Puszysty tort czekoladowy - Czekoladowa bajka

Ten tort jest bardzo czekoladowy, tak czekoladowy jak czekoladowe brownie. Jest jednak bardzo puszysty tak lekki, że po prostu rozpływa się w ustach. Taka czekoladowa bajka. Jeśli lubicie czekoladę to będziecie zachwyceni zarówno smakiem jak i konsystencją. Mój domowy czekoladoholik był bardzo, bardzo zadowolony.

Tort czekoladowy zrobiłam na biszkopcie budyniowym czyli do ciasta dodałam budynie w proszku i tylko niewielką ilość zwykłej mąki. Dzięki temu taki biszkopt jest niezwykle delikatny i puszysty. Idealnie komponuje się z czekoladowym musem tworząc pyszną i leciutką całość.

torcik czekoladowy, mus czekoladowy, czekolada, amaretto, ciasto czekoladowe, biszkopt budyniowy,  smaczna pyza, ciatso na niedziele, ciasta domowe


Puszysty torcik czekoladowy z czekoladowym kremem

czas przygotowania: 40 minut + czas pieczenia biszkoptu + czas chłodzenia
składniki na ciasto średnicy 22-24 cm:
  • BISZKOPT BUDYNIOWY - 5 średnich jajek
  • 150 g drobnego cukru 
  • 3 op. budyniu śmietankowego w proszku bez cukru, 40 g każdy
  • 2 lekko czubate łyżeczki mąki pszennej typ 450 
  • 15 g kakao naturalnego 
  • 1/2 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 2 szczypty soli 
  • 1 łyżeczka pasty waniliowej albo ziarenka z jednej laski wanilii
  •  
  • MUS CZEKOLADOWY - 300 g gorzkiej czekolady 
  • 150 ml śmietanki kremówki 30% - do czekolady
  • 450 ml śmietanki kremówki 30% - do ubicia
  • 2 płaskie łyżeczki żelatyny w proszku 
  • 6 łyżeczek wody
  •  
  • PONCZ - 6 łyżeczek kawy zbożowej rozpuszczalnej
  • 200 ml gorącej wody 
  • 100 ml likieru amaretto
  •  
  • dodatkowo do dekoracji - 100-150 ml śmietanki kremówki 
  • 1-2 łyżeczki cukru pudru

torcik czekoladowy, mus czekoladowy, czekolada, amaretto, ciasto czekoladowe, biszkopt budyniowy,  smaczna pyza, ciatso na niedziele, ciasta domowe

Jak zrobić biszkopt budyniowy? 

Tortownicę posmarowałam lekko masłem, ale tylko na samym dnie. Wysypałam odrobiną bułki tartej.

Budynie w proszku wymieszałam z kakao, proszkiem do pieczenia i mąką, przesiałam przez sitko. Jajka wybiłam do miski, dodałam sól i zaczęłam ubijać mikserem na najwyższych obrotach. Nie przerywając miksowania powoli dosypywałam cukier i ubijałam przez dobrych kilka minut aż masa zbielała i zgęstniała. Cukier musi się zupełnie rozpuścić. Masa jest gotowa kiedy po zatrzymaniu mieszadeł i podniesieniu ich spływa powoli szeroką wstążką.

Zmniejszyłam obroty miksera do minimum a do ubitej porządnie masy jajecznej powoli dosypałam mieszankę sypkich składników. Mieszałam powoli tylko do połączenia ich z pianą. Można wmieszać je delikatnie łyżką albo szpatułką, ale wygodniej mikserem. Trzeba tylko pamiętać żeby robić to powoli i delikatnie aby piana nie opadła. Gotowe, gładkie ciasto przelałam do naszykowanej tortownicy, wyrównałam powierzchnię. Lekko postukałam formą o blat żeby uwolnić z ciasta większe pęcherzyki powietrza a następnie wstawiłam ją do piekarnika nagrzanego do 180 st. C. Piekłam 35 minut. Po upieczeniu wyjęłam formę z ciastem i zostawiłam na godzinę żeby przestygło. Dopiero po tym czasie pomagając sobie nożem oddzieliłam biszkopt od tortownicy i odłożyłam go do wystudzenia.

Kiedy biszkopt ostygł przekroiłam go poziomo na pół mniej więcej w połowie wysokości. Ścięłam też skórkę z wierzchu i rozkruszyłam ją na proszek - przyda się do wykończenia tortu. Biszkopt można upiec dzień wcześniej, nawet jest to zalecane. Trzeba go jednak po wystudzeniu zabezpieczyć przed wysychaniem.

torcik czekoladowy, mus czekoladowy, czekolada, amaretto, ciasto czekoladowe, biszkopt budyniowy,  smaczna pyza, ciatso na niedziele, ciasta domowe

Jak zrobić mus czekoladowy?

150 ml śmietanki podgrzałam. Czekoladę połamałam na małe kawałeczki i wsypałam do miski. Zalałam gorącą śmietankę i zostawiłam na 2 minuty a następnie delikatnie rozmieszałam na gładki krem.

Żelatynę zalałam zimną wodą a kiedy napęczniała podgrzewałam mieszając aż zupełnie się rozpuściła. Nie gotowałam. Wymieszałam rozpuszczoną żelatynę z jeszcze dobrze ciepłym czekoladowym kremem.

450 ml bardzo mocno schłodzonej śmietanki ubiłam na sztywno. Kilka łyżeczek takiej ubitej śmietanki dodałam do wystudzonego kremu czekoladowego i rozmieszałam delikatnie a następnie dodałam tę mieszankę do reszty ubitej śmietany.

PONCZ - kawę rozpuściłam w gorącej wodzie i odstawiłam do ostudzenia. Kiedy wystygła wymieszałam ją z likierem amaretto i taką mieszankę nawilżyłam blaty biszkoptowe. Można polewać ciasto płynem za pomocą łyżeczki, ale lepiej wykorzystać szeroki pędzel, maczać go w płynie a następnie smarować powierzchnię biszkoptu.

torcik czekoladowy, mus czekoladowy, czekolada, amaretto, ciasto czekoladowe, biszkopt budyniowy,  smaczna pyza, ciatso na niedziele, ciasta domowe

Jak zrobić puszysty tort czekoladowy? 
  
Jeden blat przekrojonego biszkoptu położyłam na paterze i nasączyłam połową ponczu. Wyłożyłam na niego mniej więcej 3/4 musu i równo rozprowadziłam. Przykryłam drugim blatem i też go nasączyłam ponczem. Wierzch i boki tortu posmarowałam grubo resztą musu. Posypałam powierzchnię okruchami biszkoptu, tą rozdrobnioną ściętą skórką ciasta. Udekorowałam rozetkami z ubitej śmietanki. Chłodziłam w lodówce przez kilka godzin.

Żeby nie pobrudzić kremem patery pod pierwszy blat biszkoptowy, pod jego brzegi, podłóżcie kilka zachodzących na siebie bokami szerszych pasków papieru do pieczenia. Po złożeniu i udekorowaniu tortu wystarczy je delikatnie, po kolei, wyciągnąć.

torcik czekoladowy, mus czekoladowy, czekolada, amaretto, ciasto czekoladowe, biszkopt budyniowy,  smaczna pyza, ciatso na niedziele, ciasta domowe

14 komentarzy:

  1. mniam mniam.. wygląda przepysznie! :) Z chęcią bym zjadła

    OdpowiedzUsuń
  2. Czy krem nie jest gorzki? Mozna uzyc czekolady mlecznej lub didac cukru?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dużo zależy jak mocno gorzkiej czekolady użyjesz, ja użyłam "jedynej". Robiąc krem spróbuj go i miej pod ręką cukier puder - jeśli krem wyda Ci się zbyt wytrawny to dodaj troszkę cukru. Możesz też połowę czekolady gorzkiej zastąpić mleczną. Pamiętaj jednak, że biszkopt jest słodki i poncz z likierem też ma w sobie cukier.

      Usuń
  3. Jeszcze nie piekłam biszkoptu na budyniach - chyba muszę spróbować :) a czy biszkopt z tej proporcji da się przekroić na trzy blaty?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. może być ciężko bo ten biszkopt jest bardzo delikatny i cieńsze blaty pokruszą się

      Usuń
  4. Bardzo smacznie wyglądający tort, przy tym moje klimaty, bo lubię czekoladę i to tę gorzką. A, że wokół mnie wszyscy lubią czekoladowe wypieki, wypróbuję. Elżbieta

    OdpowiedzUsuń
  5. Jutro kupuję składniki i będę piekła ten wspaniały tort :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tort wyszedł przepyszny. Rodzinka zachwycona. Mąż resztę zabrał do pracy, więc pewnie przepis pójdzie dalej w świat, jak zasmakuje. U mnie to numer jeden wśród tortów czekoladowych :-)
      I dodam, że jest naprawdę prosty w wykonaniu.
      Dziękuję i pozdrawiam :-)

      Usuń
  6. Witam serdecznie, czy mozna ten poncz zastapic czyms bez alkoholu i kawy zbozowej ?
    Z gory dziekuje.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bez alkoholu można, ale z kawy bym nie rezygnowała, ew. zamieniła na napar z prawdziwej

      Usuń
  7. Jaki smaczny torcik! Zrobię taki mojemu mężowi na urodziny :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie wiem, czy to po prostu brak zdolności, ale za każdym razem kiedy robię tort, nie wygląda on tak pięknie, równo i imponująco... Nie potrafię go udekorować i sprawić, by wyglądał ładnie. Jeśli chodzi o smak- super, bardzo smaczny :) Swoją drogą, muszę tu więcej zaglądać po inspiracje, dawno nic nie piekłam z owocami, a już niedługo sezon:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Upiekłam już w życiu sporo różnych tortów, jedne były mniej udane, inne bardziej, ale zapewniam Cię, że jak we wszystkim, tak i przy wypiekach, potrzeba po prostu więcej wprawy. Jestem pewna, że każdy Twój następny tort będzie piękniejszy i smaczniejszy od poprzedniego.

      Usuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger