Salatka z szynką dojrzewającą i soczystymi kulkami

  Kolejna letnia sałatka, idealna na upalny dzień. Soczyste, zimne kawałki arbuza i melona fajnie orzeźwiają i dobrze smakują w połączeniu z chrupiącymi liśćmi i szynką. Nadaje się na lunch albo lekką kolację. 

  Wiecie, że melony to są... ogórki?! Tak, te odmiany ogórków czyli jednorocznych roślin z rodziny dyniowatych rosną w wielu rejonach świata. W dzikim środowisku można je spotkać w Afryce, wielu rejonach Azji, w Australii i na wyspach Pacyfiku. Ale od dawna uprawia się melony już prawie na całym świecie. Melony znali starożytni Egipcjanie i Rzymianie, wymienione są nawet z Biblii. Do Polski trafiły w XVII w. Melony zawierają aż do 90 % wody i dzięki temu są mało kaloryczne, mimo dość sporej zawartości cukrów. Przeważnie jada się je na surowo, dobrze schłodzone.

  Arbuz jest kuzynem melona pochodzącym także z rodziny dyniowatych. W Afryce nadal rośnie w niektórych miejscach dziko. W wielu krajach, o ciepłym klimacie, uprawia się arbuzy bo to bardzo lubiane warzywo. Jego soczysty, słodki miąższ jest bardzo orzeźwiający i tak jak melon zawiera mało kalorii. Jedzenie arbuza poprawia przemianę materii i reguluje pracę nerek dzięki działaniu moczopędnemu. Zawiera też likopen wspomagający leczenie nowotworów. Można z miąższu arbuza sporządzać maseczki kosmetyczne o działaniu przeciwzmarszczkowym, tonizującym i ściągającym. Łagodzi też stany zapalne skóry.

  Kiedy zjecie miąższ arbuza to skórki nie wyrzucajcie tak jak zwykle to się robi. Z jej białej części można zrobić pyszne konfitury!

sałatka , dania na upały , lunch , z owocami , kulki z arbuza i melona


Sałatka z arbuzem, melonem i szynką dojrzewającą


czas przygotowania: ok. 15 minut
składniki: 
  • 2 garści liści młodego szpinaku
  • garść liści sałaty endywii
  • kawałek arbuza czerwonego
  • kawałek melona Galia  
  • 6 plasterków szynki surowej, dojrzewającej

  • SOS -5 łyżek oleju rzepakowego
  • kilka listków szpinaku
  • 2-3 łyżeczki soku z cytryny
  • 1/2 łyżeczki miodu
  • do smaku - sól, pieprz mielony

sałatka , dania na upały , lunch , z owocami , kulki z arbuza i melona

Jak zrobić letnią sałatkę z szynką i kulkami owocowymi?

Liście szpinaku i sałaty opłukałam i dobrze osączyłam. Kilka listków szpinaku wrzuciłam do pojemnika blendera. Dodałam olej, sok z cytryny, miód i przyprawy. Zblendowałam na gładką, zieloną emulsję. Trzeba sos dobrze doprawić bo musi dosmaczyć całą sałatkę a inne składniki są dość delikatne.

Melona przekroiłam na pół i łyżką usunęłam pestki ze środka. Specjalną łyżeczką do wydrążania wycięłam kulki miąższu. Takie same kuleczki wycięłam z kawałka dojrzałego arbuza. Kulki można wyciąć wcześniej i schłodzić je dobrze w lodówce albo wyciąć je ze schłodzonych już warzyw.

Porcje zieleniny rozłożyłam na talerzach przekładając je kolorowymi, soczystymi kulkami. Dodałam po 3 cienkie plasterki szynki, zwinięte w róże. Całość skropiłam przygotowanym sosem i podałam od razu.

To świetna sałatka na upalny dzień. Jeśli nie macie takie łyżeczki do wydrążania kulek możecie pokroić arbuza i melona w zgrabne kawałki - kostkę albo paski. Sałatka nic nie straci na smaku!

sałatka , dania na upały , lunch , z owocami , kulki z arbuza i melona

1 komentarz:

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger