Pierogi z grzybami i soczewicą

Domowe pierogi to poezja smaku. Mięciutkie ciasto a w środku jakiś pyszny, dobrze doprawiony farsz. Tym razem farsz czarny bo zrobiony z lejkowców dętych nazywanych kominkami albo wronimi uszami oraz z czarnej soczewicy. Tworzą super duet więc pierogi zniknęły bardzo szybko. 

Zarówno lejkowce dęte jak i czarna soczewicą są naprawdę czarne lub prawie czarne. Trzeba pamiętać, że wrzucone do płynu, podczas gotowania, oddadzą część swojego koloru co nie w każdym przypadku jest pożądane. Zupa kominkowa ma bardzo intensywny kolor i smak, nawet zabielenie śmietaną niewiele pomoże. Ale  gotowane tylko w swoim towarzystwie i niedużej ilości wody niczemu nie zaszkodzą bo wchłoną ją a resztę można po prostu odparować. Do tego intensywny aromat grzybów świetnie pasuje do delikatnej soczewicy.

Kominków kupić się raczej nie da, ale przy odrobinie szczęścia możecie ich sobie latem nazbierać. O czarną soczewicę, świetną także do różnych sałatek,  pytajcie na targach, sklepach ze zdrową żywnością czy produktami azjatyckimi. U mnie jest dostępna w osiedlowym sklepie warzywniczym, ale ja mam łatwiej w Wielkim Mieście. 





pierogi z grzybami i soczewica, grzyby, lejkowce dete, wronie uszy, kominki, czarne grzyby, domowe pierogi, jak zrobic najlepsze pierogi, czarna soczewica, beluga


Pierożki z lejkowcami dętymi i czarną soczewicą

czas przygotowania: 60-90 minut
składniki
  • FARSZ - 50 g suszonych lejkowców dętych - kominków, wronich uszu
  • 250 g czarnej soczewicy beluga
  • 500 ml wody
  • 2 nieduże cebule 
  • 3 ząbki czosnku
  • 1 żółtko 
  • 2 czubate łyżki posiekanej zieleniny - koperek i natka pietruszki 
  • 3 łyżki oleju
  • 2 łyżki masła 
  • do smaku - sól, pieprz czarny mielony, pieprz ziołowy
  •  

  • CIASTO - 500 g mąki pszennej poznańskiej 
  • 3 łyżki masła  
  • 1 żółtko 
  • 1/2 łyżeczki soli
  • ok. 250 ml wody
  •  
  • dodatkowo - masło do polania albo obsmażenia

pierogi z grzybami i soczewica, grzyby, lejkowce dete, wronie uszy, kominki, czarne grzyby, domowe pierogi, jak zrobic najlepsze pierogi, czarna soczewica, beluga
pierogi z grzybami i soczewica, grzyby, lejkowce dete, wronie uszy, kominki, czarne grzyby, domowe pierogi, jak zrobic najlepsze pierogi, czarna soczewica, beluga
pierogi z grzybami i soczewica, grzyby, lejkowce dete, wronie uszy, kominki, czarne grzyby, domowe pierogi, jak zrobic najlepsze pierogi, czarna soczewica, beluga

Jak zrobić pierogi z kominkami i soczewicą? 

NADZIENIE DO PIEROGÓW - opłukane w zimniej wodzie grzyby wrzuciłam do rondla. Dodałam sucha soczewicę i zimną wodę. Gotowałam na malutkim ogniu aż zarówno grzyby jak i soczewica zmiękły, cześć woday została wchłonięta a reszta odparowała. Ostudziłam a następnie zmieliłam.

Cebule i czosnek obrałam, posiekałam. Na patelni rozgrzałam olej z masłem. Podsmażyłam cebulę i czosnek aż się zeszkliły. Dodałam do zmielonej soczewicy z grzybami. Do masy dodałam żółtko z 1 jajka, posiekaną drobno zieleninę. Wymieszałam dokładnie i doprawiłam do smaku solą oraz pieprzem czarnym i ziołowym.

pierogi z grzybami i soczewica, grzyby, lejkowce dete, wronie uszy, kominki, czarne grzyby, domowe pierogi, pierogi z lejkowcami i czarna soczewica, jak zrobic najlepsze pierogi, czarna soczewica, beluga
suszone lejkowce dęte czyli kominki albo wronie uszy
pierogi z grzybami i soczewica, grzyby, lejkowce dete, wronie uszy, kominki, czarne grzyby, domowe pierogi, pierogi z lejkowcami i czarna soczewica, jak zrobic najlepsze pierogi, czarna soczewica, beluga
gotowy farsz, nadzienie, do moich pierogów w czarną duszą

CIASTO NA PIEROGI - do miski wsypałam mąkę. Dodałam rozpuszczone masło, żółtko, sól i dobrze ciepłą wodę. Zagniotłam gładkie, ścisłe, ale elastyczne ciasto. Miskę przykryłam szczelnie i zostawiłam w niej ciasto na pół godziny żeby odpoczęło.

pierogi z grzybami i soczewica, grzyby, lejkowce dete, wronie uszy, kominki, czarne grzyby, domowe pierogi, pierogi z lejkowcami i czarna soczewica, jak zrobic najlepsze pierogi, czarna soczewica, beluga
krążki ciasta na pierogi można wykrawać szklanką albo jakimś innym okrągłym narzędziem
pierogi z grzybami i soczewica, grzyby, lejkowce dete, wronie uszy, kominki, czarne grzyby, domowe pierogi, pierogi z lejkowcami i czarna soczewica, jak zrobic najlepsze pierogi, czarna soczewica, beluga
farszu w pierogach powinno być dość dużo
pierogi z grzybami i soczewica, grzyby, lejkowce dete, wronie uszy, kominki, czarne grzyby, domowe pierogi, pierogi z lejkowcami i czarna soczewica, jak zrobic najlepsze pierogi, czarna soczewica, beluga
gotowe pierogi czekają na gotowanie

PIEROGI - odrywałam po kawałku ciasta i rozwałkowywałam je. Wycinałam krążki, na każdy nakładałam po czubatej łyżeczce farszu i zlepiałam dobrze brzegi. Gotowe pierogi gotowałam w lekko osolonej wodzie jakieś 2-3 minuty.

Ugotowane pierogi podałam na dwa sposoby. Prosto z wody, tylko osączone, polane stopionym, lekko zrumienionym masłem a część po osączeniu obsmażyłam żeby lekko zrumienić. Podajcie tak jak lubicie. Do pierogów obowiązkowo jakaś surówka - u nas marchewkowa.

pierogi z grzybami i soczewica, grzyby, lejkowce dete, wronie uszy, kominki, czarne grzyby, domowe pierogi, pierogi z lejkowcami i czarna soczewica, jak zrobic najlepsze pierogi, czarna soczewica, beluga
kilka ugotowanych kominków zostawiłam w całości bo ładnie wyglądają jako przybranie
pierogi z grzybami i soczewica, grzyby, lejkowce dete, wronie uszy, kominki, czarne grzyby, domowe pierogi, jak zrobic najlepsze pierogi, czarna soczewica, beluga




5 komentarzy:

  1. Takich pierogasów jeszcze nie jadłam:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Pierogi ładne, moje pytanie to mąka, mieszkam we Francji nie wiem czy to zależy od mąki ze ciasto robi się takie twardawe (po ugotowaniu), w Polsce zawsze były dobre - miękkie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. nie znam francuskich mąk więc na 100% nie mogę powiedzieć czy to właśnie wina mąki, ale to bardzo możliwe

      Usuń
  3. Czy zielona soczewica ze zwykłymi grzybami, też da smaczny efekt

    OdpowiedzUsuń

Będzie mi miło jeśli zostawisz swój komentarz i odwiedzisz mnie znowu. Jeśli ugotowałeś albo upiekłeś coś z przepisu znalezionego tutaj zrób zdjęcie i pochwal się przysyłając je do mnie.

Print Friendly and PDF
Copyright © Smaczna Pyza , Blogger