środa, 13 kwietnia 2016

Sałatka z uszaków bzowych z warzywami

Wczesna wiosna a ja robię przetwory i pakuję sałatkę w słoiki. Dziwne to, prawda? Jednak może wcale nie takie dziwne kiedy zobaczycie co w niej jest. 

To sałatka z uszaków bzowych. Te grzyby rosną prawie cały rok, jednak najczęściej zbieram je właśnie wczesną wiosną bo sprzyjają im częste deszcze i  łatwo je znaleźć kiedy krzewy nie mają jeszcze liści. Grzyby na tę sałatkę  zebrałam podczas kulinarnego wyjazdu za miasto. Dodałam do nich trochę warzyw, bardzo aromatyczną zalewę i powstała pyszna, orientalna sałatka.

Uszaki bzowe to bliski krewniak chińskich grzybw mun, składnika wielu potraw kuchni chińskiej. Można je też wykorzystać na wiele sposobów w codziennym gotowaniu. Zobaczy przepis na smakowity schab  z uszakami.

sałatka z uszakami bzowymi , ucho bzowe , domowe przetwory , moja spiżarnia , grzyby , ucho judasza , sałatka orientalna , domowe jedzenie , grzybobranie


Ucho bzowe w sałatce z warzywami

czas przygotowania: ok. 30 minut + czas marynowania + czas pasteryzacji
składniki: 
  • SAŁATKA - 700 g świeżych uszaków bzowych 
  • 1 średnia marchewka 
  • 3 łodygi selera naciowego 
  • 1 mała cebula biała
  • 1 mała papryczka ostra
  • 2 cm korzenia imbiru
  • 1 łyżka gorczycy białej
  •  
  • ZALEWA - 300 ml octu ryżowego 
  • 3 łyżki miodu naturalnego, wielokwiatowego
  • 2 łyżki cukru  
  • 1 mała płaska łyżeczka soli
  • 4 kulki ziela angielskiego 
  • 5 cm kory cynamonu 
  • 5 goździków
  • 3 liście laurowe  
  • 1 ząbek czosnku, pokrojony w plasterki
  •  
  • lekko osolony wrzątek do obgotowania grzybów


sałatka z uszakami bzowymi , ucho bzowe , domowe przetwory , moja spiżarnia , grzyby , ucho judasza , sałatka orientalna , domowe jedzenie , grzybobranie
sałatka z uszakami bzowymi , ucho bzowe , domowe przetwory , moja spiżarnia , grzyby , ucho judasza , sałatka orientalna , domowe jedzenie , grzybobranie
sałatka z uszakami bzowymi , ucho bzowe , domowe przetwory , moja spiżarnia , grzyby , ucho judasza , sałatka orientalna , domowe jedzenie , grzybobranie
sałatka z uszakami bzowymi , ucho bzowe , domowe przetwory , moja spiżarnia , grzyby , ucho judasza , sałatka orientalna , domowe jedzenie , grzybobranie
sałatka z uszakami bzowymi , ucho bzowe , domowe przetwory , moja spiżarnia , grzyby , ucho judasza , sałatka orientalna , domowe jedzenie , grzybobranie

Jak zrobić sałatkę z uszaków bzowych?

Uszaki namoczyłam w zimnej wodzie. Po pierwsze te nieco obsuszone nasiąkły i wróciły do naturalnych rozmiarów a po drugie wszystkie drobinki kory czy liści łatwiej będzie usunąć lub same się odkleją. Grzyby odkładnie oczyściłam, przepłukałam i osączyłam. Podana w przepisie waga grzybów to waga grzybów czystych, gotowych do użycia.

Uszaki obgotowałam w lekko osolonej wodzie przez 10 minut, osączyłam. Kiedy przestygły pokroiłam w paski.

Warzywa oczyściłam. Marchewkę oskrobałam, pokroiłam w słupki. Selera oczyściła z łykowatych nerwów, pokroiłam w ukośne, grube plasterki. Imbir obrałam ze skórki, posiekałam. Z ostrej papryczki usunęłam gniazdo nasienne, miąższ pokroiłam w drobne paseczki. Cebulę obrałam, pokroiłam w cienkie piórka. Wszystkie rozdrobnione warzywa wymieszałam z grzybami, dosypałam ziarna gorczycy.

W rondlu umieściłam wszystkie składniki zalewy i gotowałam ok. 15 minut na niedużym ogniu.  Przecedziłam i gorącym zalałam wymieszane składniki sałatki. Odstawiłam na pół godziny.

Następnie sałatkę nałożyłam dość ciasno do wyparzonych słoików, uzupełniłam zalewą z dna miski i zakręciłam słoje. Wstawiłam je do garnka wyłożonego na dnie ściereczką. Wlałam zimną wodę tak żeby sięgała do 3/4 wysokości słoików i pasteryzowałam przez 20 minut. Woda w garnku ma najwyżej lekko mrugać a nie gotować się.

Po pasteryzacji wyjęłam słoiki i odstawiłam je do wystudzenia ustawiając do góry dnem. Sałatka jest dobra do jedzenie po przynajmniej kilku dniach kiedy smaki się przegryzą.

sałatka z uszakami bzowymi , ucho bzowe , domowe przetwory , moja spiżarnia , grzyby , ucho judasza , sałatka orientalna , domowe jedzenie , grzybobranie




2 komentarze:

  1. Pyzuniu, gdzie podziała się lista zaprzyjaźnionych blogów?
    Pozdrawiam-Aniuta z Łodzi

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. kilka tzw. wtyczek umieszczonych na blogu musiałam usunąć bo coś szwankowało, ale jak ogarnę problem to pewnie wróci

      Usuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie na adres izapyzakulinska@gmail.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...