Ciasto bez pieczenia. Torcik piankowy z brzoskwiniami i winną galaretką

Zimny torcik brzoskwiniowy z owocami i galaretką. Leciutki jak mgiełka, piankowy i soczysty. Po prostu przepyszny! Taki deser jest świetnym pomysłem na upały, zamiast pieczonych ciast a jestem pewna, że będzie smakował każdemu. 

Użyłam brzoskwiń płaskoowocowych zwanych paraguayo bo takie akurat miałam. Mają ciekawy kształt - są spłaszczone, jakby przydeptane, a na środku mają wyraźne wgłębienie. Z powodu kształtu czasami nazywa się je także brzoskwiniami donutowymi albo ciasteczkowymi. Te owoce pochodzą z Chin skąd do Anglii i Ameryki trafiły w XIX w. Uprawia się je już także w Polsce.

Brzoskwinie ciasteczkowe mają jasny miąższ, od prawie białego do pomarańczowego, mechatą jak na brzoskwinie przystało skórkę i w środku okrągłą, niedużą pestkę. Są słodkie a według wielu smakoszy nawet smaczniejsze od zwykłych. Kupując je zwróćcie uwagę żeby owoce nie miały żadnych uszkodzeń, obić ani skaleczeń. Sprzedaje się je kiedy jeszcze nie są całkowicie dojrzałe więc po przyniesieniu do domu mogą poleżeć 1-3 dni żeby nabrać słodyczy i zmięknąć. Można je włożyć do papierowej torby co przyspieszy proces dojrzewania a także zabezpieczy owoce przed owadami. Oczywiście do prezentowanego dzisiaj deseru możecie użyć zwykłych brzoskwiń a nawet nektarynek jeśli ktoś woli. Torcik będzie równie dobry.

Upały na razie nie odpuszczają więc może przyda się komuś przepis na Chłodnik brzoskwiniowy z grzaneczkami.

pianka brzoskwiniowa , brzoskwinie poaraguayo , deser piankowy , ciasto bez pieczenia , galaretka na winie , z owocami


Pianka brzoskwiniowa z galaretką, bez pieczenia

czas przygotowania: 30 minut + kilka/kilkanaście godzin  na wszystkie etapy chłodzenia
składniki: 
  • SPÓD - 160 g herbatników maślanych - u mnie 100 g kakaowych i 60 g zwykłych
  • 50 g masła

  • PIANKA - 250 ml śmietanki kremówki 30%
  • 50 g cukru pudru
  • 500 g brzoskwiń paraguayo
  • sok z połowy cytryny
  • 1 op. galaretki w proszku brzoskwiniowej albo pomarańczowej 
  • 100 ml wody

  • WIERZCH - 500 g brzoskwiń paraguayo 
  • 1 op. galaretki z proszku brzoskwiniowej albo pomarańczowej 
  • 100 ml wody
  • 300 ml schłodzonego białego wina, wytrawnego albo półsłodkiego 

pianka brzoskwiniowa , brzoskwinie poaraguayo , deser piankowy , ciasto bez pieczenia , galaretka na winie , z owocami
pianka brzoskwiniowa , brzoskwinie poaraguayo , deser piankowy , ciasto bez pieczenia , galaretka na winie , z owocami
pianka brzoskwiniowa , brzoskwinie poaraguayo , deser piankowy , ciasto bez pieczenia , galaretka na winie , z owocami

Jak zrobić lekki torcik brzoskwiniowy? 

Naszykowałam tortownicę śr. 22 cm, wyłożyłam dno papierem do pieczenia. Brzoskwinie umyłam, włożyłam do miski i zalałam wrzącą wodą. Po 2-3 minutach odcedziłam i przelałam zimną wodą. Owoce obrałam ze skórki i usunęłam pestki. Połowę pokroiłam w plasterki, połowę zmiksowałam dodając sok z cytryny, odstawiłam do lodówki. Obie galaretki zalałam w oddzielnych naczyniach 100 ml zimnej wody każdą a kiedy napęczniały podgrzewałam mieszając aż zupełnie się rozpuściły. Odstawiłam.

SPÓD - ciasteczka pokruszyłam drobno, ale nie miksowałam na pył. Masło rozpuściłam i przestudziłam. Wlałam do ciasteczek i dokładnie wymieszałam. Masę przełożyłam do tortownicy i dość mocno ugniotłam. Wygodnie zrobić to dociskając, miejsce przy miejscu, płaskim dnem szklanki. Tortownicę odstawiłam do lodówki.

PIANKA - mocno schłodzoną śmietankę ubiłam na sztywno. Pod koniec ubijania dodałam cukier. Zmiksowane brzoskwinie wymieszałam z rozpuszczoną wcześniej galaretką i całość połączyłam ze śmietanką. Masę wylałam to schłodzonej tortownicy z ciasteczkowym spodem. Odstawiłam do lodówki na 2-3 godziny żeby pianka dobrze zastygła.

WIERZCH - na zastygniętej piance ułożyłam koliście i gęsto plasterki brzoskwiń. Wino wymieszałam z rozpuszczoną galaretką i dopiero gęstniejącą mieszanką zalałam owoce. Formę ponownie odstawiłam do lodówki, tym razem na całą noc żeby całość dobrze się scaliła i schłodziła.

Jeśli taki torcik będziecie podawać także dzieciom to oczywiście trzeba zrezygnować z wina do galaretki - można je zastąpić po prostu wodą albo jasnym sokiem owocowym.

pianka brzoskwiniowa , brzoskwinie poaraguayo , deser piankowy , ciasto bez pieczenia , galaretka na winie , z owocami


4 komentarze:

  1. Pyszne ciasto. Patrząc na zdjęcie aż się jeść zachciewa.

    OdpowiedzUsuń
  2. Cudowny torcik! :)
    Prezentuje się pięknie! *.*

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo lubię ciasta bez pieczenia :)

    OdpowiedzUsuń
  4. bardzo dziękuję za przepis, na pewno sprobuję, bo bardzo odpowiada mi właśnie połączenie brzoskwiń ciasteczek z kremem o .. smaku tych brzoskwiń.Pozdrawiaw.

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger