środa, 2 sierpnia 2017

Kapusta kiszona z burakami i kminkiem

Kolejny pomysł na pyszną, domową kiszonkę czyli Smaczna Pyza znowu sieje ferment!  

Dzisiejsza propozycja, i ostatnio moja ulubiona surówka, to kapusta kiszona razem z tartym burakami, o piękny kolorze i wspaniałym smaku. Właściwie jest to już gotowa surówka, nie wymagająca doprawiania, będąca dobrym dodatkiem do wielu dań obiadowych. Możecie przygotować ją w mniejszych słoikach, takich do zużycia przy jednym, dwóch podejściach. 

Do znudzenia będę powtarzać, że kiszonki to samo zdrowie! Zawierają mnóstwo witamin i związków mineralnych. Świetnie regulują przemianę materii, są niskokaloryczne, a proces fermentacji sprawia, że kiszone warzywa stają się lżej strawne. Powinniśmy jeść lub pić kiszonki i napoje fermentowane nawet codziennie, ale nie można przesadzać z ilościami, szczególnie mając nie przyzwyczajony do nich żołądek.

Kapustę można też ukisić w kawałkach zalewając ją solanką - spróbuj! 

kiszonki, warzywa kiszone, surówka z kapusty kiszonej, kiszone buraki, sieje ferment, fermentacja, przetwory,


Kapusta kiszona razem z burakami, zieleniną i kminkiem

czas przygotowania: 20 minut + czas leżakowania kapusty + kilka dni kiszenia
składniki:
  • 1 kg kapusty białej
  • 350 g buraków ćwikłowych
  • 1 pęczek koperku
  • 1/2 pęczka natki pietruszki
  • 2 łyżeczki ziarenek kminku
  • 2 ząbki czosnku
  • 1 łyżeczka świeżo startego chrzanu
  • 20 g soli niejodowanej - 1 łyżka 
  • ew. starter czyli 1-2 łyżki wody z kiszonych ogórków

surowka z kiszonej kapusty, kiszonki, domowe przetwory, buraki kiszone, z kminkiem, kminek, warzywa kiszone, kiszonka w sloiki, sieje ferment

Jak przygotować kapustę kiszoną z burakami?

Główkę kapusty oczyściłam z wierzchnich, uszkodzonych liści. Przekroiłam na pół a następnie na ćwiartki. Poszatkowałam cienko - ja zrobiłam to nożem, ale możecie użyć szatkownicy lub robota kuchennego.

Rozdrobnioną kapustę przesypałam do miski i posypałam solą. Mieszałam przez kilka gniotąc kawałki warzywa w rękach. Odstawiłam na godzinę żeby kapusta zmiękła i puściła sok.

Buraki umyłam, cienko obrałam, starłam na tarce jarzynowej o dużych oczkach. Czosnek obrałam, posiekałam, dodałam do buraków. Dodałam też odrobinę startego na najdrobniejszych oczkach tarki jarzynowej chrzanu. Wymieszałam. Zieleninę posiekałam.

kapusta kiszona z burakami, warzywa kiszone, surowka z kiszonej kapusty, sieje ferment, fermentacja, kisimy w domu


Do wyparzonego słoja nakładałam warstwami kapustę, buraki i przesypywałam je zieleniną. Warstwy kapusty ubijałam drewnianym, wyparzonym tłuczkiem. Na wierzch wlałam resztę soku z kapusty jaki został mi w misce. Dodałam też 2 łyżki wody z kiszących się od 3 dni w kamionkowym garnku ogórków. To nie jest konieczne, ale ten dodatek będzie starterem do procesu kiszenia i kapusta ukisi się szybciej.

Ważne! Nie nakładajcie warzyw wyżej niż do 3/4 wysokości słoika bo nawet jeśli je dobrze ubijecie to w procesie kiszenia powstające gazy podniosą je mocno. Wierzch warzyw musi być przykryty płynem - jeśli kapusta puści zbyt mało soku dolejcie więcej wody od ogórków albo po prostu zwykłej, przegotowanej i ostudzonej wody.  Nie za dużo i nie do pełna, wystarczy 1-2 cm nad powierzchnię kapusty.

Słój zakręciłam, ale niezbyt mocno i odstawiłam na kilka dni. Jeśli jest bardzo ciepło to po 3-4 dniach kapusta będzie już ukiszona i można ją jeść. Po napoczęciu kiszonki ugniećcie resztę tak żeby wierzch był nadal przykryty sokiem.

Po kilka dniach słój można wynieść w chłodne miejsce żeby spowolnić proces kiszenia albo nawet schować go do lodówki. Przed wyniesieniem dokręcam mocno zakrętkę. U mnie stoi na blacie kuchennym i codziennie zjadamy przynajmniej niewielką porcję takiej surówki. Kapusta im dłużej się kisi tym jest oczywiście kwaśniejsza.

Niektórzy uważają, że kapustę podczas kiszenia należy odgazowywać czyli odkręcać słoiki i ugniatać kapustę żeby zbierające się gazy uszły. Przyznam, że tego nie robię - jeśli nie nałożycie kapusty zbyt dużo do słoika i nie zakręcicie od razu mocno zakrętki to gazy powoli będą uchodzić same. Odkręcanie słoików może wpłynąć na trwałość kiszonki. Ważna jest też temperatura w pomieszczeniu gdzie stoją kiszonki. Najlepiej żeby była w przedziale 20, max. 25 st. C, nie więcej bo w wyższej proces kiszenia przebiega zbyt gwałtownie. 

kapusta kiszona z burakami, buraczki kiszone, kiszone warzywa, kiszonki, fermentacja, sieje ferment, samo zdrowie

14 komentarzy:

  1. Witam
    Przepis super, tylko czy można zakisić w ten sposób kapustę z burakami na zimę. Co zmienić w przepisie, żeby można było przechowywać taka kiszonkę w piwnicy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niczego nie trzeba zmieniać tylko po kilku dniach wynieść kiszonkę w chłodne miejsce

      Usuń
    2. Witam, co trzeba zrobić z kminkiem?

      Usuń
    3. dosypać do poszatkowanej kapusty razem z solą

      Usuń
  2. Czy tak zakiszona kapuste nie potrzeba odgazowywac? , jak kisze sama to po ok 2 dniach zawsze odgazowuje

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. można, ale otworzenie słoika może wpłynąć na trwałość kiszonki - lepiej nie nakładać więcej niż do 3/4 wysokości naczynia i nie zakręcać słoików na siłę, tylko lekko, żeby gazy same uchodziły a dopiero po kilku dniach dokręcić

      Usuń
  3. Pięknie wygląda, zaraz po powrocie do domu muszę zrobić sobie taką kapustkę. I to pewnie od razu w ilości odpowiedniej do przechowania - zapas na zimę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. też muszę zrobić zapas bo ta kapusta bardzo mi przypadła do gustu

      Usuń
  4. Fajny pomysl - kapusta i buraczki - samo zdrowie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kiszonki są skarbnicą witamin i mikroelementów, a ich zrobienie w domu nie jest trudne

      Usuń
  5. Witam, chciałabym się dowiedzieć do czego dodajemy kminek i na jakim etapie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. kminek dosypuję razem z solą do poszatkowanej kapusty

      Usuń
    2. Serdecznie dziękuję za szybką odpowiedź. Mam jeszcze małe pytanie-czy buraki i wszystkie pozostałe składniki można wymieszać z kapustą i taką mieszanką wypełniać słoiki, czy konieczne są warstwy?

      Usuń
    3. Jak najbardziej można wszystko wymieszać razem kiedy kapusta już puści sok

      Usuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie na adres izapyzakulinska@gmail.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...