wpisz czego szukasz

Wpisz czego szukasz

Ładuję...

poniedziałek, 8 sierpnia 2011

Placek orkiszowo - pszenny z letnimi owocami

 Z mąką orkiszową dopiero się zaprzyjaźniam. Do niedawna na prawdę ciężko było taką kupić, zresztą inne pełnoziarniste czy gryczaną też. Ale od jakiegoś czasu miły Pan z pobliskiego bazarku zaczął przywozić po kilka na próbę i sam jest zdziwiony jak dobrze mu się sprzedają. Pobliski duży market także rozszerzył swoją ofertę o kilka mącznych  "wynalazków" i tam mąka orkiszowa pełnoziarnista  kosztuje niecałe 4 zł/kg więc muszę, po prostu muszę, jej używać. Bardzo smakują mi bułeczki z takiej mąki, ale wydawało mi się, że do ciasta, szczególnie ucieranego, może być za ciężka. Zmieszałam ją wiec tym razem ze zwykłą pszenną w stosunku 1 : 1 i ciasto wyszło super - puchate i bardzo smaczne. 


 

składniki:

  • 1 szkl. mąki orkiszowej pełnoziarnistej (składniki odmierzyłam szkl. poj. 250 ml)
  • 1 szkl. mąki pszennej typ 500
  • 5 niedużych jajek
  • 1 szkl. cukru drobnego
  • 1/3 łyżeczki soli
  • 125 g masła albo margaryny
  • 1 łyżeczka esencji waniliowej
  • 2 małe łyżeczki proszku do pieczenia
  • 5 łyżek maślanki
  • owoce - ok. 1/2 kg (wiśnie, borówka amerykańska, morele)

  • Kruszonka - 30 g masła albo margaryny
  • 4 czubate łyżki cukru
  • 5 czubatych łyżek mąki orkiszowej pełnoziarnistej 
  •  
  • dodatkowo: 2 łyżki cukru perlistego

sposób przygotowania:
Jajka wybiłam do miseczek oddzielając białka od żółtek, do białek dodałam sól i ubiłam na sztywną pianę. Miękkie masło utarłam z cukrem aż nabrało puszystości i cały czas miksując dodawałam po jednym żółtku. Następnie dosypywałam mąki zmieszane razem ze sobą i proszkiem do pieczenia, dolałam też maślankę i esencję. Wyłączyłam mikser i do masy dołożyłam 3 łyżki piany z białek. Delikatnymi, ale stanowczymi ruchami wmieszałam ją i kiedy ciasto nieco się rozrzedziło dodałam resztę piany i tak samo dokładnie ją wmieszałam. Masę przelałam do formy (u mnie kwadratowa o wymiarach 23 x 23 cm) wyłożonej papierem do pieczenia. Na wierzchu ułożyłam owoce.

Składniki kruszonki wsypałam do miski i roztarłam palcami. Grudkami posypałam wierzch ciasta. Posypałam je jeszcze cukrem perlistym. Blaszkę wstawiłam do piekarnika nagrzanego do 170 st. C i piekłam ok. 45 min.. Radzę przed wyjęciem sprawdzić stan ciasta patyczkiem.

Pachniało tak, że z trudem wytrzymałam z krojeniem żeby choć trochę przestygło a potem szybciutko zjadłam kawałek popijając zimnym mlekiem - po prostu pychota !

9 komentarzy:

  1. Niesamowite ile płacisz za mąkę orkiszową, bo ja ostatnio w sklepie ze zdrową żywnością za kilogram zapłaciłam 18 zł (typ 2000). Jestem zaskoczona!
    U mnie dziś własnie z tej mega drogiej mąki ciasto na blogu :) Zapraszam :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo lubię ciasta z dodatkiem mąki pełnoziarnistej. Świetnie wygląda i na pewno równie dobrze smakuje :D

    OdpowiedzUsuń
  3. bardzo puszyste wyszło i takie fajne wilgotne, na pewno będę jeszcze piekła z tej mąki

    OdpowiedzUsuń
  4. Pycha ciasto:-) lapie kawaleczek do herbatki:-)

    OdpowiedzUsuń
  5. Właśnie kupiłam mąkę orkiszową. Strasznie mi się podoba to ciacho i chciałabym je zrobić. Czy na kolejny dzień jest tak samo pysze, czy traci coś na swojej jakości?
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  6. Asiek, na dzisiaj zostało jeszcze trochę i jest równie smaczne jeśli nawet nie lepsze

    OdpowiedzUsuń
  7. Jak wilgotne, to koniecznie muszę zrobić :) i jeszcze zdrowy element w postaci mąki orkiszowej... nie można nie spróbować ! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. wypieki z mąki pełnoziarnistej są raczej suche, ale tutaj jest sporo owoców które nadają wilgotności

      Usuń

Jeśli spodobał Ci się ten post zostaw pod nim swój komentarz. Polub profil mojego bloga na kanałach społecznościowych - FB, Google+, Instragram, Twitter a także Pinterest. Będzie mi bardzo miło gościć Cię znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie na adres izapyzakulinska@gmail.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...