Jajka sadzone na siedzuniu

Grzyby i jajka bardzo się lubią. Jajecznica z kurkami, smardzami czy prawdziwkami to przepyszna klasyka. Ale jajka uwielbiają się też ze siedzuniem, nazywanym też szmaciakiem czy nie wiadomo czemu kozią brodą. 

Siedzuń sosnowy, bo o nim mowa, to aromatyczny i delikatny grzyb, którego smak doskonale komponuje się z jajkami. Taki lekko podsmażony, delikatnie doprawiony, jest cudowny! Takie śniadanie  mogłabym jeść codziennie, ale niestety, siedzunie spotykam dość rzadko. 

szmaciak z jajkami, jaja z kozia broda, jajka z grzybami, sniadanie, siedzun sosnowy, grzyb z jajkami, sparassis crispa

Jajka sadzone na siedzuniu

czas przygotowania: 15 minut
składniki na 1 porcję: 
  • kawałek siedzunia sosnowego 
  • 2-3 świeże jajka kurze
  • 1 łyżka masła, najlepiej klarowanego
  • do smaku - sól, pieprz ziołowy
  • do posypania - szczypiorek
  • dodatkowo - pomidory, chleb razowy
jajka na siedzuniu, kozia broda, siedzun sosnowy, sparassis crispa, grzyb jadalny, grzyby z jajkami, jaja, sniadanie, pyszne sniadanko, sniadanie mistrzow

Jajka z kozią brodą - jak zrobić?


To bardzo proste danie, można rzec banalne, ale jeśli ktoś nie miał do czynienia ze tym grzybem to może nie wiedzieć jak go przyrządzić.

Siedzunia vel szmaciaka vel kozią brodę najpierw trzeba dobrze oczyścić. Ten grzyb jest zbudowany tak, że między jego falbanki wpada dużo kawałków igliwia, kory i innych zanieczyszczeń. Możliwe, że ukrywają się też w nim drobne żyjątka. Najlepiej czyszcząc od razu delikatnie łamać grzyba na kawałki i opłukiwać go pod wodą, która wypłucze zanieczyszczenia. Trzeba to robić ostrożnie, bo siedzuń jest kruchy.

sparassis crispa, grzyb jadalny, smaczny grzybek, kozia broda, barani leb, grzyby jadalne, jaki to grzybv
siedzuń sosnowy Sparassis Crispa - bardzo smaczny grzyb jadalny
kozia broda, siedzun sosnowy, sparassis crispa, grzyb jadalny, rosnie pod sosna,
zupełnie nie rozumiem dlaczego siedzuń sosnowy jest nazywany kozią brodą

Oczyszczonego i opłukanego grzyba dobrze osuszyłam. Można go po prostu po umyciu zostawić na ściereczce na kilka godzin żeby obsechł. Na patelni rozpuściłam masło i wrzuciłam kawałki grzyba. Smażyłam nie niedużym ogniu, mieszając, tak żeby grzyb obsmażył się ze wszystkich stron i nieco zmiękł. Oprószyłam go niewielką ilością soli i pieprzu ziołowego, który doskonale nadaje się do grzybowych potraw. Wbiłam świeże jajka i je też oprószyłam delikatnie przyprawami. Przykryłam patelnię pokrywką i smażąc na małym ogniu czekałam aż białka jajek się zetną - radzę pilnować, bo żółtka powinny zostać płynne. Usmażonego siedzunia z jajkami przełożyłam na talerz. Posypałam drobno pokrojonym szczypiorkiem i podałam z pomidorami oraz razowym chlebem.

Pycha!!!

siedzun sosnowy, szmaciak galezisty, grzyby jadalne, jajka z grzybami, grzyb na jajkach, sniadanie

2 komentarze:

  1. No z tego co widać to będzie to serio pycha! :) Robię przy pierwszej okazji :) Dziękuję za przepis :)

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger