wpisz czego szukasz

Wpisz czego szukasz

Ładowanie...

poniedziałek, 29 sierpnia 2016

Likier z owoców czarnego bzu

Wiosną robiłam nalewkę z kwiatów czarnego bzu czyli hyćkę na biało. Teraz, pod koniec lata, przyszła kolej na hyćkę czarną więc zebrane, dojrzałe owoce przeznaczyłam na likier. Robi się go szybciej niż nalewkę bo nie wymaga nastawiania owoców na kilka tygodni. Cała robota to w sumie może ze 2 godziny, wliczając studzenie, i likier gotowy. Można go pić od razu, ale lepiej będzie jeśli postoi i smaki dojrzeją.

Przyznam, że z czarnym bzem mam trochę problemu. O ile zapach kwiatów jest dla mnie przyjemny, wspaniale komponuje się na przykład w dżemie z truskawkami, to zapachu owoców czy soku z nich bardzo nie lubię i aż mnie drażni. W tym likierze jednak jeden dodatek maskuje tę mało przyjemną dla mnie woń i nadaje całość ciekawego, niepowtarzalnego smaku.

Takim likierem poczęstowała mnie kilka lat temu koleżanka Asia. Wiedząc, że nie przepadam za bzowymi przetworami nie powiedziała z czego zrobiła napitek. Przyznam, że długo myślałam, że to likier jeżynowy a po wyjawieniu prawdy byłam zdziwiona. Potem wyprosiłam przepis i teraz dzielę się nim z Wami. Zróbcie sobie taki likier koniecznie bo jest bardzo smaczny. 

nalewka z bzu czarnego, nalewka z hyćki, hyćka, czarny bez, dziki bez, przetwory, spirytus, wódka owocowa, jak zrobić nalewkę z bzu czarnego

Likier z czarnego bzu

czas przygotowania: 1 godzina + czas studzenia
składniki na ok. 1,5 likieru:
  • 1 kg owoców czarnego bzu 
  • 1/2 l wody 
  • 1/2 kg cukru 
  • 1/2 laski wanilii
  • 1/2 l spirytusu 95%
  • 1,5 łyżeczki naturalnej kawy mielonej 

nalewka z bzu czarnego, nalewka z hyćki, hyćka, czarny bez, dziki bez, przetwory, spirytus, wódka owocowa, jak zrobić nalewkę z bzu czarnego
nalewka z bzu czarnego, nalewka z hyćki, hyćka, czarny bez, dziki bez, przetwory, spirytus, wódka owocowa, jak zrobić nalewkę z bzu czarnego
nalewka z bzu czarnego, nalewka z hyćki, hyćka, czarny bez, dziki bez, przetwory, spirytus, wódka owocowa, jak zrobić nalewkę z bzu czarnego
nalewka z bzu czarnego, nalewka z hyćki, hyćka, czarny bez, dziki bez, przetwory, spirytus, wódka owocowa, jak zrobić nalewkę z bzu czarnego
nalewka z bzu czarnego, nalewka z hyćki, hyćka, czarny bez, dziki bez, przetwory, spirytus, wódka owocowa, jak zrobić nalewkę z bzu czarnego


Jak zrobić likier z owoców czarnego bzu?

Owoce czarnego bzu do przetworów muszą być bardzo dojrzałe. Zbierając je w słoneczny dzień wybierajcie baldachy z prawie czarnymi, czarnofioletowymi kuleczkami. Owoce trzeba dokładnie oberwać łodyżek i przebrać - zielone albo brązowe kuleczki trzeba wyrzucić ponieważ we wszystkich zielonych i niedojrzałych częściach bzu czarnego znajduje się toksyczna substancja, sambunigryna. Jest to o tyle łatwe, że dojrzałe owoce łatwo odpadają a te jeszcze nie całkiem czarne trzymają się mocniej swoich szypułek.

Przebrane owoce przesypałam na sito i opłukałam, dokładnie osączyłam i przełożyłam do garnka. Wlałam wodę i doprowadziłam do wrzenia. Radzę uważać żeby zawartość garnka nie wykipiała. Owoce przelałam na gęste sito i odcisnęłam z nich cały sok rozgniatając drewnianą pałką. Pozostałe na sitku pestki i skórki nie będą potrzebne więc je wyrzuciłam.

Do płynu dodałam cukier, świeżo zmieloną kawę naturalną i wanilię, przekrojoną na pół, razem z zeskrobanymi nasionkami. Całość powtórnie zagotowałam a następnie odstawiłam do ostudzenia. Kiedy mieszanka ostygła przecedziłam ją przez sito wyłożone kilkukrotnie złożoną gazą. Dolałam spirytus, wymieszałam. Na tym etapie na powierzchni likieru może utworzyć się piana co jest zjawiskiem naturalnym. Wystarczy zebrać ją łyżką a likier rozlać do butelek.

Likier jest właściwie gotowy do picia, ale dobrze mu zrobi odpoczynek więc ja swój odstawiłam w ciemne miejsce żeby  dojrzał.

nalewka z bzu czarnego, nalewka z hyćki, hyćka, czarny bez, dziki bez, przetwory, spirytus, wódka owocowa, jak zrobić nalewkę z bzu czarnego

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Jeśli spodobał Ci się ten post zostaw pod nim swój komentarz, ale nie dodawaj w nim linku do swojej strony. Polub profil mojego bloga na kanałach społecznościowych - FB, Google+, Instragram, Twitter a także Pinterest. Będzie mi bardzo miło gościć Cię znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie na adres izapyzakulinska@gmail.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...