Na deser. Tarta z makiem, figami i migdałami

Chyba stęskniłam się za pieczeniem bo jednego dnia upiekłam dwie tarty. Jedną, tartę z kurkami, już Wam przedstawiłam wiec czas na deser - tartę z figami i makiem. 

Właściwie to miało być ciasto ze śliwkami , ale kiedy ze straganu uśmiechnęły się do mnie dorodne figi musiałam je wziąć. Postanowiłam, wedle popularnego powiedzenia, połączyć figę z makiem i tylko pasternaku tutaj brak :D W trakcie wieczornych pogaduch okazało się, że także Agnieszka z najsmaczniejsze.pl ma figi i też upiekła tartę. Wielkie umysły myślą podobnie ? Chyba tak i dzięki temu na weekend macie dwie propozycje na pyszne figowe wypieki - moja tarta na kruchym spodzie a Agnieszki na francuskim. Każdy wybierze sobie ten, który bardziej mu się spodoba. 

Figi nadają się nie tylko do deserów - spróbujcie sałatki z fig i pieczonego kurczaka albo sałatki z figami i wątróbką

tarta makowa z figami, ciasto makowe, krucha tarta, kruche ciasto, figa z makiem, smaczna pyza


Tarta z makiem, figami i migdałami 

czas przygotowania : ok. 90 minut + czas studzenia
składniki : 
  • CIASTO - 200 g mąki pszennej luksusowej 
  • 1/5 łyżeczki soli 
  • 100 g masła 
  • 70 g cukru pudru 
  • 2 żółtka
  •  
  • NADZIENIE - 100 g suchego maku mielonego 
  • ok. 200 ml mleka
  • 1 jajko - oddzielnie żółtko i białko 
  • 50 g cukru pudru 
  • 9 łyżek mielonych migdałów 
  • 2 łyżki rumu 
  • 6 łyżek śmietanki słodkiej 30 %
  •  
  • DODATKOWO - 8 dorodnych fig 
  • 30 g migdałów w słupkach 
  • ok. 50-80 g marcepanu 
  • 2-3 łyżki soku z cytryny
  • kilka łyżek cukru pudru

tarta makowa z figami, ciasto makowe, krucha tarta, kruche ciasto, figa z makiem, smaczna pyza



sposób przygotowania :  CIASTO - mąkę przesiałam razem z solą i cukrem. Dodałam pokrojone na kawałki zimne masło i roztarłam rękami aż nie było widać kawałków tłuszczu, powinien powstać taki mokry piasek. Dodałam żółtka i szybko zagniotłam ciasto. Uformowałam je w dysk, zawinęłam w folię spożywczą, schowałam do lodówki na 30 minut. Schłodzone ciasto rozwałkowałam lekko podsypując mąką. Pomagając sobie wałkiem przeniosłam ciasto do formy, wylepiłam nim spód i brzegi, dociskając. Użyłam formy do tarty o śr. 22 cm. Ciasto nakłułam gęsto widelcem i przykryłam arkuszem folii aluminiowej a na nią wysypałam warstwę obciążnika - może być suchy groch, fasola, kulki ceramiczne... Blaszkę wstawiłam do piekarnika nagrzanego do 220 st. C, piekłam ok. 12 minut. Po upieczeniu wyjęłam formę a z ciasta usunęłam folię. 

NADZIENIE - mak wsypałam do rondelka, zalałam mlekiem, gotowałam na malutkim ogniu ok. 20-30 minut aż wchłonął cały płyn - masa powinna być prawie sucha. Trzeba często mieszać i pilnować żeby mak się nie przypalił. Odstawiłam do ostudzenia. Zimny wymieszałam z mielonymi migdałami, rumem, śmietanką i żółtkiem. Białko ubiłam na sztywną pianę, dodałam cukier i jeszcze chwilę ubijałam. Dodałam do masy makowej i delikatnie wmieszałam. Tak przygotowaną masę wyłożyłam na podpieczony spód. 

Figi umyłam i osuszyłam. Poprzekrawałam je od góry na krzyż, ale nie docinając do podstawy, i lekko rozchyliłam. Ułożyłam, jedna przy drugiej, wokół brzegu tarty i lekko wciskając je w nadzienie makowe. Tartę ponownie wstawiłam do piekarnika i piekłam 30 minut w temperaturze 180 st. C. Po upieczeniu wyjęłam, odstawiłam do ostudzenia. 

Słupki migdałowe lekko zrumieniłam na suchej patelni. Z soku cytrynowego i cukru pudru utarłam lukier. Przy pomocy pędzelka posmarowałam nim jeszcze leciutko ciepłą tartę - owoce dzięki temu będą błyszczące. W środek każdej figi włożyłam kuleczkę marcepanu a całość posypałam słupkami migdałowymi. 


tarta makowa z figami, ciasto makowe, krucha tarta, kruche ciasto, figa z makiem, smaczna pyza

8 komentarzy:

  1. Oooo... bardzo sexy... To alergikom naleśniki, a NieAlergikom taką tartę, niom :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo dobre zdjęcia kulinarne Pani wykonuje. Pełen profesjonalizm.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dziękuję za miłe słowa, ale do profesjonalizmu to mi daleko :)

      Usuń
  3. Uwielbiam każdy składnik z osobna. Razem to już czysta poezja! :)

    OdpowiedzUsuń
  4. jakoś nie zasmakowałam w figach, nie wiem czy to kwestia pestek czy zupełnie czegoś innego, no ale może kiedyś znowu zasmakuje w figach :)
    a tarta wygląda smakowicie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja jakąś wielką miłośniczką też nie jestem, ale jeśli będziesz miała kiedyś okazję być w cieplejszym kraju gdzie rosną to spróbuj takiej prosto z drzewa - zupełnie inna bajka :)

      Usuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger