Przetwory. Owoce. Domowy dżem z czarnej porzeczki.

Czarnych porzeczek w tym roku chyba urodzaj bo ich cena na osiedlowym bazarku jest bardzo kusząca.  Zrobiłam już z niej Galaretkę  a teraz czas na dżem, który przyda się później do ciast czy tortów. Nie ma to jak domowe dżemy - przynajmniej wiem co w nich jest bo te sklepowe zawierają niewiele prawdziwych owoców.

Koniecznie zajrzyj do zakładki Przetwory - zobacz co jeszcze można przygotować z owoców i warzyw do swojej spiżarni.


Domowy dżem z czarnej porzeczki 

czas przygotowania : ok. 1 godziny
składniki : 
  • 2 kg czarnej porzeczki 
  • 1 kg cukru 
  • 50 ml wody 

sposób przygotowania : czas przygotowania to głównie przebieranie umytych owoców i usuwanie szypułek - żmudne, ale trzeba to zrobić.

Oczyszczone owoce wsypałam do garnka. Dolałam odrobinę wody żeby się nie przypaliły, dosypałam cukier i podgrzewałam na niedużym ogniu aż do zagotowania. Kiedy zawrzały gotowałam jeszcze ok. 15-30 minut mieszając żeby wszystkie owoce równomiernie popękały, ale nie rozgniatałam ich specjalnie. Kawałeczki owoców powinny przez ten czas zrobić się takie jakby szkliste.

I to właściwie wszystko co trzeba zrobić przy tym dżemie. Jeśli ktoś bardzo chce to może jeszcze dżem potraktować blenderem żeby rozdrobnić kawałki owoców, ale według mnie nie jest to potrzebne. Zawarta w porzeczkach pektyna sprawi, że stygnąc sam zgęstnieje więc gorący przelałam do wyparzonych słoików, zakręciłam je i odstawiłam do wystudzenia stawiając do góry dnem.



16 komentarzy:

  1. Dziś zrobiłam dżemy z czarnych porzeczek, rzeczywiście długo obierałam z szypułek,postaram się wysłać zdjęcie.Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. będzie mi bardzo miło :) mam nadzieję, że dżem się udał :)

      Usuń
  2. a jeżyny można ile potrzeba cukru na kg?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. z jeżyn nie robiłam więc nie wiem, ale na pewno nie mają tyle naturalnej pektyny więc przy takich samych proporcjach jak składników jak z czarnej porzeczki galaretka się nie zsiądzie

      Usuń
  3. Właśnie robię, na pewno będzie pyszny! Pierwszy raz robię z samym cukrem :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Czarna porzeczka potrzebuje dużo cukru bo się nie zsiada na kg owoców na pewno 1 kg cukru jak nie więcej. Galaretka na surowo zsiada się jeżeli na szklankę soku dasz 1,5 szklanki cukru.

    OdpowiedzUsuń
  5. Przypadkowo poczytałam przepisy na czarna porzeczke. Ale panie nie bierzecie pod uwagę, że ma ona bardzo twarde pesteczki, które " wchodzą " miedzy zęby przy jedzeniu. Mam przepis od pewnej starszej pani. Porzeczki wsypuję do dużego garnka, podlewam odrobine wody= żeby na początku nie przywarły do dna, i mieszając zagotowuję- bez cukru !.Gotuje trochę na wolnym ogniu. Nastepnie porcjami przekładam na sito i przecieram- takie gorace bardzo szybko się przecierają. na sitku zostają pestki, a gorący miąższ wlewam do innego dużego garnka, tam wsypuję cukier i gotuję na malym ogniu ok. 2 godzin. Sprawdzam, czy sa dostatecznie slodkie. Odstawiam- koniecznie- do ostygnięcia. i następnego dnia ponownie zagotowuję- ok. pół godziny ,powinny po wylaniu na spodek gęstnieć. jeżeli nie gęstnieją to znaczy, ze za mało cukru- . Gorące wlewam do słoiczków. Jest to przysmak całej mojej rodziny.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. a ja lubię dżem z pesteczkami i skórkami, przecieraną robię galaretkę

      Usuń
  6. Właśnie robie dżem z czarnej porzeczki i przypominam sobie proporcje u ciebie.Dżemik jest pyszny i musi miec skórki i pestki bez nich mamy gładką galaretkę. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  7. Robiłam właśnie ten dżem i jestem pod wrażeniem jest rewelacyjny. Szybko się robi ja osobiście gotowałam dłużej i wyszedł super. Polecam

    OdpowiedzUsuń
  8. Dżem wyszedł wyśmienity . Ja gotowałam około godziny i jak dla mnie jest super . Polecam ten przepis . Nawet mąż zjadł pierwszy raz dżem z czarnej porzeczki . REWELACYJNY, PROSTY I SMACZNY . DZIĘKUJĘ ZA PRZEPIS

    OdpowiedzUsuń
  9. Słoiczki są już w piwnicy. Mało pracy/ do tej pory owoce mieiłam przez maszynkę /a dżemik wspaniały.Pozdrawiam autorkę

    OdpowiedzUsuń
  10. Genialny dżem, chociaż mój wyszedł kwaśniejszy niż się spodziewałam ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. porzeczki z natury są kwaśne, a owoce zawierają różną ilość cukru w zależności od pogody przy której dojrzewały - wczesne odmiany zwykle bywają kwaśniejsze

      Usuń
  11. Trafiłam do Pani przypadkowo, zaczynam od dżemu z czarnej porzeczki. Napiszę jak "wyszedł", pozdrawiam Grażyna

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger