Keks mięsny

Keks kojarzy nam się ze słodkim ciastem, ale czy zawsze taki musi być? Zaraz zobaczycie, że niekoniecznie. Pieczeń mięsną z dodatkiem kolorowych warzyw też można nazwać keksem. To keks wytrawny. Jest idealny - na zimno, na kanapki lub jako element szwedzkiego stołu, albo na gorąco z dodatkiem ulubionego sosu. 

pieczen z miesa mielonego, warzywa mrozone, na kanapki, do chleba, keks wytrawny, kolorowa pieczen, mieso mielone


Keks mięsny to wyśmienita pieczeń z mielonego mięsa i kolorowych warzyw. Będzie cieszyć zarówno podniebienie jak i oczy. Zjedzą go ze smakiem nawet zagorzali mięsożercy i wcale nie będą się krzywić na warzywa, bo całość smakuje po prostu wybornie. Taka pieczeń to dobry sposób na przemycenie warzyw dzieciom, które ich nie lubią. Do przygotowania takiego keksu świetnie nadają się warzywa mrożone.

Czy wiecie, że...


...mrożenie to jeden z najlepszych sposobów na utrwalanie warzyw i owoców? Podczas tego procesu produkty zachowują najwięcej wartości odżywczych i witamin, w porównaniu z innymi metodami przetwórczymi.  Straty wit. C podczas mrożenia to zaledwie 20 %, podczas gdy przy produkcji dżemów tracimy jej aż 40%, a robiąc syrop owocowy nawet 75%! Do mrożonych warzyw/owoców nie dodaje się żadnych konserwantów, barwników czy polepszaczy smaku. Świeże, zebrane w szczycie sezonu warzywa oczyszcza się, blanszuje żeby zachowały kolor i szybko mrozi w bardzo niskiej temperaturze. Nic więcej.

mrozonki, zimowy warzywniak, z zamrazarki, groszek, mini marchewka, brokuly, kalafior, hortex


Mrożonki to wygoda


Często korzystam z mrożonek warzywnych, szczególnie zimą. Zamrożonych warzyw nie muszę oczyszczać ani kroić, bo zrobiono to już za mnie. Są przez to bardzo wygodne w użyciu. Mogę też wykorzystać dowolną ich ilość - z opakowania odsypuję tyle ile akurat potrzebuję, a resztę z powrotem chowam do zamrażarki. Zawsze mam w zamrażarce mój ulubiony mrożony groszek, fasolkę szparagową, jakieś inne warzywa i owoce, O każdej porze roku mogę z nich bardzo szybko przygotować pyszny i zdrowy domowy obiad czy deser.

keks wytrawny, pieczen z miesa mielonego, mrozone warzywa, mrozonki, hortex, groszek, marchewka, mieszanka kwiatowa, do chleba

Keks mięsny 


czas przygotowania: 20 minut + 60 minut pieczenie + czas studzenia i chłodzenia
składniki:
  • 750 g mięsa mielonego wieprzowo-wołowego
  • 100 g groszku zielonego Hortex
  • 100 g mini marchewki Hortex
  • 100 g mieszanki kwiatowej Hortex
  • 100 g kukurydzy konserwowej 
  • 50 g papryki czerwonej 
  • 1 średnia cebula 
  • 2 duże ząbki czosnku 
  • 3 małe jajka 
  • 6 łyżek bułki tartej 
  • 100 ml mleka/rosołu/wody 
  • 1 czubata łyżeczka soli 
  • 1 czubata łyżeczka świeżo mielonego pieprzu czarnego 
  • 1 czubata łyżeczka słodkiej papryki mielonej 
  • 1 łyżka smalcu lub oleju roślinnego
  •  
  • do formy - 1 łyżka smalcu
  • 2-3 łyżki bułki tartej 

mrozone warzywa, mrozonki, hortex, groszek zielony, mini marchewka, mieszanka kwiatowa, pieczen w warzywami

Jak zrobić keks mięsny?


Mięso mielone, mniej więcej pół na pół zmielonej łopatki wieprzowej i łopatki wołowej, przełożyłam do większej miski. Wbiłam jajka, wsypałam bułkę tartą i przyprawy. Wlałam też ok. 100 ml płynu - ja użyłam mleka, ale może być rosół lub zimna woda. Mięso wyrabiałam przez kilka chwil aż składniki dobrze się połączyły i całość stała się kleista.

Cebulę i czosnek obrałam, pokroiłam bardzo drobno. Kukurydzę osączyłam dokładnie z zalewy. Paprykę pokroiłam w kostkę. Warzywa mrożone wyjęłam z zamrażarki. Z mieszanki kwiatowej wzięłam tylko nieduże różyczki kalafiora i brokuła, a resztę schowałam i zużyję innym razem.

Na patelni rozgrzałam lekko tłuszcz. Wsypałam pokrojoną cebulę i smażyłam przez chwilę aż się zeszkliła. Dorzuciłam mrożone warzywa czyli groszek, kalafiora, brokuły i mini marchewki. Smażyłam na niedużym ogniu przez kilka minut żeby lekko odtajały i wyparowała woda ze szronu jakim były pokryte. Warzywa nie muszą się smażyć do miękkości, bo upieką się dobrze w pieczeni. Na koniec dorzuciłam posiekany czosnek, kukurydzę i paprykę, i jeszcze chwilę razem smażyłam. Przesmażoną mieszankę warzyw odstawiłam na kilka minut żeby przestygła, a następnie przełożyłam ją do doprawionego mięsa. Wymieszałam wszystko razem - delikatnie żeby nie pognieść warzyw, ale dokładnie żeby dobrze obtoczyć je mięsem.

Zobacz też przepis na Pieczeń drobiową z migdałami!

keks wytrawny, keks z miesa i warzyw, z warzywami, mieso i warzywa, mrozonki, kolorowa pieczen, z piekarnika, na kanapki


Foremkę o wymiarach 28x8cm wysmarowałam wewnątrz tłuszczem i wysypałam bułką tarta. Do formy przekładałam partiami masę mięsno warzywną, dość dokładnie ugniatając żeby nie było pustych przestrzeni. Wyrównałam wierzch i posypałam odrobiną bułki tartej - wchłonie sos. Formy nie napełniam po brzegi - musi zostać przynajmniej 2-3 cm wolnego do krawędzi.

Formę z keksem wstawiłam do piekarnika nagrzanego do 180 st.C, grzanie góra/dół, i piekłam ok. 1 godziny. Po upieczeniu wyjęłam formę z pieca, ale mięso pozostawiłam w niej aż pieczeń ostygła. Po ostudzeniu wyjęłam keks z foremki i chłodziłam przez noc w lodówce. Kroiłam w grube plastry za pomocą bardzo ostrego noża.

Na niedzielny obiad upiecz Kaczkę z farszem z mielonego mięsa, grzybów i warzyw!

kolorowa pieczen, pieczen z miesa mielonego z warzywami, warzywa mrozone, mrozonki, mieso na kanapki,

Smaczna Pyza radzi: taką pieczeń można podawać po ostudzeniu i schłodzeniu, na zimno, do chleba lub jako składnik deski wędlin. Można też podać na gorąco, jako danie obiadowe, z jakimś ulubionym sosem np. grzybowym. Do keksu można dodać garść posiekanych ziół.

pieczen na kanapki, zamiast wedliny, domowe najlepsze, najsmaczniejsze, mieso z warzywami, keks miesny, keks wytrawny

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger