Młoda kapusta kiszona w solance z miodem

Kiedy myślimy o kapuście kiszonej to mamy na myśli kapustę szatkowaną w cienkie paseczki. Zwykle kisi się ją dopiero na zimę, ale młoda kapusta też się do tego nadaje. W niektórych rejonach kisi się też całe liście a nawet całe główki kapusty, ale do tego potrzebna jest już mniejsza lub większa beczka. W blogowych warunkach mam miejsce tylko na słoiki więc kapustę kiszę krojąc ją na cząstki.

Próbowałeś już kiszonej kalerosse?

Taka kapusta kiszona w kawałkach jest dobrym dodatkiem dań obiadowych, tak jak ogórki kiszone. Z pieczonymi żeberkami smakuje świetnie. Liści można używać do kanapek czy sałatek. Jest jędrna i chrupiąca, ale jednocześnie delikatniejsza i mniej kwaśna niż taka kapusta kiszona w soku własnym. Ale jednocześnie jest bardzo zdrowa, tak jak wszystkie kiszonki.

Kiszenie to dobry sposób na konserwowanie warzyw. Dzięki procesowi kiszenia włókna roślinne stają się lepiej przyswajalne, a dobre bakterie wspomagają nasz układ pokarmowy i regulują trawienie.

kiszenie kapusty, jak ukisic kapuste, warzywa kiszone, miod, kiszonki, kiszenie warzyw, domowe przetwory, spizarnia, jedz kiszonki, samo zdrowie, kapusta glowa pusta


Młoda kapusta kiszona w kawałkach

czas przygotowania: 10 minut + kilka dni kiszenia
składniki:
  • 2-3 małe główki młodej kapusty 
  • 2 łyżeczki całego kminku
  • kawałek chrzanu, jakieś 3-4 cm
  • 2 łodygi kopru 
  • woda 
  • sól, najlepiej niejodowana- 2 łyżki na litr wody
  • 4 łyżki płynnego miodu wielokwiatowego 

mloda kapusta kiszona, glowka kapusty, kiszenie kapusty, warzywa kiszone, kiszonki, kiszenie warzyw, domowe przetwory, spizarnia, jedz kiszonki, samo zdrowie
kiszenie kapusty, jak ukisic kapuste, warzywa kiszone, miod, kiszonki, kiszenie warzyw, domowe przetwory, spizarnia, jedz kiszonki, samo zdrowie


Jak zakisić młodą kapustę w kawałkach? 

Młodą kapustę oczyściłam z ciemnozielonych liści. Dość ścisłe główki pokroiłam najpierw na ćwiartki, a potem na ósemki czyli każdą ćwiartkę jeszcze na pół.  Radzę wybrać naprawdę zwarte główki. Chrzan pokroiłam w paski. Słoje umyłam dokładnie i wyparzyłam. Wodę zagotowałam w solą, przestudziłam. Nie podaję dokładnej ilości użytej wody bo kisiłam też inne warzywa i zalewając kapustę nie zmierzyłam ile solanki zmieściło się w słojach.

Do każdego z dwóch słoi o poj. 1,7 l włożyłam ciasno kawałki kapusty. Wsypałam po łyżeczce nasion kminku,, dorzuciłam po kilka kawałków chrzanu. Miód rozpuściłam w kilku łyżkach solanki, wlałam sprawiedliwie, po połowie, do obu słoików. Na wierzchu, na kapuście, ułożyłam zwiniętą długą łodygę kopru, takiego jak do kiszenia ogórków. Całość zalałam solanką. Słoje zakręciłam lekko i odstawiłam. Stały na tacy, w rogu blatu kuchennego.

mloda kapusta kiszona, kiszenie kapusty, jak ukisic kapuste, miod, warzywa kiszone, kiszonki, kiszenie warzyw, domowe przetwory, spizarnia, jedz kiszonki, samo zdrowie


Kapusta w kawałkach kisi się ok. 6-8 dni.

Po 1-2 dniach proces kiszenia przebiega dość gwałtownie, szczególnie jeśli dni są gorące. Warto wtedy codziennie odkręcić słoiki i docisnąć kawałki warzywa wyparzoną, drewnianą łyżką żeby uwolnić pęcherzyki zbierających się gazów. Po kilka dniach kiszonka jest gotowa, proces uspokaja się, i jeśli kapusta ma dłużej postać to trzeba dokręcić zakrętki i wynieść słoje w ciemne, chłodne miejsce albo schować do lodówki. Najlepiej jednak jeść ją na bieżąco a na zimę zakisić kapustę później.

kiszenie kapusty, jak ukisic kapuste, miod, warzywa kiszone, kiszonki, kiszenie warzyw, domowe przetwory, spizarnia, jedz kiszonki, samo zdrowie, glowka kapusty


5 komentarzy:

  1. Doskonały pomysł. Ja także polubiłam młodą kapustę pokrojoną w ósemki, kiszoną w słonej zalewie. Nie kiszę jej zbyt długo - zjadamy na bieżąco, taką prawie "małosolną" kapustkę. Eksperymentuję za to z różnymi przyprawami - raz jest to świeży korzeń kurkumy, czarna gorczyca i ostra papryczka, innym razem - czosnek, jałowiec i biała gorczyca. Mam jeszcze wiele pomysłów na dodawane kombinacje przypraw, ale na szczęście lato, a z nim młoda kapusta, jest długie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. przyznam, że jestem raczej tradycjonalistką w sprawie przypraw do kapusty, ale pokombinuję kiedyś

      Usuń
  2. Ja ukisiłam tak kapustę,tylko bez miodu.Czy z miodem ona jest słodka?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. według mnie z miodem smak jest pełniejszy i woda z kiszenia smaczniejsza do wypicia bo przecież wylewać szkoda, to taki napój probiotyczny przecież

      Usuń
    2. Tak,tak,wodę zawsze wypiję:-) Teraz spróbuję z miodem,tylko może trochę mniej dodam.

      Usuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger