Chrupiąca choinka z grzybami

Ta jadalna choinka może zagościć na świątecznym stole zamiast tradycyjnych pasztecików do barszczu. Może też być po prostu przekąską na spotkaniu z przyjaciółmi, bo przyjemnie urwać sobie nadziany grzybami kawałek ciasta i zjeść go ze smakiem. 

Moja rodzina to tradycjonaliści więc kolacja wigilijna co roku składa się właściwie z tych samych potraw. Karp, barszcz z uszkami, pierogi z grzybami, grzybowe placuszki... Ale ja lubię zaskoczyć ich jakimś nowym daniem. Dlatego co roku staram się przygotować chociaż jedną potrawę inną lub inaczej niż zwykle. Czasami to jest jakaś inna wersja czerwonego barszczu albo tradycyjnego śledzika, a w tym roku będą paszteciki w formie choinki, z gałązkami, które każdy będzie urywał sobie sam.

Mam nadzieję, że Wam też spodoba się pomysł na jadalną choinkę i skorzystacie z tego prostego przepisu. Jeśli tak to dajcie znać czy smakowało.  I może Wam uda się zrobić ładniejszy, bardziej choinkowy kształt, bo moja choinka jest jaka jest, ładniej nie umiem.


ciasto francuskie z farszem grzybowym, grzyby, chrupiace, paszteciki, przekaski, przekaska, swieta, wigilia, na impreze
Chrupiąca choinka z ciastka francuskiego, z farszem grzybowym

Do doprawienia farszu pieczarkowego użyłam Vegety Natur z czosnkiem, która wzbogaciła i podkreśliła jego smak. Wiecie, że rzadko używam gotowych mieszanek przyprawowych, ale ta zawiera tylko naturalne składniki i będzie przydatna w każdej kuchni. Nie znajdziecie w niej glutaminianu sodu, sztucznych barwników, sztucznych aromatów, glutenu ani laktozy. To po prostu 9 suszonych warzyw (marchewka, pasternak, cebula, ziemniaki, seler, pomidory, por, papryka, natka pietruszki), suszone zioła i naturalne przyprawy oraz sól morska. Tylko tyle i aż tyle. Vegetą Natur można doprawiać, mięsa, zupy, sosy, zapiekanki, farsze, dania z warzyw, grzybów. Wzbogaci smak dania, ale nie przytłumi go.

Rodzina Vegeta Natur to ponad 30 produktów, które mają te samą bazę, ale w konkretnych mieszankach proporcje użytych składników i ziołowych przypraw zmieniają się w zależności od tego do jakich konkretnie dań mają być użyte.

Zapraszam na świąteczną choinkę, którą można zjeść!

rodzaje vegety, asortyment, do wyboru, rozne smaki, przyprawa warzywna, bogactwo warzyw i przypraw
różne rodzaje Vegety Natur

Choinka z farszem grzybowym


czas przygotowania: 60 minut
składniki:
  • 2 op. gotowego ciasta francuskiego, 300 g każde

  • FARSZ: 300 g świeżych pieczarek 
  • 100 g pora - jasna część
  • 1 łyżeczka oleju roślinnego 
  • 1 łyżka masła 
  • 2 łyżeczka Vegety Natur z czosnkiem 
  • 1/3 łyżeczki świeży mielonego pieprzu czarnego 
  • 2-3 łyżki posiekanej zieleniny - natka pietruszki i koperek
  • 2 łyżki bułki tartej 

  • do posmarowania: 1 żółtko
  • 1 łyżeczka mleka

chrupiaca choinka, paszteciki, jadalna choineczka, przekaska, wigilia, przepisy na swieta, pieczarki, grzyby
choinkę podaje się na stół w całości i każdy może sobie oderwać albo odkroić kawałek pysznego ciasta

Jak zrobić choinkę z grzybami?


FARSZ  - pieczarki umyłam i dobrze osączyłam. Starłam je na tarce jarzynowej o dużych oczkach. Z pora zdjęłam wierzchnie twarde liście, a jasny, soczysty środek pokroiłam w cienkie ćwierćplasterki. Na patelni rozgrzałam niezbyt mocno olej z masłem. Wrzuciłam rozdrobnione grzyby i pora. Smażyłam mieszając aż zmiękły i masa dobrze odparowała. Dosypałam Vegetę Natur z czosnkiem, pieprz i posiekaną zieleninę. Wymieszałam. Odstawiłam do ostudzenia. Kiedy masa ostygła wydała mi się nieco zbyt wilgotna więc dosypałam jeszcze 2 łyżki bułki tartej, która wchłonęła nadmiar wilgoci..

nadzienie pieczarkowe, farsz grzybowy, choinka z grzybami, grzyby, pieczarki, doprawianie, vegeta natur, bogactwo warzyw i przypraw
składniki potrzebne do przygotowania farszu pieczarkowego do jadalnej choinki


Ciasto francuskie wyjęłam z lodówki godzinę wcześniej przed planowanym przygotowywaniem choinki. Oba płaty delikatnie rozwinęłam i ułożyłam jeden na drugim, na blasze wyłożonej papierem do pieczenia. . Ostrym nożem wycięłam kształt drzewka. Z odkrojonych kawałków wycięłam jeszcze kilka pasków szer. ok. 2 cm i długości ok. 6-8 cm. Użyłam dużej blachy, takiej z wyposażenia piekarnika. Można też zrobić mniejsze choinki, byle wszystko zmieściło się na blaszce.

ksztalt drzewka, szablon, choineczka, forma, ciasto francuskie
z obu płatów ciasta trzeba wyciąć kształt przypominający choinkę, ale pamiętajcie, że całość musi zmieścić się na blasze


Jeden płat  ciasta francuskiego posmarowałam równo zimnym farszem i przykryłam drugim płatem. Nacięłam choinkę z obu boków, poziomo, w paski, ale nie docinając do osi pionowej, bo przecież całość jakoś musi się trzymać. Paski delikatnie, spiralnie pozwijałam, formując w ten sposób jakby gałązki choinki. Małe, oddzielne paski też posmarowałam odrobiną farszu i zwinęłam. Te ruloniki ułożyłam ściśle na szczycie choinki, będą udawać gwiazdę. Żółtko roztrzepałam z odrobiną mleka. Przy pomocy pędzelka posmarowałam tą mieszanką całą choinkę.

choinka z farszem, grzybowa, z grzybami, pieczarkowe nadzienie, smarowanie, grzyby, ciasto przekladane
jeden płat ciasta posmarowałam równo farszem pieczarkowym

choinka z farszem pieczarkowym, pieczarki, grzyby, ciasto francuskie, przekaska, wigilia, przepisy na swieta
przełożone farszem ciasto nacięłam z obu boków w paski i poskręcałam te paski formując drzewko

Blachę z choinką wstawiłam do piekarnika nagrzanego do 200 st. C, grzanie góra/dół, i piekłam ok. 20-25 minut aż ciasto ładnie się zezłociło. Przed podaniem przybrałam gwiazdkami wyciętymi z suszonych moreli, kuleczkami żurawiny i listkami rozmarynu.

Ciasto francuskie z nadzieniem grzybowym najlepsze jest zaraz po upieczeniu, na gorąco. Ale po ostudzeniu też smakuje dobrze. Taką choinkę podaje się na dużej blasze lub desce czy tacy. Biesiadnicy mogą sobie sami odrywać lub odkrawać po kawałku ciasta.

choineczka, chrupiaca przekaska, farsz grzybowy, grzyby, pieczarki, swiateczne menu
ciasto jest gotowe kiedy ładnie się zrumieni


12 komentarzy:

  1. Choinka cudo!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. nie będę się spierać, ale następna będzie zgrabniejsza

      Usuń
  2. Zgadzam się z przedmówcą - cudo! Ale ja się nie odważę:) Jednak przepis na farsz jest do wykorzystania w jakichś prostszych formach pasztecików. Jak zwykle przed świętami, odpisuję Twoje przepisy. Tym razem będzie ryba faszerowana a la Pyza. Pozdrawiam znad garów. Dorota

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ależ to wcale nie jest trudne! Przecież ciasto francuskie kupujesz gotowe, a farsz to łatwizna. Potem tylko trzeba przyciąć ciasto w kształt drzewka, bo już nacinanie przełożonego farszem ciasta to znów bardzo łatwa czynność. Naprawdę!

      Usuń
  3. Takiej formy podania grzybów jeszcze nie widziałam! :) świetnie się prezentuje i na pewno zaskoczy wszystkich gości :)

    OdpowiedzUsuń
  4. No własnie wydaje sie prosty, a efekt super! Oprócz tego połączenie pora i pieczarek bardzo mi odpowiada. Może zdążę zrobić????

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. farsz można zrobić 1-2 dni wcześniej i przechować w lodówce, a ciasto gotowe wiec tylko wyciąć, złożyć, poskręcać i do pieca!

      Usuń
  5. Kolejny super pomysł na zaskoczenie gości. Dziękuję Pyzuniu za świetne pomysły i przepisy. Twój blok to kopalnia inwencji twórczej w kuchni, i zawsze mam problem na co się zdecydować. Pozdrawiam. Beata.

    OdpowiedzUsuń
  6. Jest Pani genialna i orginalna w swoich przepisach, a najwazniejsze ze Pani przepisy wychodza bardzo ladnie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. nie zawsze jestem super zadowolona, ale staram się żeby było nie tylko smacznie, ale też przyjemnie dla oka

      Usuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger