Babka piaskowa, dwukolorowa

Babka piaskowa, właśnie taka z dwukolorowego ciasta, jest jednym z pysznych i ciepłych wspomnień mojego dzieciństwa. Pyszną babeczkę piaskową piekła stryjenka Krystyna kiedy spodziewała się gości. 

Nie pamiętam zupełnie innych ciast w Jej wykonaniu za to smak babki mam w pamięci i znam doskonale. Zawsze bardzo ją lubiłam. Kiedy byłam mała i dopytywałam się dlaczego to ciasto nazywa się piaskowe stryjenka pokazała mi swoją okrągłą foremkę, która była bardzo podobna do foremek jakimi bawiłam się w piaskownicy. Powiedziała też, że ta babka jest właśnie z prawdziwego, chociaż kupowanego w specjalnym sklepie, piasku i dlatego tak się kruszy na talerzyku.  Dziś wydaje mi się to śmieszne a nawet głupie, takie wciskanie dziecku nieprawdziwej wersji, ale wtedy wierzyłam w nią przez długi czas i bardzo mi się podobało, że jemy takie niezwykle ciasto.

Stryjenki Krystyny dawno już nie ma na tym świecie, ale babkę piaskową mogę upiec sama i powspominać... Wy też upieczcie sobie taką babeczkę bo jest naprawdę dokonała.


Babka piaskowa z kakao

czas przygotowania: 15 min. + 60 min. pieczenia
składniki: 
  • 4 średnie jajka
  • 1/5 łyżeczki soli
  • 210 g drobnego cukru 
  • 130 g mąki ziemniaczanej 
  • 160 g + 20g mąki pszennej t.500 
  • 8g kakao naturalnego 
  • 1 czubata łyżeczka proszku do pieczenia
  • 1 łyżeczka pasty waniliowej albo ziarenka z 1 laski wanilii
  • 200 g masła
  •  
  • do formy - 1 łyżeczka masła
  • 1 czubata łyżka semoliny albo bułki tartej 
Zobaczcie też przepis na Babkę piaskową z kwiatami akacji - już niedługo będzie można znowu taką zrobić!  

Jak zrobić pyszną babkę piaskową?

Naszykowałam formę na babkę, taką z kominkiem. Wysmarowałam odrobiną miękkiego masła i wysypałam dokładnie semoliną. Mąkę pszenną (160g) przesiałam razem z mąką ziemniaczaną i proszkiem do pieczenia. Kostkę masła rozpuściłam w rondelku.

Jajka wybiłam do miski i zmiksowałam krótko dodając sól. Dosypałam cukier i ubijałam aż masa była bardzo gęsta, puszysta i prawie biała. Stopniowo dosypywałam mieszankę mączną, po łyżce,  mieszając mikserem na najmniejszych obrotach. Na koniec dodałam pastę waniliową i cienkim strumieniem wlałam przestudzone masło. Ciasto podzieliłam na 2 części, niekoniecznie równe - jednej może być nieco mniej. Do większej dodałam 20g mąki pszennej a do drugiej, tej mniejszej, kakao - oba składniki wsypywałam przesiewając przez sitko żeby nie było grudek. Wymieszałam dokładnie.

Do naszykowanej formy wlałam najpierw jasne ciasto a następnie, na środek, ciemne. Można wlewać je też naprzemiennie, po połowie porcji. Babkę piekłam ok. 60 min. w piekarniku nagrzanym do 170 st. C, grzanie góra/dół. Po upieczeniu pozwoliłam je nieco przestygnąć, ale jeszcze ciepłą wyjęłam odwracając wierzchem do dołu i tak stawiając na desce żeby nieco wyrównać wybrzuszenie jakie zawsze w babeczkach się robi.

Kiedy babka ostygła oprószyłam ją cukrem pudrem.



17 komentarzy:

  1. Piękna babeczka, z przyjemnością zjadłabym kawałeczek:)) A swoją drogą, czego to ciocie nie wymyślą:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Oj ostatnio szalejesz kulinarnie Pyzo!!!To masełko,ten chlebek a teraz na osłodę taka babka.Podziwiam Cię za Twój kunszt kulinarny i fotografie tak "smakowite".Rewelacja:)

    OdpowiedzUsuń
  3. pięknie wygląda, będzie idealna na święta

    OdpowiedzUsuń
  4. Babka na pewno pyszna, a foremka cudna!!!

    OdpowiedzUsuń
  5. Piekna foremka na babke, gdzie mozna taka kupic??? a babeczka wyszla wspaniala!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja swoją foremkę dostałam w prezencie, ale można je kupić na "ale dobre pl", niestety są drogie, ok. 150 zł sztuka

      Usuń
  6. Piekłam na Wielkanoc w formie keksowej - wyrosła wspaniale. Dodałam odrobinę aromatu rumowego i babka okazała się wspaniałym uzupełnieniem świątecznego menu.

    OdpowiedzUsuń
  7. Piekłam na Wielkanoc, bardzo dobra, polecam. Emilia

    OdpowiedzUsuń
  8. A czy mogłabym wiedzieć jakiej średnicy jest Twoja forma właśnie robię tą babeczkę ale mam chyba za dużą formę :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Właśnie upiekłam ! Wyglada wspaniale i jestem pewna ,że będzie PYCHA ! Przy okazji dziękuje
    za interesujace i bardzo smaczne przepisy :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Wczoraj piekłam babeczki czekoladowe, a dziś babka piaskowa (bez kakao), zebra i jabłecznik królewski. Wszystko przepyszne. Dziękuję i Życzę Wesołych Świąt!

    OdpowiedzUsuń
  11. Dzień dobry , mam pytanko, czy zamiast masła można dać margarynę np. kasie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. można, ja rzadko używam margaryny bo wolę maślany smak w ciastach

      Usuń
  12. Mam pytanko w jakiej wielkości formie piecze pani babkę,mam tylko zwykłe kwksówki różnej wielkości,ale chciałbym sobie coś kupić tyle że niewiem jakiej wielkości najlepszą byłaby forma do babki:/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. taka forma ma mniej więcej 10 cm wysokości i 22 średnicy

      Usuń
  13. czy zamiast masła mozna użyc oleju? jesli tak.to ile?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten przepis jest z użyciem masła i masło daje tu dużo smaku. Zamieniając na olej trzeba by zmierzyć ile ml ma rozpuszczone 200 g masła i wlać tyle samo oleju. W tej chwili tego nie zmierzę.

      Usuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger