Ryż z jabłkami

To kolejna potrawa z serii - smaki dzieciństwa - bo kto jej nie pamięta ze swojego domu? Nasze Mamy i Babcie  robiły takie dania a teraz my robimy je swoim dzieciom. Ale starsze Żarłoki też taki ryż baaardzo lubią :-)


składniki:
  • 1 szklanka ryżu - ja użyłam białego, długoziarnistego
  • 1 łyżeczka masła
  • 3 - 4 duże jabłka
  • 3 - 4 łyżki soku z cytryny
  • 1 łyżeczka przyprawa 'karmel z wanilią'
  • 1 łyżeczka cynamonu mielonego
  • kilka łyżek jogurtu greckiego
  • do smaku: cukier, sól


sposób przygotowania: ryż dobrze wypłukałam - trzeba płukać zimną wodą aż wypływająca woda będzie przeźroczysta. Zalałam go w garnku 2 szkl. wody, dodałam masło, 1 łyżeczkę soku z cytryny i 1/3 łyżeczki soli. Gotowałam na malutkim ogniu, pod przykryciem, aż wchłonął cały płyn. Miękki wymieszałam z ok. pięcioma łyżkami jogurtu (jak ktoś lubi to może dodać więcej), cukrem (do smaku - jak kto lubi) i przyprawą "karmel z wanilią".

W czasie gotowania ryżu obrałam jabłka i po usunięciu gniazd nasiennych pokroiłam je w kostkę. Dodałam sok z cytryny, 1 łyżkę cukru i troszkę wody, 3 - 4 łyżki. Dusiłam w rondelku kilka minut aż zmiękły, ale nie rozpadły się zupełnie.

Nałożyłam porcje ryżu na talerze, obłożyłam duszonymi jabłkami i oprószyłam cynamonem.

4 komentarze:

  1. Bardzo taki lubię- moja ś.p. babcia często taki robiła, zapach cynamonu rozchodził się po całym domu...
    Teraz wolę taki na śniadanie, więc rzadko go robię, bo zazwyczaj nie ma na to czasu.

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwielbiam :-)
    Moja Mama to jeszcze zapiekałam taki ryż :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Pyzo, często korzystam z Twoich wspaniałych przepisów, najchętniej z takich prostszych, bo nie mam talentu kulinarnego ;-)
    Mój czterolatek zamówił ryż z jabłkami i nie byłoby w ogóle problemu, gdyby nie oświadczył, że musi być ZAPIEKANY. Niestety ja takie danie pamiętam jeszcze z przedszkola i tylko stamtąd, bo w domu nie robiło się takiego dania, więc mama mi nie podpowie. Proszę o pomoc ! Nie chciałabym zawieść mojego smakosza. Mam nadzieję, że dysponujesz przepisem na ryż zapiekany z jabłkami i z takim sosikiem chyba śmietanowym,
    będę zobowiązana, jeśli mnie uratujesz,
    pozdrawiam
    Elżbieta Czerniak (ella.cz@wp.pl) - nie mam konta na tych portalach blogowych

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Elu, nie mam przepisu na zapiekany ryż - tzn. na razie nie mam, ale postaram się przygotować takie danko w najbliższych dniach - czy Twój synek zaczeka ? Tak na szybko to podgotowałabym ryż w mleku zamiast wody, ale bez dodawania soku z cytryny bo mleko się zważy. Potem nałożyłabym do naczynek posmarowanych masłem i posypanych może zmielonymi orzechami albo wiórkami kokosowymi. Nałożyłabym jabłek, takich uduszonych a wierzch posypała też orzechami albo wiórkami - oczywiście można bez tych dodatków albo zastąpić je zwykłą bułką tartą żeby zapiekła się chrupiąca skórka. Zrobię taki bo moje Żarłoczki chętnie zjedzą :)

      Usuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger