wpisz czego szukasz

Wpisz czego szukasz

Ładuję...

niedziela, 9 listopada 2014

Piernik staropolski - początek

Święta dopiero za kilka tygodni, ale już teraz jest pora na przygotowanie ciasta jeśli chcemy upiec piernik staropolski. To ciasto w stanie surowym musi dojrzewać jakiś czas, od 3 do 6 tygodni. Potem piecze się piernikowe placki, przekłada czymś pysznym i zostawia jeszcze na kilka dni żeby piernik skruszał. Coś czuję, że będzie bardzo, bardzo pysznie !

Do piernika potrzebna jest koniecznie przyprawa korzenna - ja robię swoją domową mieszankę. 

Jeśli chcecie dowiedzieć się jak wygląda taki piernik w wydaniu świątecznym to bardzo proszę :)


Przepis pochodzi z książki „W staropolskiej kuchni i przy polskim stole”, autorstwa Tadeusza Żakieja (książka zastała wydana pod pseudonimem Maria Lemnis, Henryk Vitry w 1979 r. 

Piernik staropolski, długo dojrzewający - początek


czas przygotowania : ok. 45 minut + kilka tygodni leżakowania 
składniki na 3 duże blaty o wym. ok. 40x28 : 
  • 500 g miodu pszczelego - u mnie 150 g mniszkowego i 350 g lipowego
  • 400 g cukru - dałam po połowie zwykłego i trzcinowego demerara
  • 250 g masła - u mnie 150 g masła i 100 g smalcu wieprzowego
  • 125 ml mleka 

  • 1 kg mąki pszennej - użyłam luksusowej
  • 3 duże jajka 
  • 20 g sody oczyszczonej (3 płaskie łyżeczki)
  • 4 g soli (ok.1/2 łyżeczki)
  • 60 g przyprawy korzennej do piernika 

sposób przygotowania : ciasto na taki piernik zarabia się na kilka tygodni przed Świętami. Ja zrobiłam to wczoraj czyli 8 listopada i moje będzie leżakowało ok. 5-6 tygodni.  

W rondlu rozpuściłam masło i smalec - można użyć samego masła, ale koleżanki radzą żeby tłuszcze pomieszać a dzięki temu piernik będzie smaczniejszy. Do płynnego tłuszczu dodałam miód, cukier i mleko. Mieszałam i podgrzewałam na małym ogniu aż wszystkie składniki się połączyły i rozpuściły. Odstawiłam do ostudzenia.  Można do tej mieszanki dodać też od razu przyprawę piernikową.

Mąkę przesiałam razem z solą i sodą. Dodałam przyprawę do piernika, wymieszałam. Kiedy mieszanka płynna przestygła wlałam ją do miski z mąką. Wbiłam jajka i wyrobiłam ciasto. Będzie miękkie, ale nie martwcie się - dojrzewając zgęstnieje. Tak przygotowane przełożyłam do czystej miski - może być szklana, stalowa albo kamienny garnek -  przykryłam folią spożywczą i schowałam w chłodne miejsce. Można je trzymać w lodówce, w spiżarni albo nawet na balkonie jeśli dobrze je zabezpieczymy przed nieproszonymi gośćmi, opadami czy/i mrozem. 

Po kilku tygodniach kiedy ciasto dojrzeje wezmę się za pieczenie i napiszę Wam dokładnie co trzeba zrobić z nim dalej dalej.   

Zdjęcia i opis dalszej część przygotowań piernika staropolskiego możecie znaleźć TUTAJ

Może też zrobicie taki piernik razem ze mną ? 




12 komentarzy:

  1. mój też już gotowy czeka na święta:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Piekę niemal co roku piernik staropolski dojrzewający i jest to najlepszy z pierników a właściwie to jest prawdziwy piernik a inne to bardziej ciasta o smaku piernika.Wygodne jest również to,że podczas świątecznej gonitwy jedno ciasto mamy już gotowe.I fakt,że można je przechowywać długo także nie jest bez znaczenia.Ja najbardziej lubię z domowej produkcji powidłami śliwkowymi. Narobiłaś mi smaku a akurat w tym roku nie zarobiłam ciasta. Córka na diecie i prosiła,żeby jej nie kusić,więc te święta będą obfitować w potrawy dietetyczne (o ile to możliwe). Jak upieczesz swój piernik to choć oczy nacieszę.Pozdrawiam!
    msewka

    OdpowiedzUsuń
  3. Przepis spisany.
    Robię :)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  4. Czy jak jest juz gotowe to jest twarde?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. świeżo zarobione, zagniecione jest bardzo miękkie - nie dałoby się rozwałkować bo by się mazało, ale przez kilka tygodni leżakowania zgęstnieje. Po upieczeniu placki są twarde, ale po przełożeniu i kilku dniach miękną

      Usuń
  5. Piernik jest super, robi furorę . Mięciutki, korzenny. Tylko ten długi czas oczekiwania. :(, ale na to co dobre warto czekać.:D .Pozdrawiam ciepło z deszczowego Lublina Ewka.

    OdpowiedzUsuń
  6. Pyzo, właśnie ogarniam składniki i jutro będę robić. Pierwszy raz :P Jestem bardzo ciekawa efektów <3

    OdpowiedzUsuń
  7. Dzisiaj zarobiłam. Teraz czekać na święta :)

    OdpowiedzUsuń
  8. ja piernik zarabiam co roku ale nie przekladam tylko zarabiajac dokladam mnostwo bakali i pieke w formach keksowych ,z bakaliami wysmienite ,pozdrawiam i zachecam

    OdpowiedzUsuń
  9. Witam;
    Zrobiłam przyprawę do piernika z Pani przepisu oraz przygotowałam ciasto dodając 60 g przyprawy - ciasto wyszło dość "ostre" czy od leżakowania one zrobi sie łagodniejsze ?
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. bo prawdziwy piernik powinien być pierny czyli właśnie pieprzny i ostrawy w smaku - te ostrość łagodzi słodki miód, leżakowanie przed i po pieczeniu, no i oczywiście jakieś powidła do przełożenia czy lukier bądź polewa czekoladowa

      Usuń
  10. jestem pierwszy raz na tej stronie , zainspirował mnie Pani przepis na ten piernik. Właśnie go zostawiłam do leżakowania i choć surowy już jest pyszny! pozdrawiam , odezwę się po upieczeniu tego smakołyku pochwalić się jaki wyszedł! Elżbieta Krasicka

    OdpowiedzUsuń

Jeśli spodobał Ci się ten post zostaw pod nim swój komentarz. Polub profil mojego bloga na kanałach społecznościowych - FB, Google+, Instragram, Twitter a także Pinterest. Będzie mi bardzo miło gościć Cię znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie na adres izapyzakulinska@gmail.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...