Niedziela w październikowym lesie

Ostatnio mało piszę na blogu i częściej można zobaczyć moje zdjęcia z lasu na Instagramie oraz Facebooku. Kto śledzi te moje kanały to jest na bieżąco. Ale chyba muszę wziąć się do roboty i więcej pisać, bo inaczej obrazicie się na mnie i przestaniecie tu zaglądać. Dlatego dziś krótka relacja z wczorajszego wypadu do lasu. 

grzyby, grzybobranie, prosto z lasu, relacja z grzybobrania, koszyk na grzyby, grzybki, zbieranie grzybow
to moje wczorajsze zbiory - kosz rozmaitości

A było to tak...


Zgadałyśmy się z grzybniętą koleżanka dzień wcześniej i w niedzielny poranek,  nie zważając na ponure prognozy pogody zapowiadające rzesisty deszcz wyruszyłyśmy do lasu. Niedaleko, właściwie to chyba jeszcze są granice miasta, bo odwiedziłyśmy las w Aleksandrowie. Zaopatrzona w kosz, nożyk, dobrze ubrana w przeciwdeszczową kurtkę i kalosze, pomaszerowałam przed siebie.

Wybaczcie jakoś zdjęć, ale to tylko takie z telefonu, bo aparatu tym razem nie zabrałam ze sobą ze względu na deszcz. 

grzyb jadalny, borowik brunatny, las, grzybobranie, czarne lepki
podgrzybeczek malutki i brudna ręka grzybiary

Szału nie było, ale ten las jest bardzo blisko miasta i na pewno w sobotę przeszły przez niego tłumy grzybiarzy. Jednak ja uważam, że nawet w takiej sytuacji każdy znajdzie co ma znaleźć. I tak się właśnie stało. Zbierałyśmy przeważnie podgrzybki brunatne, ale trafiło się też kilka gąsek zielonek, gąsek niekształtnych zwanych siwkami. Z gąsek można zrobić pyszną zupę tzw. rosół z prośnianek.

gaski siwe, gaska siwa, siwki, grzyby jesienne, jadalne, las, grzybobranie
ta gąska siwa była naprawdę duża
zielonki, prosnianki, gaska zielona, grzyby, grzybobranie, jaki to grzyb
zielonki są opisywane ostatnio jako grzyby niejadalne, ale ja je zbieram
gaska nieksztaltna, siwki, grzyby jadalne, grzybobranie, jesien, z lasu
siwki, grzyby jadalne, ale łatwo je pomylić z innymi niejadalnymi gąskami

Do kosza trafiło też kilka kurek, maślaki zwyczajne, maślaki sitarze, maślaki pstre, podgrzybki zajączki, klejki czerwonawe i różowe, opieńki, jedna czubajka gwiaździsta i jeden piękny, dorodny prawdziwek. W sumie nazbierałam pełen koszyk grzybów i czekało mnie wieczorne obrabianie tych zbiorów. Jak widzicie zawartość kosza dość urozmaicona.

sitarz, klejek rozowy, symbioza grzybow, grzyby jadalne, grzybobranie, grzybki
maślak sitarz i klejówka różowa przeważnie rosną blisko siebie
bagniak, miodowka, maslaki, grzyby jadalne, grzybobranie, las
pierwszy raz w tym sezonie znalazłam hubanki
klejowka, grzyb jadalny, grzybobranie, jaki to grzyb, atlas grzybow
klejek jest rzadko zbierany
borowik zajeczy, grzyb jadalny, grzybobranie, prosto z lasu, jaki to grzyb
zajączek, bez nóżek i bez rączek

borowik szlachetny, dobry grzyb, krol grzybow, udane grzybobranie
król jest tylko jeden!


Przywiozłam też kilka białoporków brzozowych. To grzyby nie nadające się na patelnię, ale mają właściwości lecznicze. Nastawia się na nich nalewkę i suszy żeby potem robić napar. Nalewka u mnie już stoi, a dzisiejsze ususzę. Przepis na nalewkę wkrótce też Wam podam.


porek, huba brzozowa, grzyb leczniczy, na nalewke, grzyby nadrzewne, nadrzewniak
z tej huby brzozowej można zrobić nalewkę

Kiedy przyjechałyśmy do lasu jeszcze nie padało, ale wkrótce zaczęło kropić i rozpadało się mocniej więc kurtka i kalosze bardzo się przydały. Spotkałyśmy sporo ludzi szukających grzybów i spacerujących po lesie. Każdy coś tak w koszu lub wiaderku miał. Bo jak grzyby rosną to da się nazbierać, nawet kiedy w lesie dużo chętnych.

opienka, grzyby jadalne, grzybobranie, niedziela w lesie, zbieranie grzybow
ludzi w lesie dużo, ale każdy coś nazbierał

Pogoda ma się poprawić i ma być ładny, ciepły listopad więc kolejne grzybobrania w planach. Sezon na grzyby trwa cały rok. No dobrze, poza okresem ostrych mrozów i dużych opadów śniegu, ale poza tym można szukać i zbierać. Poza grzybami jadalnymi w lesie zawsze jest co oglądać i podziwiać. Teraz rosną jeszcze piękne muchomory. Można też obserwować inne, leśne organizmy i to jest bardzo ciekawe. 

Smaczna Pyza pozdrawia wszystkich mniej i bardziej grzybniętych!

muchomor czerwony, niejadalny, grzyb trujacy, jaki to grzyb, nie zbieraj
mały muchomorek pcha się na świat
muchomorek, w kropki, prosto z lasu, jaki to grzyb, czerwony, grzyby sa piekne
starszy muchomorek w ślicznej spódniczce
jezor, krowiak, niejadalny, grzyby lesne, prosto z lasu, grzybobranie
je jęzory wyrastające z pieńka to ponurnik
lisc debowy, narosl, galas, organizm, pasozyt, z lasu
na tym liściu złożyła jajeczka galasówka dębianka i w nich rozwija się kolejne pokolenie owadów
aleksandrow, las, oczko wodne, torfowisko, podmokly teren
w środku lasu w Aleksandrowie są takie podmokłe tereny
co to jest, z lasu, mchy i porosty, zagadka, runo lesne
wygląda jak leśna sałata - mech czy porost?
chrobotek, runo lesne, las, poszycie, grzybobranie, w lesie
chrobotek jest porostem

2 komentarze:

  1. Piękne zdjęcia :) Widać że zbiory udane, ja może w ten weekend się wybiorę na grzyby, bo bardzo lubię tak spędzać czas, relaksuje mnie to :) Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. koniecznie! piękną mamy jesień w tym roku i trzeba korzystać z dobrej pogody

      Usuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger