłam oczyszczone podroby, królicze i wątróbkę z indyka żeby ugotowały się na parze.

Kiedy mięso się dusiło przygotowałam orzechy. Wysypałam je na blaszkę i wstawiłam do gorącego piekarnika nagrzanego do 180 st. C na ok. 15-20 minut. Kiedy skórka na orzechach ściemniała i popękała wyjęłam je, przesypałam na czystą ściereczkę i pocierając przez nią otarłam ze skórki. Oczyszczone posiekałam grubo. Wycięty wcześnie surowy kawałek combra pokroiłam w kostkę ok. 1x1cm.

Kiedy zawartość garnka nieco przestygłam zlałam wywar spod mięsa i namoczyłam w nim pokruszoną bułkę. Usunęłam liście laurowe i ziele angielskie. Kawałki podgardla, warzyw i podroby odłożyłam a mięso królika dokładnie oddzieliłam od kości, które wyrzuciłam. Mięso królicze, podgardle, podroby i warzywa zmieliłam w maszynce do mięsa dwukrotnie dodając też namoczoną w wywarze bułkę (razem z całym wywarem),

Do zmielonej masy dodałam sól, pieprz i resztę tymianku - trzeba masy spróbować i doprawić wedle własnego smaku. Dorzuciłam też kawałki combra i orzechy a także wbiłam jajka. Całość dokładnie wymieszałam. Podłużne foremki do pasztetu posmarowałam roztopionym smalcem i wysypałam tartą bułką. Nałożyłam masę mięsną, ale nie do pełna bo pasztet podczas pieczenia trochę rośnie.

Pasztety piekłam ok. godziny w piekarniku nagrzanym do 180 st. C. Po upieczeniu wyjęłam z pieca, zostawiłam do zupełnego wystudzenia w foremkach i schłodziłam przez noc w lodowce. Dopiero taki dobrze zastudzony wyjęłam z foremek.

Z tej ilości składników zrobiłam 4 nieduże pasztety w foremkach 7x17cm.

najlepszy pasztet z królika , domowe wyroby , do chleba , wielkanoc , boże narodzenie , mięso , królik , tymianek , orzechy laskowe , tusza królicza , domowe pasztety , pasztet pieczony , pasztecik

12 komentarzy:

  1. Pamiętam smak domowego pasztetu z królika, kiedy Ojciec te zwierzątka hodował :) Przeniosłaś mnie wspomnieniami w dzieciństwo :) Pasztet wygląda wspaniale!

    OdpowiedzUsuń
  2. Witaj Smaczna Pyzo! Zrobiliśmy z mężem już 3 razy pasztet według Twojego przepisu i bardzo nam smakuje. A ponieważ hodujemy swoje króliki to pewnie będziemy korzystać z niego jeszcze wiele razy. Dziękujemy za bardzo dobry przepis na pasztet palce lizać. Doskonale kremowy i wspaniale pachnie tymiankiem. Rewelacja!

    OdpowiedzUsuń
  3. Dzisiaj to właśnie robię !!!!! pozdrawiam Smaczną Pyzę i wszystkich "pasztetowców" ...

    OdpowiedzUsuń
  4. Witam, chciałabym zrobić ten pasztet na święta i mam pytanie czy można pominąć w tym przepisie orzechy? i czy comber może być gotowany razem ze wszystkimi składnikami? z góry dziękuję za odpowiedź. pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście możesz pominąć orzechy. Comber dokładam surowy bp jest delikatny i nie potrzebuje wcześniejszego duszenia. Upiecze się spokojnie w pasztecie. Jeśli chcesz to też zmielić to dorzuć do reszty królika tylko na kilka minut

      Usuń
  5. Już wszystko wiem, dziękuję za szybką odpowiedź. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  6. A czy ten pasztet można zagotować w słoiku?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. można, ale wtedy zrezygnowałabym z jajek żeby pasztet był bardziej smarowny

      Usuń
  7. Czy można podgardle zastąpić boczkiem ? Niestety nie mogę znaleźc w sklepach mięsnych :(

    OdpowiedzUsuń
  8. Czy ten cały wywar z gotowania też dodać ? Reszta co została po namoczeniu bułki ?

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger