Ciasto Orzechowiec

To ciasto jest świetne nie tylko na Święta. Nadaje się na każdą okazję. Jest pyszne i śmiało mogę je polecać każdemu miłośnikowi ciast z orzechami i kremem budyniowym. Nazywa się orzechowiec bo warstwa orzechów jest dość konkretna i orzechy są dobrze wyczuwalne w smaku. 

Orzechowiec to dość łatwe ciasto. Warstwy sprawiają, że wydaje się być pracochłonne. Jednak daję słowo, że wcale nie ma przy nim tak dużo roboty. Ciasto zagniata się szybko, tak samo szybko gotuje się budyń i trzeba tylko odczekać żeby dobrze wystygł. Zrobienie orzechów w karmelu to też nie problem, a kiedy wszystkie te rzeczy są gotowe to można piec i składać całego orzechowca.

Ciasto z budyniem i orzechami najlepiej zrobić dzień lub nawet dwa dni wcześniej przed planowanym podaniem żeby ciasto przełożone kremem zmiękło. Warto poczekać i cieszyć się jego smakiem.

Orzechy włoskie nadają się zarówno do wypieków słodkich jak i wytrawnych, np. takich jak tarta z boczniakami i kozim serem

ciasto z orzechami, ciasto z budyniem, krem budyniowy, ciasto warstwowe, ciasta domowe, orzechy w karmelu, swiateczne wypieki, ciasto na niedziele



orzechowiec, ciasto orzechowe, krem budyniowy, ciasta swiateczne, domowe wypieki, orzechy w karmelu, orzechy wloskie, budyn, ciasto warstwowe

Ciasto warstwowe z budyniem i orzechami

czas przygotowania: 60 minut + czas chłodzenia
składniki na formę 23x35cm:
  • CIASTO karmelowe  - 450 g mąki pszennej tortowej 
  • 150 g drobnego cukru trzcinowego demerara*
  • 150 g masła extra
  • 2 średnie jajka 
  • 2 czubate łyżki miodu naturalnego
  • 2 płaskie łyżeczki sody oczyszczonej 
  • 1/3 łyżeczki soli

  • MASA BUDYNIOWA - 750 ml mleka 
  • 150 g cukru trzcinowego demerara*
  • 1/4 łyżeczki soli
  • 2 op. budyniu w proszku o smaku waniliowym
  • 200 g masła extra 
  •  
  • ORZECHY W KARMELU - 300 g łuskanych orzechów włoskich 
  • 100 g masła extra 
  • 100 g cukru trzcinowego demerara*
  • 2 łyżki miodu naturalnego 
  • 4 łyżki mleka 
*można użyć zwykłego białego cukru, ale trzcinowy dodaje karmelowego posmaku

ciasto orzechowe z budyniem, orzechowiec, krem budyniowy, orzechy w karmelu, ciasto warstwowe, swieta, swiateczne wypieki, ciasta na swieta, orzechy wloskie

Jak zrobić ciasto do orzechowca? 

Mąkę przesiałam do miski. Dosypałam cukier, sól i sodę. Dorzuciłam pokrojone na małe kawałki zimne masło i rozcierałam rękami aż nie było widać kawałków tłuszczu. Wbiłam jajka i dodałam półpłynny miód. Zagniotłam ciasto. Podzieliłam je na dwie, mniej więcej równe części, owinęłam w folię spożywczą i odłożyłam do lodówki na pół godziny. Po tym czasie jedną część rozwałkowałam i wylepiłam dno formy o wymiarach 23x35 cm wyłożonej papierem do pieczenia. Nakłułam gęsto widelcem i wstawiłam do piekarnika nagrzanego do 180 st. C. Piekłam 12 minut aż było złoto brązowe. Upieczone ciasto wyjęłam ciasto z formy razem z papierem i odłożyłam na kratkę do ostudzenia.

Tak samo rozwałkowałam drugą część ciasta, wylepiłam nim dno tej samej formy, także wyłożonej papierem do pieczenia. Na wierzch surowego ciasta wyłożyłam równomiernie orzechy w karmelu. Tak przygotowane ciasto wstawiłam do piekarnika i piekłam 12 minut w 180 st. C.

etapy przygotowania, warstwy ciasta, orzechowiec, orzechy w karmelu, ciasto na swieta, domowe wypieki, moje wypieki

Jak zrobić orzechy w karmelu? 

Na patelni rozpuściłam masło. Dodałam miód, cukier i mleko. Gotowałam na malutkim ogniu aż cukier się rozpuścił. Dosypałam dokładnie przebrane orzechy i smażyłam je w karmelu przez kilka chwil mieszając żeby obtoczyć je dokładnie w słodkim sosie. Odstawiłam do przestudzenia, a następnie wyłożyłam na jedną część surowego ciasta i upiekłam razem.

Jak zrobić masę budyniową? 

W 3/4 szkl. mleka rozmieszałam proszek budyniowy, dokładnie żeby nie było grudek. Resztę mleka zagotowałam w garnku dosypując cukier i odrobinkę soli. Do wrzącego mleka wlałam zimne z budyniem. Cały czas mieszając doprowadziłam do wrzenia i gotowałam 3-4 minuty. Budyń przelałam do miseczki i przykryłam szczelnie folią spożywczą - folia musi przylegać do powierzchni budyniu żeby nie zrobiłam się na nim skórka. Ostudziłam.

Miękkie masło miksowałam przez 3-4 minuty żeby nabrało puszystości. Nie przerywając miksowania dodawałam po łyżce zimnego budyniu. Miksowałam aż wykorzystałam cały budyń i masa stała się kremowa.

ciasto z orzechami i budyniem, budyn, krem budyniowy, orzechy w karmelu, orzechy wloskie, ciasta swiateczne, ciasto przekladane kremem
kawalek ciasta, ciasto z orzechami i budyniem, krem budyniowy, orzechy w karmelu, swieta, ciasta swiateczne, domowe wypieki

Jak złożyć ciasto Orzechowiec? 

Na dno formy, w której piekłam blaty ciasta włożyłam jeden, ten bez orzechów. Na ciasto wyłożyłam krem budyniowy i rozsmarowałam go równą warstwą po całej powierzchni. Przykryłam drugim blatem ciasta, tym z orzechami i lekko docisnęłam. Formę przykryłam folią. Ciasto odstawiłam do schłodzenia przynajmniej na kilka godzin, a najlepiej zrobić je poprzedniego dnia przed planowanym podaniem. Ciasto trzeba kroić bardzo ostrym nożem.

Smaczna Pyza życzy smacznego!

orzechowiec, krem budyniowy, orzechy w karmelu, ciasto z kremem budyniowym, ciasta swiateczne, swieta, wypieki na boze narodzenie


11 komentarzy:

  1. Dzień dobry Pyzo, dokładnie tak samo ale na pierwszy placek daję starte jabłka z cynamonem na nie wylewam gorący budyń na budyń ścieram drugą część ciasta i na to wykladam orzeszki w karmelu . Właściwie to samo , ale inaczej 😉 Pozdrawiam cieplutko. Marzena Haniszewska.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zupelnie inaczej bo pieczesz z budyniem całe ciasto. Jestem pewna, że z dodatkiem jabłek jest pyszne. A masz może spisany dokładnie przepis i podzieliłabyś się nim że mną? Adres izapyzakulinska@gmail.com

      Usuń
  2. Pyszne ciacho, ja robiłam całkiem podobne ciasto, ale na cukrze zwykłym, następnym razem zrobię Iza z Twojego przepisu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. cukier trzcinowy dodaje karmelowego posmaku, ale oczywiście można użyć zwykłego

      Usuń
  3. Witam Pani Pyzo, na ten przepis czekałam! Wydaje mi się, że proporcja mąki do tłuszczu pozwala, by ciasto zmiękło. Piekłam takie ciasto, ale z większą ilością mąki, co być może spowodowało, że nawet po kilkudniowym leżakowaniu gotowy wypiek był twardy:( Czy w tym przypadku ciasto jest rzeczywiście miękkie? Będę wdzięczna za odpowiedź. Pozdrawiam . Małgorzata

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. blaty z tego ciasta są zwarte, ale na pewno nie są twarde i po przełożeniu kremem następnego dnia są nawet mięciutkie.

      Usuń
  4. A jaki miód najlepiej użyć, nie mam żadnego więc chciałabym kupić najbardziej odpowiedni. Właśnie robię listę zakupów, aby na weekend upiec to cudo. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można użyć zwykłego wielokwiatowego miodu, ale naturalnego

      Usuń
  5. Ciasto z Pani przepisu wyszło przepyszne, dziękuję. Jestem antytalenciem jeśli chodzi o pieczenie ciast, a udało mi się w końcu zabłysnąć przed rodzinką ;) Polecam, bo to naprawdę sprawdzony przepis.

    OdpowiedzUsuń
  6. Orzechowiec nic dodać, nic ując, pyszny! Zrobiłam zdjęcie, jak dodać?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się 🙂 Nie da się dodać tu zdjęcia, ale widziałam na Facebooku. Dziękuję

      Usuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger