Sałatka z uszaków bzowych z warzywami

Wczesna wiosna a ja robię przetwory i pakuję sałatkę w słoiki. Dziwne to, prawda? Jednak może wcale nie takie dziwne kiedy zobaczycie co w niej jest. 

To sałatka z uszaków bzowych. Te grzyby rosną prawie cały rok, jednak najczęściej zbieram je właśnie wczesną wiosną bo sprzyjają im częste deszcze i  łatwo je znaleźć kiedy krzewy nie mają jeszcze liści. Grzyby na tę sałatkę  zebrałam podczas kulinarnego wyjazdu za miasto. Dodałam do nich trochę warzyw, bardzo aromatyczną zalewę i powstała pyszna, orientalna sałatka.

Uszaki bzowe to bliski krewniak chińskich grzybw mun, składnika wielu potraw kuchni chińskiej. Można je też wykorzystać na wiele sposobów w codziennym gotowaniu. Zobaczy przepis na smakowity schab  z uszakami.

sałatka z uszakami bzowymi , ucho bzowe , domowe przetwory , moja spiżarnia , grzyby , ucho judasza , sałatka orientalna , domowe jedzenie , grzybobranie


Ucho bzowe w sałatce z warzywami

czas przygotowania: ok. 30 minut + czas marynowania + czas pasteryzacji
składniki: 
  • SAŁATKA - 700 g świeżych uszaków bzowych 
  • 1 średnia marchewka 
  • 3 łodygi selera naciowego 
  • 1 mała cebula biała
  • 1 mała papryczka ostra
  • 2 cm korzenia imbiru
  • 1 łyżka gorczycy białej
  •  
  • ZALEWA - 300 ml octu ryżowego 
  • 3 łyżki miodu naturalnego, wielokwiatowego
  • 2 łyżki cukru  
  • 1 mała płaska łyżeczka soli
  • 4 kulki ziela angielskiego 
  • 5 cm kory cynamonu 
  • 5 goździków
  • 3 liście laurowe  
  • 1 ząbek czosnku, pokrojony w plasterki
  •  
  • lekko osolony wrzątek do obgotowania grzybów


sałatka z uszakami bzowymi , ucho bzowe , domowe przetwory , moja spiżarnia , grzyby , ucho judasza , sałatka orientalna , domowe jedzenie , grzybobranie
sałatka z uszakami bzowymi , ucho bzowe , domowe przetwory , moja spiżarnia , grzyby , ucho judasza , sałatka orientalna , domowe jedzenie , grzybobranie
sałatka z uszakami bzowymi , ucho bzowe , domowe przetwory , moja spiżarnia , grzyby , ucho judasza , sałatka orientalna , domowe jedzenie , grzybobranie
sałatka z uszakami bzowymi , ucho bzowe , domowe przetwory , moja spiżarnia , grzyby , ucho judasza , sałatka orientalna , domowe jedzenie , grzybobranie
sałatka z uszakami bzowymi , ucho bzowe , domowe przetwory , moja spiżarnia , grzyby , ucho judasza , sałatka orientalna , domowe jedzenie , grzybobranie

Jak zrobić sałatkę z uszaków bzowych?

Uszaki namoczyłam w zimnej wodzie. Po pierwsze te nieco obsuszone nasiąkły i wróciły do naturalnych rozmiarów a po drugie wszystkie drobinki kory czy liści łatwiej będzie usunąć lub same się odkleją. Grzyby odkładnie oczyściłam, przepłukałam i osączyłam. Podana w przepisie waga grzybów to waga grzybów czystych, gotowych do użycia.

Uszaki obgotowałam w lekko osolonej wodzie przez 10 minut, osączyłam. Kiedy przestygły pokroiłam w paski.

Warzywa oczyściłam. Marchewkę oskrobałam, pokroiłam w słupki. Selera oczyściła z łykowatych nerwów, pokroiłam w ukośne, grube plasterki. Imbir obrałam ze skórki, posiekałam. Z ostrej papryczki usunęłam gniazdo nasienne, miąższ pokroiłam w drobne paseczki. Cebulę obrałam, pokroiłam w cienkie piórka. Wszystkie rozdrobnione warzywa wymieszałam z grzybami, dosypałam ziarna gorczycy.

W rondlu umieściłam wszystkie składniki zalewy i gotowałam ok. 15 minut na niedużym ogniu.  Przecedziłam i gorącym zalałam wymieszane składniki sałatki. Odstawiłam na pół godziny.

Następnie sałatkę nałożyłam dość ciasno do wyparzonych słoików, uzupełniłam zalewą z dna miski i zakręciłam słoje. Wstawiłam je do garnka wyłożonego na dnie ściereczką. Wlałam zimną wodę tak żeby sięgała do 3/4 wysokości słoików i pasteryzowałam przez 20 minut. Woda w garnku ma najwyżej lekko mrugać a nie gotować się.

Po pasteryzacji wyjęłam słoiki i odstawiłam je do wystudzenia ustawiając do góry dnem. Sałatka jest dobra do jedzenie po przynajmniej kilku dniach kiedy smaki się przegryzą.

sałatka z uszakami bzowymi , ucho bzowe , domowe przetwory , moja spiżarnia , grzyby , ucho judasza , sałatka orientalna , domowe jedzenie , grzybobranie




3 komentarze:

  1. Pyzuniu, gdzie podziała się lista zaprzyjaźnionych blogów?
    Pozdrawiam-Aniuta z Łodzi

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. kilka tzw. wtyczek umieszczonych na blogu musiałam usunąć bo coś szwankowało, ale jak ogarnę problem to pewnie wróci

      Usuń
  2. Koniecznie muszę zrobić parę słoiczków takiej sałatki,wygląda pysznie i trzeba koniecznie spróbować

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger